Gå til innhold

Avføring hos spebarn


Gjest Mor for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Mor for første gang

Hei. Har ei lita datter på 11 uker. Ho har hatt fin vektoppgang siden ho blei født: fødselsvekt 3350, vekt no ca 6000. Eg fullammer henne og har inntatt melk og melkeprodukter hele tiden. Ho har hatt litt trøske i på tungen samt at eg har hatt litt stikkninger og tendens til såre brystvorter, vi fikk derfor prøve Mycostatin mix 1ml x4 til henne og krem x2 til meg. Vi gav første dose no på torsdags kveld, ho fekk deretter 1 ml x2 på fredag frem til kl 15.30, eg skifta da ei bleie og la merke til at avføringen var blitt mørke grønn og at der var spor av blod, utover ettermiddagen hadde ho hyppig avføring og hadde økt mengde blod i avføringen, tror ho hadde diare da det ikkje var kornete avføring. Ho var i god allmenntilstand og ingen feber, virket ikkje som ho hadde noen magesmerter heller. Da det var blod i avføringen valgte vi å dra til barneklinikken der ho blei tilsett av en overlege i pediatri.Ho såg på bleia og konstanterte blod men at det ikkje var mykje. Vi blei enig i å stanse Mycostatin behandlingen (sjølv om ho ikkje hadde hørt om denne typen reaksjon før) og visst det ikkje blei bedre etter noen dager så skulle eg kutte ut alle melkeprodukter grunnet mulig laktoseintoleranse. Dagen etter vi hadde slutta med Mycostatin altså lørdagen så var avføringen gul att slik den vanlegvis er, men på søndag blei den grønn att. Var grønn heile søndag (ikkje noko blod), mandags morgon var det gul avføring igjen med spor av grønt, men den andre bleia var mørke grønn igjen. Ho har desse dagane ikkje hatt så hyppig avføring som på fredagen. 1) Kan alt dette vere ein reaksjon på Mycostatin? Har du hørt om ein slik reaksjon før? Tenker at det er lite trolig Mycostatinen som gjør til at ho har grønn avføring søndag og mandag da ho hadde normal avføring lørdag eller? 2) Kan Mycostatinen ha gitt varige skader i tarmen hennes ? 3) Er det normalt med periodevis grønn avføring, har gjerne litt urolig mage samtidig,men ikkje smerter, kaver eindel når eg ammer henne( eg fullammer) ? 4) Er det noe eg bør gjøre? Er litt slitsomt å bekymre seg for disse tingene. Det skal sies at ho ved 1-2 anledninger tidligere har hatt grønn avføring som har gått over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Mycostatin er et vanlig brukt preparat, slik du også brukte det og det er vanligvis fritt for bivirkninger. Men i fabrikantens veiledning står det at under bivirkninger: Mindre hyppige:Kvalme, brekninger, dyspepsi( magesmerter), diare.,utslett, urticaria ( elveblest). Sjeldne Steven Johnsen( et spes. utslett.)

Jeg synes det du beskriver ikke er typisk for det fabrikanen beskriver som bivirkning, men det kan vel heller ikke utslukkes.

Fargeforandrigene på avf. er ikke uvanlig hos ellers friske barn og skyldes variasjon i passasjehastighet av avføringen som påvirker gallefargestoffene, som er det som gir avføringen gul til grønn farge. Grønn vil det ofte være dersom avføringen passerer raskt.

Jeg synes ikke fargeforandrigene er noe som du skal bekymre deg over, men dersom det kommer blod, synes jeg du skal igjen ta kontakt med lege.En irritabel tarm vil kunne blø litt.

Jeg tror ikke Mycostatin har gitt varige skader.

Jeg synes ikke det er noe spes skal gjøre dersom barnet trives og legger på seg og fullammes, men du kan titte etter om det kommer blod i avføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...