Gå til innhold

Skolestart


Gjest efoll

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Hei!

Forbereder dere barna på skolestart? I så fall, på hvilken måte? Øver dere på praktiske ting, eller på tall og bokstaver? snakker dere om hva man gjør på skolen, hvordan det forventes at de oppfører seg o.l? Eller lar dere alt komme som en "overraskelse"?

Leser dere bøker om skolestart for barnet?

Har skolestarter selv, og har igrunn ikke gjort noe av dette, men lurer på om ikke det kanskje er lurt....? Eller gjør det bare ungen lei før det hele har begynt? Kanskje det er lite greit å være uforberedt.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, LITT er det nok greit å forberede - uten å gnåle om temaet i tide og utide, liksom ;)

Det er nok greit å fortelle at på skolen så må man sitte stille, vente til man får ordet før man prater, rekke opp hånda osv (alt dette gjør jo de fleste barnehager i større eller mindre grad med de største barna)

Det er jo også greit om de kan tørke seg på do selv, og til en viss grad klare å holde styr på tingene sine.

Har det vært førskoledager? Da vet vel i så fall barnet litt om hvordan det ser ut og hvordan det var da...

En bok eller to hadde sikkert vært greit, også er det jo lov til å forberede på at man skal gå fram og hilse på rektor og lærer (de aller fleste skoler har det vel sånn fortsatt), sånn at barnet får tenke på om h*n vil gå alene eller om en kjent voksen skal være med opp (uansett så kan jo barnet ombestemme seg når h*n står der, uansett hva h*n mente på forhånd...)

De aller fleste tar skolestart på strak arm, etter litt sommerfugler i starten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel legge til at jeg ikke hadde terpet på bokstaver osv hvis barnet ikke virket interessert. Men om barnet spør, så får det jo vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, forsøker å forberede gutten min på skolestart.

Da tenker jeg ikke på å lære ham det han skal lære på skolen, men å forberede ham på en helt annen situasjon enn barnehagen: Mindre oppmerksomhet fra voksne, måtte gå helt alene på do, holde orden på klærne og annet selv, disiplin etc.

En stor overgang blir det nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vi øver spesielt på det med å tørke seg selv på do, med vår 6 åring. HUn har vært usikker og uvillig til dette hjemme, men kan gjøre det selv hvis hun må. Håper virkelig hun blir trygg på det i løpet av sommeren.

Ellers så vet hun jo en del om skolen gjennom broren, som er to år eldre, så vi snakker ikke så veldig mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi trener litt vi ...... eller forbereder henner, er vel mer rett å si. Vi stresser ikke med det rent skolefaglig, men prøver å jobbe litt med praktiske ting.

Hun har nå lært å tørke seg selv, når hun har bæsjet. Samt at hun har fått innarbeidet at etter toalettbesøk må hun vakse hendene.

Hun jobber med å lære seg å knyte sløyfe, og det tror jeg kommer på plass ganske snart.

Ellers snakker vi jo om det å være på skolen. At man må sitte stille. Høre etter hva læreren sier. Rekke opp hånda, når de blir spurt om noe. .....osv. Har snakket litt om dagsrytmen med henne - først SFO (der kan hun spise frokost hvis hun vil) - så skolen - og så tilbake til SFO.

Hun har full oversikt over at hun først skal starte på SFO - og etter 5 dager, så skal hun også begynne på skolen. Syns det var viktig å snakke om SFO, for de fleste snakker om at ungene skal begynne på skolen ... og så glemmer man av at de fleste begynner på SFO først.

Hun virker veldig klar for å begynne på skolen - og førskoledagene var fine forberedelsesdager. De tok bort den verste usikkerheten hennes. Nå gleder hun seg bare - og snakker om alle hun ble kjent med på førskoledagene, som hun gleder seg til å treffe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss hadde de en del skoleforberedelse i barnehagen. I tillegg var det en "innskolingsdag" før ferien samt at barnet begynte på SFO litt før skolen begynte. Ikke så mye forberedelse utenom det, bare samtaler som barnet tok initiativ til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en besøksdag på skolen.

Der sa lærerne at det er lurt å øve på praktiske ting med barna.

Eksempler:

Vi kan øve på at barna skal kunne gjøre det de får beskjed om.

Barna må tørre å gå på do alene. Et offentlig toalett er ganske så annerledes enn å gå på do hjemme.

Av-og påkledning.

Få opp tempo her, for de har ikke så god tid som i bhg.

Friminuttet er kort!

Kneppe knapper på jakke, knyte jakkesnor eller skolisser(mange som kanskje ikke har skolisser i disse borrelåstider, men om vinteren er det mange som har skøyter med snor.. Uansett, kjekt å kunne)

Ikke prate i munnen på hverandre, venne seg til at én prater om gangen.

Vi tenker i alle fall mer på disse nære og praktiske tingene, som jo indirekte vil bidra til økt trygghet og trivsel.

Lesing og skriving og sånt får komme mer etterhvert. Foreløpig tar vi det i barnets tempo. Dvs. at jeg ikke gidder å spørre om hun har lyst til å skrive/lære tall osv. Men hvis hun kommer til meg og har lyst til å gjøre "skoleting" så legger jeg til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal andremann begynne på skolen, og hun har jo blitt litt forberedt av storesøstera ;)

Det vi har vært oppmerksomme på er at de klarer å ordne seg på do selv - tørke seg, vaske seg og kle seg, at de klarer å kle på seg yttertøy selv - både sommer og vinter.

Med storesøster snakket vi litt om at det er viktig å rekke opp hånda, og å være stille når læreren snakker. Det har jeg tenkt å snakke med andremann om også.

Ellers blir det jo opp til læreren å lage regler som skal fungere for den klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Vi har også en skolestarter. Vi har snakket mye om skolestart fordi det er viktig å være forberedt. (Har et barn som ikke takler forandringer så veldig godt.) Vi har snakket om hvordan det er på skolen, hvordan det er organisert (dvs dette med klasser og trinn), vi har snakket om at man har mye ansvar selv (f.eks. påkledning og toalettbesøk), og så har vi snakket om viktigheten av læring, og om de ulike fagene.

Vi har bevisst unngått sterk fokus på lesing og skriving - det er slett ikke det eneste de skal lære på skolen. Han kan skrive og nesten lese og forestilte seg at da kunne man egentlig slippe hele skolen.

Øve på bokstaver og tall før skolestart er i mine øyne like dumt som å vaske huset før vaskehjelpen kommer. Jeg mistenker at en del foreldre ser litt prestisje i at ungene deres skal kunne mest mulig før skolestart, og derfor trener på bokstaver og lesing for å kunne imponere. Men for barnas del ser jeg det ikke nødvendig med "forkunnskaper" før skolestart.

Det vi HAR "øvd" på eller i hvertfall jobbet litt med er det med å lukke døra når man er på do, og det å tørke seg selv etter bæsjing. Ellers ville jeg øvd på påkledning hvis barnet ikke kunne dette selv. Men ellers mener jeg at store forberedelser før skolestart er meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hvis barnet ikke selv viser interesse for bokstaver/tall o.l., er det ingen vits i å terpe noe som helst på dette før skolestart. Alt slikt er det jo meningen å bruke førsteåret på å lære uansett.

Om det går i barnehagen, får det som regel litt innføring via førskolegruppe/seksårsgruppe.

Vi hadde skolestarter i fjor, og fikk beskjed av skolen om at det var fint å øve på selvhjulpenhet i form av å gå på do, ta av og på klær og sko og denslags.

Guttungen var ikke det minste interessert i lesing eller skriving før han begynte, men nå som førsteklasse snart er slutt, gjør han begge deler. Jeg er imponert over hvor mye de har lært i løpet av dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye og for lite skjemmer det meste. Best å finne en mellomting uten å mare på.

Jeg synes de tidspunktene barnet selv tar det opp eller når det faller seg naturlig å snakke om det ut fra sammenhengen er best til forberedelse.

Uten å knytte det til skolen er det greit å lære barnet å ordne seg selv etter dobesøk før skolestart. Ikke særlig kjekt å gå med bærsjerender en hel dag...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en skolestarter. Vi har snakket mye om skolestart fordi det er viktig å være forberedt. (Har et barn som ikke takler forandringer så veldig godt.) Vi har snakket om hvordan det er på skolen, hvordan det er organisert (dvs dette med klasser og trinn), vi har snakket om at man har mye ansvar selv (f.eks. påkledning og toalettbesøk), og så har vi snakket om viktigheten av læring, og om de ulike fagene.

Vi har bevisst unngått sterk fokus på lesing og skriving - det er slett ikke det eneste de skal lære på skolen. Han kan skrive og nesten lese og forestilte seg at da kunne man egentlig slippe hele skolen.

Øve på bokstaver og tall før skolestart er i mine øyne like dumt som å vaske huset før vaskehjelpen kommer. Jeg mistenker at en del foreldre ser litt prestisje i at ungene deres skal kunne mest mulig før skolestart, og derfor trener på bokstaver og lesing for å kunne imponere. Men for barnas del ser jeg det ikke nødvendig med "forkunnskaper" før skolestart.

Det vi HAR "øvd" på eller i hvertfall jobbet litt med er det med å lukke døra når man er på do, og det å tørke seg selv etter bæsjing. Ellers ville jeg øvd på påkledning hvis barnet ikke kunne dette selv. Men ellers mener jeg at store forberedelser før skolestart er meningsløst.

"Øve på bokstaver og tall før skolestart er i mine øyne like dumt som å vaske huset før vaskehjelpen kommer."

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke øve på bokstaver eller noe slikt, om ikke poden allerede er i gang med og interessert i det.

Det som imidlertid er greit å kunne er å klare seg selv på toalettet, kle av og på seg selv og eventuelt knyte sko og å låpne og lukke sekken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en som startet i 1.klasse i fjor.

Da det nærmet seg skolestart dro barnehagen på besøk til skolen. Vi snakket selvfølgelig hjemme om at han skulle begynne på skolen, og spedde på med litt detaljer som "på skolen må alle barna kle på seg alt tøyet selv når de skal ut" og liknende. Når det begynte å nærme seg dro vi ut og kjøpte skolesekk og pennal.

Bokstaver og tall hadde vi øvd litt på, men bare fordi han syntes det var morsomt. Han kunne alle tallene og bokstavene før skolestart, og nå leser han nesten flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar. Vil bare tilføye at dattera mi ikke kunne forstå at første skoledag var slutt. "jeg har jo ikke lært å lese å skrive enda mamma!" Så om jeg skulle si noe så var det dette: Dere lærer ikke alt på en gang, men det blir masse lek. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar. Vil bare tilføye at dattera mi ikke kunne forstå at første skoledag var slutt. "jeg har jo ikke lært å lese å skrive enda mamma!" Så om jeg skulle si noe så var det dette: Dere lærer ikke alt på en gang, men det blir masse lek. :)

Med den nye reformen er vel målet at barna skal lære å lese første året. Mindre lek er det også :0 )

Ellers forberedte ikke jeg jenta mi noe særlig når hun skulle begynne på skolen i fjor. Men hun var ganske selvstendig når det gjalt å kle og klare seg selv. Det tror jeg de setter mer pris på enn at de kan mange tall og bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den nye reformen er vel målet at barna skal lære å lese første året. Mindre lek er det også :0 )

Ellers forberedte ikke jeg jenta mi noe særlig når hun skulle begynne på skolen i fjor. Men hun var ganske selvstendig når det gjalt å kle og klare seg selv. Det tror jeg de setter mer pris på enn at de kan mange tall og bokstaver.

''Med den nye reformen er vel målet at barna skal lære å lese første året. Mindre lek er det også :0 )''

Ja, men min tulle trodde hun skulle lære det første dagen vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...