Gå til innhold

Sove med babyen i senga


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! jeg har akkurat født en nydelig liten datter og er allerede blitt en overhysterisk mor.. i natt lot jeg henne nemlig ligge sammen med oss i senga, og hun sov helt fra kl.04 til kl.09.Da jeg våknet lå hun like fint på ryggen og pustet bra.Men likevel ble jeg redd..hva om jeg i søvne hadde kommet borti henne slik at hun en stund fikk for lite pust? og få en hjerneskade av dette senere? men da ville jeg vel ha merket det på henne når hun våknet?? uff det er fælt å gå med slike tanker og slitsomt.Er det anbefalt ikke å ha babyen sammen med seg i senga? veldig takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnnaMolina

Jeg sov med alle mine bebyer(tre stykker) i senga i ammeperioden. Jeg var så trett at jeg syns det var greit å bare slenge ut puppen. Jeg opplevde det også som nært og fint. Har aldri skjedd meg og tror vi er laget slik at jeg har lagt meg over en beby. Aldri!!! Selv om vi sover passer vi automatisk på tror jeg.

Du må selv finne ut hva som er komfortabelt for deg og din datter. Men jeg hadde en ganske grei spebarnstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sov godt alle tre

Hvis en av foreldrene røyker (selv om det er mange timer siden), eller er syk, tar medisner som gjør at man sover veldig tungt, er veldig overvektig eller sover tyngre enn normalt, så skal man ikke sove sammen med babyen. Heller ikke i vannseng.

Uansett anbefales det ikke generelt, men hvis det fremmer amming eller hjelper på ekstrem søvnmangel, så er det mange av oss som har gjort det med stort hell.

Det finnes egne "reder" du kan lage feks mellom hodeputene til foreldrene, hvor du legger babyen etter amming. La babyen ha egen dyne. og la den ligge høyere i sengen enn dere, slik at den ikke forsvinner under en av deres dyner.

Eller du kan bruke en babyseng hvor den ene siden kan felles ned, og sett denne ved siden av din seng. Du kan ikke rulle inn i babysengen uansett hvor urolig du sover, så der er den trygg

:-)

pass på overoppheting og at babyen får nok oksygen.

Utpusten til røykere er farlig for sovende babyer, sev om det er lenge siden siste sigarett. Festrøykende fedre må sove på sofaen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sannelig ikke sikker på hva som er anbefalt for tiden... Da jeg fikk datteren min for 13 år siden, ble jeg oppfordret til å ha henne i min seng! Men siden har jeg vel lest at dette kan øke sjansen for krybbedød...

Jeg har praktisert det med begge mine, jeg la dem i sin egen seng, men ved første nattmåltid ble de flyttet over i min seng, og der ble de liggende, praktisk og koselig!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de fleste mødre er programmerte til å passe på babyen selv i søvne. Jeg merker i alle fall på meg selv at med babyen i senga (hun er 11 dager gammel) sover jeg omtrent med ett øye åpent :o) For min del er det grunn nok til å forsøke å ha henne mest mulig i sin egen seng, da sover jeg mye dypere og bedre.

Men hun har det med å våkne hver gang jeg forsøker å flytte på henne, så det har blitt til at hun sover en del sammen med oss i dobbeltsengen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Hei

Jeg ammer min baby mye i sengen om kvelden og det hender ofte at jeg sovner.Men jeg legger henne i sengen med en gang jeg vokner.

Det var jordmødrene på sykehyset som viste meg den ammesti lligen og de sa at det ikke gjorde noe om jeg sovnet. MEN! Babyen min er veldig bortskjemt med det å ligge i mamma og pappa si seng :) Hun liker ikke så godt senga si for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren for at du skal legge deg over henne i søvne anser jeg for å være omtrent null! Det blir som at du ikke faller ut av sengen selv om du sover, med mindre du skulle være veldig beruset eller dopet, noe jeg antar at du ikke er! ;-)

Så evt argumenter mot å ha baby i sin egen seng må være noe annet enn faren for å legge seg over babyen sin,

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de fleste mødre er programmerte til å passe på babyen selv i søvne. Jeg merker i alle fall på meg selv at med babyen i senga (hun er 11 dager gammel) sover jeg omtrent med ett øye åpent :o) For min del er det grunn nok til å forsøke å ha henne mest mulig i sin egen seng, da sover jeg mye dypere og bedre.

Men hun har det med å våkne hver gang jeg forsøker å flytte på henne, så det har blitt til at hun sover en del sammen med oss i dobbeltsengen likevel.

En venninne utviklet et teknikk der hun "hang" over babykurven om natten og ammet babyen slik. Ubehagelig for mor, men hun slapp å flytte på babyen! ;-)

Skjønner ikke helt hvordan dette gikk for seg, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Eg hadde dei siste barna hos meg i senga i ammeperioda. Barnet sov bedre, og eg slapp å halde meg våken. Koseleg var det også :-) Er det ikkje litt naturleg også då, når man samanlikner med dyrenes rike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt å ha dem i senga pga faren for krybbedød (lettere at de får dyna over seg + faren for overopphetning). For meg har det også spilt en rolle at jeg vil ha et godt sovemønster fra starten av og jeg tror det er fort gjort at en baby blir "bortskjemt"...det blir da vanskelig å få han/henne til å sove i egen seng senere.

Men jeg tror ikke jenta di har fått hjerneskade eller noe annet fordi hun sov sammen med deg i senga i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg tror ikke det har hendt noe galt. Samsoving anbefales ikke i Norge idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

En venninne utviklet et teknikk der hun "hang" over babykurven om natten og ammet babyen slik. Ubehagelig for mor, men hun slapp å flytte på babyen! ;-)

Skjønner ikke helt hvordan dette gikk for seg, men...

Det hadde neppe gått med mine pupper *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har selvfølgelig ikke skjedd noe galt med babyen din, slapp av og stol på at babyen har det bra! Det er tross alt ikke så lenge siden samsoving var noe de fleste gjorde. Mine barn f.eks lever i beste velgående selv om de sov sammen med meg en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt at babyen sover sammen med foreldrene i senga, det kan bl.a. fort bli for varmt for dem og det øker risikoen for krybbedød. Men jeg er helt sikker på at det ikke har skjedd noe galt med barnet ditt selv om dere sov sammen en stund! Jeg har en jente på 4 mndr og det har selvsagt hendt at jeg har sovnet ved siden av henne.... noen morgener er hun så veeldig våken allerede i 5-tiden (og det er ikke jeg....), så da har jeg tatt henne opp i sengen til meg for å hvertfall holde henne rolig en stund til. Og jeg sovner fort igjen da, kanskje mens hun ligger og spiser på brystet eller noe.... Ikke anbefalt som sagt, men det hender innimellom og jeg vil tro at det i de aller fleste tilfeller går bra.

Det er så mye man bekymrer seg for med disse små, og man prøver jo alltid å gjøre det som er best for dem. Så jeg bare gjentar at det som er best er at de ligger alene i sin egen seng:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer tilbake til deg med linker og anbefalinger om hvordan samsoving kan gjennomføres på en trygg måte. Venter bare på tilbakemelding fra noen om en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Eldstemann sov aldri i senga sammen med oss. Til det var jeg altfor engstelig ;)

Mellomsten sov av og til i senga vår. Jeg var utslitt av mangel på søvn og sovna av og til med henne hengende i puppen.

Minsten sov stort sett i senga vår de første månedene. Hun kunne ligge ved puppen hele natta, så da sov vi godt allemann;)

Jeg passet alltid på at hun ikke hadde dyna over seg. Stort sett sov hun i pysjen, uten dyne og med god plass rundt seg.

Det er ikke anbefalt med samsoving, men du verden så mye lettere det er.. Jeg tror at dersom man passer på at babyen har god plass rundt seg, ikke dyna over hodet, ikke for varmt - og at mamma og pappa sover lett, så går det greit.

Det du gjorde gjrø garantert ingen skade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...