Gå til innhold

Soppinfeksjon i huden, og behandling?


Strutta

Anbefalte innlegg

Hei. Min datter 4,5 år har gjennom den siste uken, halvannen, fått kløende tørr hud enkelte steder på ryggen, lårene, i ytre øyekrok, flassende lepper, og hudløs tommel, kløe i hodebunn. Hun har gjennomgått en penicillinkur mot skarlagensfeber for ca 3 uker siden. Har vært rød i kinnene noen ganger siden uten utslett. Hun har vært til lege m sin far i dag, og legen mente det kunne være soppinfeksjon, og foreskrev to forskjellige salver til lokal behandling. Skal starte med den ene, og evt gå over til den andre hvis ingen bedring. Selvfølgelig skal ikke dette i øynene, men hva med leppene? Vedk lege og barnets far hadde ingen prat om det fantes medisin hun kan innta. Jeg sitter med et inntrykk av at det blir en langvarig og litt vanskelig smørejobb ettersom det er tørr hud veldig mange stedet, og hva hvis vi ikke får behandlet alle etter utbruddene er borte? Er hun hardt angrepet i en leges øyne? Finnes det noe hun kan innta? Hva meg sol på smurte områder? Håper å få noen svar som bidrar til å se for seg de neste ukene på en enkel måte. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det finnes medikamenter mot sopp infeksjoner som kan tas gjennom munnen, men jeg synes hun først skal bruke den lokale behandlingen legen har foreskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes medikamenter mot sopp infeksjoner som kan tas gjennom munnen, men jeg synes hun først skal bruke den lokale behandlingen legen har foreskrevet.

Takk skal du ha. Vi har fått Daktar som smøres på. Legen kunne ikke si om det var sopp eller muligens eksem, så hvis dette ikke hjalp skulle vi bruke en hydrocortison krem... synes dette er vel tilfeldig....

Etter noen dager hos sin far har jeg nå fått barnet hjem, og jeg kan ikke kjenne igjen noen soppinfeksjon slik jeg kjenner den. Hun har tørre/flassende, noen steder kløende og smånuppete, felter på rygg, armhuler, øyekrok, i lysken, men uten det karakteristiske røde i ytterkant av utslettet som jeg forbinder m sopp. Hun mangler nå hud på to fingertupper, der den har flasset av.

For 4 uker siden fikk hun påvist skarlagensfeber og ble behandl. i 10 dager m penicillin. Jeg har hørt at huden skal flasse etter sk.feber, men ikke når dette inntreffer. Kan det være det som skjer nå?? Glad for svar igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt sent svar, men det er helt vanlig å flasse masse etter skarlagensfeber! Nærmest som å skifte hud (husker det fra jeg var liten) Man kan også miste MYE hår, men alt kommer tilbake. Ikke noe vits i å smøre med soppsalve, syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...