Gå til innhold

au au.. amming


Pus123

Anbefalte innlegg

Regner med det er flere som svarer her inne.. har akkurat fått min sønn nummer to, ammet han forrige i bare noen uker, pga to brystbetennelser.. Han er snart ei uke, og det samme har begynt å komme tilbake, konstant brystspreng og smerter selv etter han er ammet ferdig.. sykepleierne sa jeg ikke skulle pumpe meg, noen som har noen gode råd? jeg kan ikke gå sånn, er så syyykt vondt, og puppen er gigastore, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener de at du ikke skal pumpe deg ?

Nå er den en stund siden jeg ammet, men husker at stå i varm dusj

og massere forsiktigt skulle hjelpe noe.

Har du sånn ull innlegg som du får kjøpt på apoteket ? Husker at de

syntes jeg var super bra til å holde varmen på brystene. Blir du kald, så

kan betennelse komme fortere.

Mener å huske at jeg pumpet meg litt den gangen jeg hadde betennelse,

men for å være helt ærlig så var jeg i slik ammetåke at jeg husker

ikke det 100% ;)

Ikke noe behagelig å ha det vondt, kansje du kan prøve ringe

ammehjelpen i din kommune. De har ofte gode råd å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med sønn nr 2!

Ekstrem spreng, pupper som bowlingkuler (både størrelse og hardhet) er helt vanlig en uke etter fødselen (hvertfall har jeg hatt det med begge mine). Det var ekstremt vondt og jeg klarte ikke løfte armene høyere enn skuldrene pga sprengen. Jeg ammet o gråt i smerter pga sprengvondten og veldig såre brystvorter. Hold puppene varme, stå i varm dusj og pump deg litt, masser de stedene som er ekstremt harde og klumpete (etter at melka strømmer). Dette vil gå over, om noen dager nå så er alt bedre. Hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt normalt

Det høres helt normal ut, jeg har vært igjennom en slik periode med alle mine tre.

Vær obs på betennelser / feber, da må du til legen.

Mht pumping, du må selvsagt gjerne pumpe litt (feks håndmelke litt i dusjen) for å lette på trykket hvis baby er mett eller sover, men desto mer du pumper desto mer produserer du, så det de mener er at du ikke må pumpe så mye at problemet blir større.

Plutselig er det over, (og du bekymrer deg kanskje med en gang for om du har nok melk). Det er deilig når produksjonen tilpasser seg etterspørselen.

Må du pumpe litt når det er spreng, kan du bare fryse ned dette. Den tidlige fete melken har kortere holdbarhet i fryseren enn senere melk, denne er også tilpasset spedbarnet, så gi den når dere begynner å øve på flaske, ikke la den ligge lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars du! Men som andre skriver må du ikke pumpe deg. Å masere ut litt er noe helt annet, bare litt for å få "lettet på trykket". Hos meg hjalp det å stå i dusjen litt i varmt vann. Husker jeg sprutte melk langt ut på gulvet ennå jeg ikke rørte puppene :-)

Håper det går bedre etterhvert og at du slipper brystbetennelse. Pass på så babyen tømmer puppen helt. Og bruk ullammeinnlegg. Fungerte kjempefint hos meg, selv om frøken ble født på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...