Gå til innhold

Trenger noen gode råd ang sønn på 15 år


Gjest Utslitt mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Utslitt mamma

Han rydder aldri opp etter seg.Møkkete klær blir slengt på gulvet, rene klær havner p gulvet 10 min etter at jeg har lagt dem i skapet.Mat blir aldri satt på plass, tallerken som er brukt blir stående igjen der han har vært.Når han har dusjet så er det vått på gulvet for han gidder ikke tørke opp..........Jeg er fullstendig sliten av å gå etter han og gjøre alt.Hva kan jeg gjøre ? Alt kan ikke bare flyte.Maten blir ødelagt som ikke blir satt inn og møkkete tallerkener kan ikke stå overalt ....

Hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lærer'n

Du skal slutte å gå og rydde opp etter han! La han ordne opp i rotet sitt selv. Han skal fra nå av vaske, tørke og brette sine egne klær. Gi ham regler/oppgaver hjemme, og følger han ikke disse inndrar du goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utslitt mamma

Du skal slutte å gå og rydde opp etter han! La han ordne opp i rotet sitt selv. Han skal fra nå av vaske, tørke og brette sine egne klær. Gi ham regler/oppgaver hjemme, og følger han ikke disse inndrar du goder.

Skal jeg bare la melka stå framme og la brødet bli tørt ? Skal jeg la kopper og møkkete tallerken flyte ? Skal skitne klær ligge i stua ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer'n

Skal jeg bare la melka stå framme og la brødet bli tørt ? Skal jeg la kopper og møkkete tallerken flyte ? Skal skitne klær ligge i stua ?

Du har desverre ventet alt for lenge med å gjøre noe med problemet. (Se svar på innlegg lenger ned om ungene som lager mat uten å rydde etterpå.) Er du "heldig" blir du gående å vaske etter gutten til han flytter ut. Du får ta deg en alvorsprat og gi klar beskjed om ukepenger som blir inndratt (mat som blir ødelagt skal erstattes etc.) og slutt på andre goder han måtte ha.

Funker ikke det må du nok fortsette som du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Sett inn maten og plukk opp oppvask. Gi han en frist til å rydde opp tingene sine og fortell at etter den fristen skal du gjøre det på din måte. Da tar du alt som ikke er på plass og hiver det i en søppelsekk, det være seg klær,rene og møkkete, skolesaker, råtne epler, spill, bøker og alt annet som flyter som er hans. Sett sekken på boden, garasjen, kjelleren eller en annen plass som er tilgjengelig. Når han begynner å savne ting, så kan du bare henvise til sekken. Etter et par sånne ryddinger skjønner han forhåpentligvis tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungdommer oppfører seg på denne måten så har ALLTID foreldrene skyld i det. Jeg mener de har skyld i at de har havnet i den situasjonen som de sitter i. Antagelig har de latt det gå for langt uten å sette grenser.

Jeg syns du har fått noen gode råd og tips under her. Det er bare en vei å gå og det er å sette grenser, hvis ikke så vil dette ende med en enda mer ulykkelig mor.

Du bør ta en prat med gutten din i ekte Jesper-Juulstil. Fortell han at du nok har gjort en tabbe som ikke satte grenser før, men at nå må dette stoppe- ting må forandres for at familien skal kunne fungere godt sammen og for at du også skal ha det bra og overskudd. Det er vanskelig å snu godt innarbeidede vaner, så ikke forvent at han skal snu tvert i løpet av en samtale- men innskrenking av goder kan være en god motivasjon for han. Fortell han også at hvis han ikke har tatt ansvar innen to uker, så vil du begynne med søppelposetrikset som noen ga deg her. Og da er det viktig at du faktisk gjennomfører det!

En 15 åring er stor nok til å ordne med klærne sine selv. Gi han en egen skittentøykurv til å ha på rommet og fortell han at du vil vise han hvordan han gjør det når han er klar for det. Når nøden blir stor må han ta i bruk vaskemaskinen.

Jeg tenker at man kan finne alternative løsninger for det meste, for å gi han valg. Klarer han ikke å sette inn skitne kopper og glass, nei så får han heller ikke bruke det. Kanskje han må kjøpe engangs av egne penger? Hvis han ikke viser respekt for fellesskapet så får han la være å nyte godene av det.

Og, for din egen del... Dette har sklidd ut over lang tid og det vil koste å begynne å stramme inn nå. Forbered deg på en tøff periode framover der du må være beinhard! Du må stå i situasjonene som oppstår og du må ikke bøye av. Gutten din vil antagelig bli sint og fortvilet når du nå snur opp-ned på tilværelsen hans, men du må stå i det, og tenk at det er til hans beste i det lange løp. Du er allerede utslitt så du må bite tenna sammen og tenk at det vil bli værre før det blir bedre. Det jeg mener å si er at å begynne med et slikt opplegg krever mye av deg, og du må være fast innstilt på at nå skal du gjøre dette og at du skal fullføre det. Det er mye tull på de der nannyprogrammene på tv, men en ting har de ofte felles og det er at de vektlegger rutiner, struktur og at foreldrene må være konsekvente og forutsigbare. De to siste der skal du nå jobbe mye med- og ikke vik en tomme! Du må bestemme deg for hvordan du vil ha det hjemme, og du har ansvaret for å sette grenser slik at du kan få det slik.

Ønsker deg lykke til med denne prosessen. Det er ingen vei utenom hvis du ikke vil fortsette med å være utslitt mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en skikkelig snakk med han om dette, og om følgende som nå blir innført.

Følger kan være:

- slutt å vaske klærne hans. Dette må han gjøre selv.

- når du lager mat så setter du fram en møkkete tallerken til han ettersom han ikke har ryddet den opp.

- Om mye oppvask blir stående, så må han vaske opp alt innimellom.

- Dersom mat blir stående på benken inndrar du ukepenger. Du må jo ha penger til å kjøpe ny mat.

Gjør alt skikkelig strengt en periode, og gi løsere tøyler etter hvert som han mestrer oppgavene.

Dersom han f.eks. blir sur over at han må vaske klær selv, så kan du si at du kan gjøre det igjen mot at han lover å holde orden/legge møkkete klær i vaska.

Jeg har testet noe av dette på min stesønn, og utrolig nok så hjalp det.

Han måtte vaske selv + at han ikke fikk lov til å lage annen mat enn brødmat. Da hadde jeg fått nok.

I tillegg måtte han gjøre noen småting for fellesen en gang innimellom. (Men mindre enn lillesøstra på 7.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest @ppel

Alle ungdommer tester ut grenser. Du har ikke satt grenser, derfor blir det slik. Han min har også vært slik, men så fort jeg setter foten ned og sier at NÅ er de tnok, skjønner han alvoret og tar seg sammen. Men så lenge mora gjør det,s å synes jo de det er greit. Slutt å vaske andre klær enn de som kommer i skittentøyskurven, la han ta buss eller sykle, ikke gi han lommepenger før han slutter med den utnyttingen av det. Det blir tøft en periode, men er verdt det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik 15 åring .......

Av og til glimter han til og er både ryddig og hjelpsom.Tidligere var han veldig flink til å holde orden , aldri noe rot på rommet eller glass/klær over allt. Jeg prøver å unngå å mase hele tiden - husker at jeg sjøl var ganske slapp i ungdomstiden.

Men jeg vasker ikke klær som ikke er i skittentøyet -

...Det er et større problem at han med letthet kan flytte til faren sin hvis han blir for lei av meg og husreglene her....( Med farens velsignelse..:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare la melka stå framme og la brødet bli tørt ? Skal jeg la kopper og møkkete tallerken flyte ? Skal skitne klær ligge i stua ?

Om alvorsprat ikke hjelper og evt. inndragning av goder ikke hjelper...

Om han ikke tørker opp etter seg på badet kan du jo tømme et glass vann i senga hans eller hodet hans.... Eventuelt legge yndlingsklærne hans på det våte gulvet, eller dyna.

Ha lås på kjøleskapet. Han trenger ikke kald melk elller annen kald mat om han ikke synes det er bryet verdt og sette det inn i kjøleskapet for å holde seg kaldt. Han treger jo ikke kjøleskap om han ikke bruker det. (Å bruke et kjøleskap er handler om hva man setter inn i det, ikke hva man tar ut.)

Ting han strør fra seg i fellesrom går i en søppelsekk, om du har råd blir det også tatt med av søppelbilen. Har du ikke råd leverer du det til noen gode venner som du avtaler med så får han selv komme seg dit og hente tingene om han vil ha dem tilbake.

Ta bilder av griseriet og rotet hans og heng det opp litt rundt omkring. Er han frekk i munnen, ta det opp og spill det for ham. Det samme kan du gjøre når han akker og ojer seg over å måtte ta ansvar for eget rot og egene ting, samt egen transport.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...