Gå til innhold

mangler tann under melketanna.


Gjest midia

Anbefalte innlegg

Gjest midia

Guttungen på 12 år har en melketann som skal felles og som det ikke finnes noen ny tann etter.

Spekulerer litt på om melketanna forblir eller må han få plastikk tann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest titanskrue

Hva mener du med "skal felles"? Er den løs, vil den falle ut. Hvis den ikke felles naturlig, lar de den gjerne stå til den er utslitt eller stygg, og så kan man enten lage en bro, eller sette inn en titanskrue i kjeven og feste en ny tann på denne. Det siste er dyrt og omstendelig, men da slipper man å file på tennene ved siden av. Resultatet blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "skal felles"? Er den løs, vil den falle ut. Hvis den ikke felles naturlig, lar de den gjerne stå til den er utslitt eller stygg, og så kan man enten lage en bro, eller sette inn en titanskrue i kjeven og feste en ny tann på denne. Det siste er dyrt og omstendelig, men da slipper man å file på tennene ved siden av. Resultatet blir bra.

Det er nye regler når det mangler ny tann - gratis med implantat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min har fortsatt to melketenner, og de sitter som bare det, de;) "Hjørnetennene" i overkjeven, om det skulle ha noe å si. Ikke er de noe mindre pene enn de andre tennene hans heller. Det eneste er at de er mye spissere enn de andre, men jeg tror ikke jeg ville lagt merke til det om jeg ikke hadde visst at det var melketenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Det er nye regler når det mangler ny tann - gratis med implantat!

Det var interresant å høre.

Synes det blir veldig dumt å vente til tanna blir stygg og gutten over 18 år sånn at han må betale en formue, da blir det gjerne ikke gjort noe med det for han har helt sikkert ikke råd og da spørs det på oss "snille" foreldre da hehe.

Skal undersøke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Faren min har fortsatt to melketenner, og de sitter som bare det, de;) "Hjørnetennene" i overkjeven, om det skulle ha noe å si. Ikke er de noe mindre pene enn de andre tennene hans heller. Det eneste er at de er mye spissere enn de andre, men jeg tror ikke jeg ville lagt merke til det om jeg ikke hadde visst at det var melketenner.

Da er han sikkert svært heldig som har klart å bevare den tanna.

Hører nå at sambo som var med til tannlegen sier at i tilfelle han må ha ny tann så får han dette dekt pga at det er medfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest midia

Hva mener du med "skal felles"? Er den løs, vil den falle ut. Hvis den ikke felles naturlig, lar de den gjerne stå til den er utslitt eller stygg, og så kan man enten lage en bro, eller sette inn en titanskrue i kjeven og feste en ny tann på denne. Det siste er dyrt og omstendelig, men da slipper man å file på tennene ved siden av. Resultatet blir bra.

i følge sambo som snakket med tannlegen så får gutten dette dekt pga at det er medfødt.

Jeg var redd han måtte beholde den og når den ble stygg så måtte den trekkes og ny måtte inn på hans bekostning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par barn her i huset som mangler tenner i overkjeven, tannen mellom fortannen og hjørnetannen. Det som er blitt gjort med eldstemann, er regulering for å flytte tennene nærmere hverandre. Nå er han ung voksen og har en jevn rekke oppe, men mangler altså 2 tenner. Han har hatt strenger i munnen siden førsteklasse, også pga. andre tannproblemer i tillegg til dette.

Det andre barnet mitt med slike problemer har akkurat begynt med samme opplegget, melketannen som ikke datt ut, ble trukket. Og hun får straks strenger i munnen - og er 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interresant å høre.

Synes det blir veldig dumt å vente til tanna blir stygg og gutten over 18 år sånn at han må betale en formue, da blir det gjerne ikke gjort noe med det for han har helt sikkert ikke råd og da spørs det på oss "snille" foreldre da hehe.

Skal undersøke dette nærmere.

Det er gratis, selv om han er over 18. Det sa vår tannlege :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Jeg har et par barn her i huset som mangler tenner i overkjeven, tannen mellom fortannen og hjørnetannen. Det som er blitt gjort med eldstemann, er regulering for å flytte tennene nærmere hverandre. Nå er han ung voksen og har en jevn rekke oppe, men mangler altså 2 tenner. Han har hatt strenger i munnen siden førsteklasse, også pga. andre tannproblemer i tillegg til dette.

Det andre barnet mitt med slike problemer har akkurat begynt med samme opplegget, melketannen som ikke datt ut, ble trukket. Og hun får straks strenger i munnen - og er 11 år.

ååå nei jeg jeg vil ikke at han skal slite med regulering :(

Husker selv en vond barndom med togskinner i munnen, jeg truet med å ta saken i egne hender (bruke tang) så derfor måtte tannlegen ta den av.

Jeg fikk en tynn tråd bak på tennene istedet:)

Her blir det tannimplantat åkke som selv om jeg må koste det selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er han sikkert svært heldig som har klart å bevare den tanna.

Hører nå at sambo som var med til tannlegen sier at i tilfelle han må ha ny tann så får han dette dekt pga at det er medfødt.

Vi har nok svært gode tann-gener i familien vår, skal du se;)

Men bra at dere får all behandling gratis, da ordner det seg jo uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Det er gratis, selv om han er over 18. Det sa vår tannlege :-)

Det er bra for penger til tannlege er sure penger.

Skal forresten til tannlegen selv i morgen å jeg går nok derifra en tusenlapp fattigere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå nei jeg jeg vil ikke at han skal slite med regulering :(

Husker selv en vond barndom med togskinner i munnen, jeg truet med å ta saken i egne hender (bruke tang) så derfor måtte tannlegen ta den av.

Jeg fikk en tynn tråd bak på tennene istedet:)

Her blir det tannimplantat åkke som selv om jeg må koste det selv også!

Behandlingen er sikkert avhengig av mange ting - for mine barn har regulering vært anbefalt, implantat har faktisk aldri vært nevnt en gang.

Om regulering: jeg har fire barn og alle har /har hatt/ kommer til å få regulering. Den eldste fra han var rundt 7 til 18... og dette har faktisk ikke vært SÅ problematisk så lenge vi voksne har hatt en positiv instilling og barna har forstått nødvendigheten av behandlingen - det har ikke vært snakk om "bare" kosmetiske ting hos noen av dem, men høyest påkrevd behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg selv mangeler flere "voksne" tenner. Den ene var tannen er en fortann (mellom de to store og hjørnetannen), denne ble trukket tidlig da melketannen var veldig liten. Dette ble regulert sammen og ingen kan se at noe mangler hvis jeg ikke forteller om det.

Etter min mening, mye bedre alternativ enn å ha en kunstig tann foran der.

I tillegg mangler jeg 3 jeksler, Den ene melketannen måtte ut da jeg var ca. 18 år, det ble ikke gjort noe for å erstatte denne, men det har trukket seg en god del sammen.

Den andre måtte ut da jeg var ca. 30 år, og der har jeg fått satt inn kunstig.

Den tredje klarer seg fint enda (og nå er jeg over 40), så jeg har fortsatt melketannen min :-)

Jeg fikk dekket deler av utgiftene til kunstig tann for 10 år siden. Tror jeg fikk 75% av off.takst for arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Jeg selv mangeler flere "voksne" tenner. Den ene var tannen er en fortann (mellom de to store og hjørnetannen), denne ble trukket tidlig da melketannen var veldig liten. Dette ble regulert sammen og ingen kan se at noe mangler hvis jeg ikke forteller om det.

Etter min mening, mye bedre alternativ enn å ha en kunstig tann foran der.

I tillegg mangler jeg 3 jeksler, Den ene melketannen måtte ut da jeg var ca. 18 år, det ble ikke gjort noe for å erstatte denne, men det har trukket seg en god del sammen.

Den andre måtte ut da jeg var ca. 30 år, og der har jeg fått satt inn kunstig.

Den tredje klarer seg fint enda (og nå er jeg over 40), så jeg har fortsatt melketannen min :-)

Jeg fikk dekket deler av utgiftene til kunstig tann for 10 år siden. Tror jeg fikk 75% av off.takst for arbeidet.

Takk for informativt svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tanna ikke er løs er du sikker på at den vil falle ut? Søsteren min er 35 år, og har fremdeles en av sine melketenner i behold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tanna ikke er løs er du sikker på at den vil falle ut? Søsteren min er 35 år, og har fremdeles en av sine melketenner i behold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Dersom tanna ikke er løs er du sikker på at den vil falle ut? Søsteren min er 35 år, og har fremdeles en av sine melketenner i behold...

Nei om den faller ut eller ikke har jeg ikke peiling på.

Det jeg ville var at noe skulle gjøres før han blir voksen og må betale selv da det er dyrt.

ser nå at for å få implantat så må man være ferdig med å vokse.

Men man får visst dekt mye av kostnadene når det er medfødt så da venter vi selvfølgelig til han må gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nevø med samme problem. Det som skjedde var at tanna aldri falt ut. Det eneste problemet med dette, er at melketanna er litt mindre enn de andre tennene, men det er ikke noe man tenker over, i hvertfall ikke i hans tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...