Gå til innhold

Hep B og Graviditet


Gjest Dame81

Anbefalte innlegg

Gjest Dame81

Hei, Jeg er en 25 år gammel kvinne. Jeg og min mann ønsker å bli gravide. Jeg fikk diagnostisert Hep B tilfeldigvis da jeg tok blodprøver pga. et uheldig nålestikk på jobben for 2 år siden, min mann fikk ikke påvist Hep B pga. tatt vaksine. Sannsynligvis har jeg fått det ved fødsel, min mor og søsken er også positive bærere. Har snakket med fastlegen min, men det virker som hun ikke kan så mye om dette, jeg vet ikke hvor jeg kan henvende meg ellers... Det jeg lurer på er: -Kan jeg prøve å bli gravid nå, eller er det noen forholdsregler jeg må ta/tenke på før jeg blir gravid i forhold til hep B? -Hva er risikoen for at det kan oppstå komplikasjoner under svangerskap/ eller under fødsel i forhold til at jeg er Hep B bærer , da tenker jeg på barnet inni magen eller med meg selv, (eks. kan viruset skade fosteret, er det stor fare for å utvikle leversvikt eller andre komplikasjoner?) Jeg er egentlig bare bekymret for å ikke ha et normalt svangerskap, tenker på barnet som skal vokse i magen, og redd for å få komplikasjoner, da tenker jeg ikke på vanlige komplikasjoner i forhold til graviditet, men i forhold til hep B. -Stemmer det at barnet jeg føder ikke vil arve Hep B, hvis barnet får de nødvendige vaksinasjonene? -Må jeg ligge på smitteisolat på sykehuset ved fødsel? -Hvor/hvem kan jeg ellers henvende meg til, i forhold til Hep B, finnes det noen støttegrupper for dette i Norge? På forhånd tusen takk! Hilsen Bekymret for å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Dersom din mor er pos er det sannsynlig at du er smittet ved fødsel.Helsestasjoen eller legen du planlegger å gå til i svangerskapet vll kunne svare deg på spørsmål, de veiledes fra Folkehelsa vedrørende retningslinjer for hep. profylakse. Det er ingen spes. risisko for komplikasjoner under svangerskapet utover risiko for smitte av barnet. Risikoen for barnet er smitte og at det blir kronisk smittebærer,ved smitte i nyfødtperioden blir ca. 95 % bærere.Når mor er bærer kan 10-30% av barna bli smittet ved fødsel, hvis det ikke gis behandling. Det er viktig derfor å beskytte barnet med vaksine og immunglobulin straks etter føsel. Du må ikke ligge på isolat, men det må tas spes. forhldsregler ved stell av deg pga smitten. Jeg synes du kan ta kontakt med sykehuset der du skal føde og få detaljert veiledning om rutinene de følger. Ring jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...