Gå til innhold

Ivrig bestemor...


enamorado

Anbefalte innlegg

Bestemor til våre barn er svært hengiven og glad i sine barnebarn. Jeg reagerer imidlertid litt av og til på måten hun nærmer seg barna. Hun er veldig ivrig på å klemme og kose med barna, uavhengig av om barna er innstilt på kos eller ikke. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett henne holde fast et barn mot dettes vilje for å klemme og kose. Jeg vurderer å ta opp dette med henne. Jeg synes ikke noe om at hun holder fast mine barn mens de kjemper for å komme løs. Særlig vår eldste sønn er ikke noen veldig fysisk og "klemmete" type, og jeg mener at bestemor burde respektert dette og ikke holdt ham fast for å få en klem. Eller er det jeg som er hårsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mista nikket

Syns du bør si i fra til henne. Det er jo hun som dekker sitt behov for en klem, ikke barnet. Dessuten lærer vi jo barna at det er de som bestemmer over sin kropp, ikke noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør si i fra. Dette kan føles veldig feil for barna. Men du bør prøve å gjøre dette på en pen måte synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg skjønner at du reagerer. Det er viktig at barn tidlig forstår at de skal og kan sette grenser for sin egen kropp. Du bør ta dette opp på en veldig forsiktig måte...Hun har sikkert ikke tenkt at dette er noe problem i det hele tatt ;)

Kan du ikke ta det opp på en litt "tilfeldig" måte da.. F.eks. komme med en hvit løgn om en eller annen interessant artikkel du har lest om hvordan voksne bør forholde seg fysisk til barn og hvordan man lettere unngår at barn blir utsatt for overgrep etc. Fortell at du selv føler du har gjort feil ved at du har "tvunget" deg til kos, men at du nå skjønner at det ikke er lurt. Ungene må bli opplært til at de kan sette grenser for sin egen kropp osv.

Forhåpentligvis vil bestemor skjønne at denne "nye" regelen også gjelder for henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt beskjed om dette var noe som skjedde ofte. Vi hadde nylig besøk av en mann som tvangsklemte datteren min på 4 år, selv om hun bestemt sa nei takk til klem. Det endte med at hun gråt og hulket mens hun ropte "Jeg sa jo at jeg ikke ville". Jeg håper og tror at den mannen ikke gjentar dette neste gang han kommer. Kona hans så nemlig skikkelig irritert ut. Da de gikk ga jeg datteren min full støtte, sa at sånt skal man velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...