Gå til innhold

Hvor strenge er dere?


Gjest litt lei meg.

Anbefalte innlegg

Gjest litt lei meg.

Jeg har litt dårlig samvittighet ovenfor 8- åringen :-( Jeg blir svært fort sint og sier ting jeg angrer på. Og jeg "straffer" han også om han gjør noe galt, ikke alt da selvsagt. Men at ting skal få konsekvenser. For eksempel lå han og bygget lego i sengen sin i forrige uke til kl. 23.00 da pappaen kom inn for å sjekke til han før vi la oss. Straffen da var å komme inn en time før enn han egentlig skulle dagen etterpå. Er dette rimelig eller urimelig. Svarer han svært ufint (han kaller oss ikke stygge ting, men er "rappkjeftet) blir han snakket til og skjer det fler ganger etterhverandre så får han beskjed om å gå på rommmet sitt en halv time.

Tror ikke jeg er helt urimelig, men jeg skulle så gjerne hatt evnen til å tenke klart FØR jeg blir så fryktelig sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke enkelt å være foreldre.

Eg synes det er bra du gir ungen konsekvenser. Men ungen bør på forhånd vite det.

Hva med å lage en liten liste for deg selv om hvilke konsekvenser som kan gis o hvilke situasjoner? Så er du litt forberedt neste gang du mener sønnen din gjør noe galt, og slipper å angre på din egen impulshandling. Men graden av konsekvens bør stå i stil sammen med graden av uønsket atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke straffet barnet mitt hvis han hadde ligget rolig og stille i sengen og bygget lego til kl. 23.00. Det hender han sliter med å få sove og det kan han jo ikke noe for. Så lenge han holder seg i ro i sengen sin og f.eks leser eller bygger med lego er det greit.

Skjønner ikke helt logikken i å vekke ham en time før, da blir vel bare neste dag en slitsom dag for alle sammen? Ville heller inndratt legoen for et par dager, hvis det var om å gjøre at han fikk en konsekvens på dette. Begrunnet det med at han skulle lagt den fra seg kl. sånn og sånn.

For øvrig enig med "ikke enkelt å være foreldre" i at det er lurt å tenke igjennom hvordan man skal reagere på ulike ting, på forhånd. Da er det lettere å reagere adekvat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres greit ut jeg, i alle fall det med legoen og straffen dagen etter. Han er såpass stor at han skjønner det selv om det ikke har noen egentlig sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke straffet barnet mitt hvis han hadde ligget rolig og stille i sengen og bygget lego til kl. 23.00. Det hender han sliter med å få sove og det kan han jo ikke noe for. Så lenge han holder seg i ro i sengen sin og f.eks leser eller bygger med lego er det greit.

Skjønner ikke helt logikken i å vekke ham en time før, da blir vel bare neste dag en slitsom dag for alle sammen? Ville heller inndratt legoen for et par dager, hvis det var om å gjøre at han fikk en konsekvens på dette. Begrunnet det med at han skulle lagt den fra seg kl. sånn og sånn.

For øvrig enig med "ikke enkelt å være foreldre" i at det er lurt å tenke igjennom hvordan man skal reagere på ulike ting, på forhånd. Da er det lettere å reagere adekvat.

Jeg tror ikke hun mente at han måtte stå opp en time tidligere, men at han måtte komme inn en time tidligere kvelden etter. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun mente at han måtte stå opp en time tidligere, men at han måtte komme inn en time tidligere kvelden etter. :o)

Aha.. da ble det straks mer logisk :-) Det syns jeg var en helt grei konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder det å bygge lego til langt på kveld. Hadde han fått beskjed om å legge seg til å sove med en gang? Hvis ikke han hadde fått noen klar beskjed på forhånd, synes jeg det er for strengt å straffe. Han koste seg helt sikkert og merket ikke at tiden gikk.

Så kan dere heller snakke om det i ettertid, at dere ikke vil at han bygger lego etter at han har lagt seg.

Jeg tolererer ikke at ungene svarer meg stygt. Nå har det så langt ikke vært det store problemet. De har prøvd seg, og jeg har klart sagt i fra at jeg ikke tolererer at de svarer meg slik - så har de sluttet.

Hadde det skjedd flere ganger hadde det fått konsekvenser som f.eks. at de ikke fikk ut å leke, at de ikke fikk være med å handle osv. Ikke noe veldig alvorlig som ville blitt inndratt i første omgang.

Ellers er jeg normalt sett ganske streng som mor. Jeg mener at barna må lære seg til å høre etter og de må lære å være høflige.

Jeg er absolutt mottagelig for argumenter, og begge jentene har diskutert seg frem til regler som jeg i utgangspunktet hadde satt strengere.

Mitt inntrykk er at dette gjør at det er lettere for dem å akseptere når jeg ikke firer.

De er også vant til at vi foreldre er konsekvente, og prøver seg derfor ikke så veldig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

I forhold til dere er vi nok rene diktatorer. Jeg tror problemet ditt er at du tror du er strengere enn du er, og at du har dårlig samvittighet for at du prøver å oppdra barnet ditt.

Når det er sagt må jeg si at jeg skjønte ikke helt hva som var problemet med Lego-byggingen i sengen. Hos oss ville nok ikke det resultert i noen straff dagen derpå. Derimot pleier vi å følge med en stund etter sengetid, og er det leking i senga etter en viss tid, så blir de kontant fratatt lekene der og da. Når barna begynner å leke glemmer de tiden. Men hvis dere hadde sagt i fra om lekingen allerede, så blir det selvsagt mer forståelig med den straffen dere valgte. Men hos oss ville situasjonen aldri oppstått. (For vi er altså mye strengere....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...