Gå til innhold

Amming og alkohol?


Gjest vil på fest nå :-)

Anbefalte innlegg

Gjest vil på fest nå :-)

Jeg ammer fortsatt baby ganske mye (8,5 mnd). Men til helgen skal jeg på skikkelig fest, og jeg vil ha mer enn 2 glass vin (som jeg har begrenset meg til tidligere). Problemet er at baby ikke liker mme og vann, men tar flaske. Er det ok å gi sånn Nestlè barnesaft + grøt på morgenen i stedet for pupp? (baby får ikke mat på natten) Når omtrent kan jeg amme om jeg drikker en flaske vin, begynner ca kl. 19.00 og tar siste glass ca kl. 02.00?? (jeg kan ikke pumpe meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ikke så mye å si når du tar SISTE glass, men når du tar FØRSTE. All alkoholen i vinflaska skal forbrennes i leveren, og jo før du begynner å drikke, jo før blir alkoholen forbrent. Du har vel forbrent det meste av alkoholen 12 timer etter første glass, vil jeg tro, sikkert OK å amme i 7-8-tiden på morgenen.

Ha det hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så mye å si når du tar SISTE glass, men når du tar FØRSTE. All alkoholen i vinflaska skal forbrennes i leveren, og jo før du begynner å drikke, jo før blir alkoholen forbrent. Du har vel forbrent det meste av alkoholen 12 timer etter første glass, vil jeg tro, sikkert OK å amme i 7-8-tiden på morgenen.

Ha det hyggelig!

Jøss, har du noe dokumentasjon på dette? Høres jo helt spinnvillt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest philodendron

Du må vel regne slik som en gjør mht kjøring, altså 10-12 timer etter du slutter å drikke har du ikke promille, altså er alkoholen fullstendig borte og du er klar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så mye å si når du tar SISTE glass, men når du tar FØRSTE. All alkoholen i vinflaska skal forbrennes i leveren, og jo før du begynner å drikke, jo før blir alkoholen forbrent. Du har vel forbrent det meste av alkoholen 12 timer etter første glass, vil jeg tro, sikkert OK å amme i 7-8-tiden på morgenen.

Ha det hyggelig!

Sikker på at du ikke har misforstått noe her nå? Det der høres helt ulogisk ut på alle punkter.

Ifølge folkehelseinstituttet har man samme promille etter 5 timer om man styrter 5 pils eller om man bruker 4 timer på dem, men man får ikke den høye promillen med en gang, derimot synker den etter 5 timer til samme nivå som om man skulle brukt 4 timer på å drikke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har du noe dokumentasjon på dette? Høres jo helt spinnvillt ut...

Ja, jeg har sett det i diverse "promillekalkulatorer", i tillegg er det helt logisk. Alkoholen forbrennes jevnt og trutt i samme tempo, omtrent 0,15 promille i timen. Hvis du skal drikke en flaske vin, tar det selvsagt mye lenger tid å forbrenne alkoholen hvis du tar hele flaska fra kl 01 til kl 02, enn hvis du begynner kl 19 og tar siste slurken kl 02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, har du noe dokumentasjon på dette? Høres jo helt spinnvillt ut...

Rettelse, det tar like lang tid, men promillen er nede i 0,5 mye senere hvis du begynner senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har misforstått noe her nå? Det der høres helt ulogisk ut på alle punkter.

Ifølge folkehelseinstituttet har man samme promille etter 5 timer om man styrter 5 pils eller om man bruker 4 timer på dem, men man får ikke den høye promillen med en gang, derimot synker den etter 5 timer til samme nivå som om man skulle brukt 4 timer på å drikke dem.

Alkohol forbrennes helt jevnt, med ca. 0,15 promille i timen. Hvis du skal drikke en bestemt mengde, f.eks. en flaske vin, tar det et visst antall timer å forbrenne (12- 14 timer, tipper jeg, 2-3 timer pr. glass). Hvis du tar hele flaska fra kl 01 kl 02, er du mye senere edru, enn hvis du begynner kl 19, og tar siste slurken kl 02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse, det tar like lang tid, men promillen er nede i 0,5 mye senere hvis du begynner senere...

''Rettelse, det tar like lang tid, men promillen er nede i 0,5 mye senere hvis du begynner senere...''

Men det er ikke det som står på sidene til folkehelseinstituttet!

''Eksempel 1:

En mann på 80 kg drikker fem øl á 0,4 l (tilsvarer fem serveringsenheter alkohol à 15 gram) på styrten. Han får i seg i alt 15 x 5 = 75 g alkohol. Beregningen blir slik:

Han fordeler alkoholen i 80 kg x 70% = 56 kg av kroppsvekten.

Alkoholkonsentrasjonen i blod blir da: 75 g / 56 kg = 1,34 g/kg = 1,34 promille.

Det tar litt tid før all alkoholen som er drukket kommer over i blodet. Bl.a. har det betydning om han spiser samtidig, og hvor mye. Forbrenningen starter i det alkoholen begynner å komme over i blodet. I gjennomsnitt forbrennes 0,15 promille per time. I eksempel 1 spiser ikke mannen mat samtidig. Alkoholpromillen 1 time etter alkoholinntak blir: (1,34 - 0,15 promille) = 1,19 promille

Alkoholpromillen etter fem timer blir: (1,34 - (0,15 x 5) promille) = 0,59 promille.

Eksempel 2:

Den samme mannen på 80 kg drikker samme mengde alkohol som beskrevet, men fordeler drikkingen over fire timer. Konsentrasjonen i blodet etter fem timer kan bli den samme som ovenfor, 0,59 promille, men han unngår den høye 1,34 promillen etter en time.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Rettelse, det tar like lang tid, men promillen er nede i 0,5 mye senere hvis du begynner senere...''

Men det er ikke det som står på sidene til folkehelseinstituttet!

''Eksempel 1:

En mann på 80 kg drikker fem øl á 0,4 l (tilsvarer fem serveringsenheter alkohol à 15 gram) på styrten. Han får i seg i alt 15 x 5 = 75 g alkohol. Beregningen blir slik:

Han fordeler alkoholen i 80 kg x 70% = 56 kg av kroppsvekten.

Alkoholkonsentrasjonen i blod blir da: 75 g / 56 kg = 1,34 g/kg = 1,34 promille.

Det tar litt tid før all alkoholen som er drukket kommer over i blodet. Bl.a. har det betydning om han spiser samtidig, og hvor mye. Forbrenningen starter i det alkoholen begynner å komme over i blodet. I gjennomsnitt forbrennes 0,15 promille per time. I eksempel 1 spiser ikke mannen mat samtidig. Alkoholpromillen 1 time etter alkoholinntak blir: (1,34 - 0,15 promille) = 1,19 promille

Alkoholpromillen etter fem timer blir: (1,34 - (0,15 x 5) promille) = 0,59 promille.

Eksempel 2:

Den samme mannen på 80 kg drikker samme mengde alkohol som beskrevet, men fordeler drikkingen over fire timer. Konsentrasjonen i blodet etter fem timer kan bli den samme som ovenfor, 0,59 promille, men han unngår den høye 1,34 promillen etter en time.''

Det eksempelet er motsatt av hva jeg beskrev, han tar alkoholen på styrten i begynnelsen av kvelden, ikke slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har misforstått noe her nå? Det der høres helt ulogisk ut på alle punkter.

Ifølge folkehelseinstituttet har man samme promille etter 5 timer om man styrter 5 pils eller om man bruker 4 timer på dem, men man får ikke den høye promillen med en gang, derimot synker den etter 5 timer til samme nivå som om man skulle brukt 4 timer på å drikke dem.

Og derfor blir man fortere edru om man starter å drikke klokka 19, enn om man starter 02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ammet på morgenen etter

Jeg ville ammet om morgenen, om jeg drakk en vinflaske og startet tidlig kveld som du beskriver.

Enig med deg.

Jeg hadde nesten samme spørsmål inne for snart syv år siden, og fikk svar fra jordmor/lege at jeg kunne amme når jeg følte meg edru. De små mengdene babyen evt. ville få i seg av alkohol på morgenen gjorde ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg.

Jeg hadde nesten samme spørsmål inne for snart syv år siden, og fikk svar fra jordmor/lege at jeg kunne amme når jeg følte meg edru. De små mengdene babyen evt. ville få i seg av alkohol på morgenen gjorde ingenting.

Cluet her er å få en baby som sover hele natta :-)

Jeg ammer nå en på 13 mnd, og er absolutt ikke totalavholds, nei. Men hun sover vanligvis godt om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...