Gå til innhold

En uke her - en uke der


sjøhest

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med at barna bor en uke hos mor og en uke hos far?

Hvordan takler barna dette? Er det fordeler ved slik deling? Ser for meg at

det nå blir to nye hjem for barna. Hvor heldig er det da?

Jeg ønsker veldig at barna bor ett sted.

Men far ønsker seg veldig at barna skal bo hos begge.

Dette blir nok ikke noen lett skillsmisse.

Barna er 5 og 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Vi praktiserer en slik ordning, og slik situasjonen er for meg, tenker jeg med en gang: Ikke gjør det!

Dersom en slik ordning skal fungere, er dere SÅ avhengige av at et samarbeid er bra på alle måter. Dersom dere ikke er spesielt gode venner etter bruddet, vil jeg fraråde det på det sterkeste.

Men jeg kan selvsagt bare svare ut ifra mine egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efoll

Jeg har ingen erfaring med dette personlig, men kjenner folk som greier dette fint. Men da må dere være flinke til å samarbeide godt tror jeg.

Jeg ville selv ha valgt å ha barna boende hos meg selv (hvis jeg fikk velge, og var i den situasjonen), der barna var hos faren annenhver helg og en dag i uka. Men dette er mitt eget egoistiske synspunkt, fordi jeg ville ha ønsket å ha dem mest mulig. Sånn tenker nok mange mammaer. For barnas skyld tror jeg også at det er godt å ha ett hjem.

Men mye kommer an på klimaet mellom mor og far, og om faren er av den litt "myke" typen, som klarer å skape et godt hjem for dem, gjøre det hyggelig rundt seg etc. Ok, jeg viser nok endel fordommer mot menn nå, men du skjønner sikkert hva jeg mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben har en gutt som bodde slik en stund. Det er nok den ordningen som har fungert best hos oss.

MEN det forutsetter at dere bor nærme hverandre så barna er tilknyttet samme skole og vennekrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var 3 og 5 da vi skilte lag og av ulike grunner har vi delt uka mellom oss faktisk. To dager hos meg, to dager hos far og annenhver helg hos hver av oss. Ungene er vant til dette og synes det er helt greit, de blir nå 7 og 9 år.

Vi har snakket mye med dem om det, at vi gjerne vil ha dem like mye begge to fordi vi er så glade i dem og innprentet at de må si fra om de synes det blir slitsom. Eldstemann har i perioder hatt en ordning der han får velge hvem han vil være hos en av dagene i uka og de vil han gjerne være hos far mens snuppa er hos meg. Det er stas med disse mamma- og pappadagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor dette fungerer bra.

Fellesnevnerne er at mor og far samarbeider ok og at de bor i gangavstand fra hverandre, slik at barna er i eller nær samme miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde tre uker ad gangen på hvert sted - for at det skulle bli minst mulig flyttning for ungene. Ungene var riktignok større enn dine - og de var selv med på å bestemme frekvensen. Det midteste av helgene var ungene på samvær hos den andre av foreldrene.

Vet om noen som har praktisert 2 uker og 2 helger i strekk hos hver av foreldrene, da blir det kun to flyttninger pr. mnd. for ungene.

Noen vil helt sikkert si at 2 eller 3 uker blir for lenge å være borte fra ungene. Personlig syns jeg at det er ungene beste som skal telle - og så får vi voksne legge våre behov til side.

Vi har gode erfaringer med at ungene var lengre perioder på hvert sted. Mindre pakking og kjøring. Mindre stress. Færre oppbrudd. Mer hverdag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...