Gå til innhold

Dotrening, snart 2 år


Gjest AveM

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere andre gjort det med så små barn? Hun sover jo fremdeles på dagtid. Hva med kjøreturer, hadde dere bleia på da? Jeg hadde tenkt å starte treningen med henne neste sommer, men nå både tisser og bæsjer hun på do. Hun går med truse tredje dagen.

Jeg synes dette er nesten for godt til å være sant, men det er vel håp om å få henne tørr nå? Storesøsknene hennes kunne jeg kommunisere med på en helt annen måte i og med at de var nesten 3 år da vi begynte å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prøv dere frem

Bruk sommerferien til å sjekke om hun er tørr også når hun sover, i bilen osv. Kjøp en pakke med absorberende "laken" på apoteket, som dere har under henne i bilsetet hvis dere skal kjøre så langt at hun sovner osv. Det samme gjør dere i sengen (pluss at dere bør ha tisselaken under lakenet i sengen). Mange som slutter tidlig med bleier, bruker allikevel bleie ved dagsoving og om natten, det ser jeg i barnehagen. Men prøv dere frem, det er heldigvis sommer, og alt er litt mer lattvint mht påkledning osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ho klar for å slutte, så slutter dere. Det er faktisk en del barn som er klar for det før de er 2 år.

Snuppa rundet 2 år, men var tørr da har 2 år og 3 mnd. Både på dag og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Datteren min sluttet med bleie 2 måneder før hun ble 2 år.

Det gikk veldig fint, helt fra starten av. Hun brukte ikke bleie på dagtid, uansett hva vi skulle. Brukte heller ikke nattbleie. Men ble ofte tissing i buskene da, for måtte hun tisse så måtte hun med en gang. Men gikk veldig fint. Var først når hun begynte i barnehagen noen måneder senere at vi fikk noen uhell. Men det gikk fort over det også.

Er hun klar så er det jo bare å prøve. Bare ha med ekstra skift i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest såffien

Så flink jenta di er da! Jeg henger litt etter jenta di, men jeg har tissa 4 ganger og prompa 1 gang på do! Jeg prøver å si ifra til mamma når jeg må bæsje men enten så skjønner hun det ikke eller så er hun for treig så da bæsjer jeg i bleia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre var bæsjereine fra de var 19-20 mnd. gamle og bleiefri fra de var 2 år. For våre var det ingen problemer knyttet til dagsoving eller bilkjøring. Vi vurderte ikke å ta på bleie i enkelte situasjoner - fikk heller ta uhell som kom, men de var forsvinnende få (om noen).

Men som andre skriver, så blir det en del kreative løsninger når det gjelder dogåing - for når de må på do så MÅ de veldig. Så da er det bare å stoppe langs veier (med og uten campingvogn) når de varslet at nå skulle det tisses *ler*

Og for øvrig har jeg aldri besøkt så mange offentlige toaletter (av ymse kvalitet) som like etter at jentene sluttet med bleie ...men sånn er det bare :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min er straks 20 mnd, og hun forlanger å komme på do innimellom. Ofte skjer det noe da, men ikke alltid.

Hun sier innimellom fra før hun bæsjer. Da spør jeg om hun skal bæsje på do. Sier hun ja, så gjør vi det, sier hun nei, lar jeg henne gjøre det i bleia. Aner ikke om dette tyder på at hun snart er klar for å slutte med bleie, men det hadde jo ikke gjort noe. Vet heller ikke helt hvordan vi evt skal oppmuntre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Gutten min begynte å bæsje på potte og etterhvert do da han var ca 20 mnd. Og da merket vi på ham når han skulle bæsje fra begynnelsen av, og satte ham på potte/do. Etterhvert sa han i fra sjøl. Tissingen fikk han ikke kontroll på før han var 3,5 år.

Vi har brukt bleie på lange kjøreturer og på skiturer i den perioden da de holdt på å bli tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk sommerferien til å sjekke om hun er tørr også når hun sover, i bilen osv. Kjøp en pakke med absorberende "laken" på apoteket, som dere har under henne i bilsetet hvis dere skal kjøre så langt at hun sovner osv. Det samme gjør dere i sengen (pluss at dere bør ha tisselaken under lakenet i sengen). Mange som slutter tidlig med bleier, bruker allikevel bleie ved dagsoving og om natten, det ser jeg i barnehagen. Men prøv dere frem, det er heldigvis sommer, og alt er litt mer lattvint mht påkledning osv

Tusen takk for tips, nå er absorberende laken innkjøpt :) Jeg skal ha det både i bilen og i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ho klar for å slutte, så slutter dere. Det er faktisk en del barn som er klar for det før de er 2 år.

Snuppa rundet 2 år, men var tørr da har 2 år og 3 mnd. Både på dag og natt.

Nå som jeg har kjøpt absorberende laken skal jeg prøve å få henne tørr når hun sover også. Jeg skal teste det ut i morgen på daghvilen. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke bleie når hun sover enda lenge, men det var så mye positiv lesing her, så jeg vil prøve i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min sluttet med bleie 2 måneder før hun ble 2 år.

Det gikk veldig fint, helt fra starten av. Hun brukte ikke bleie på dagtid, uansett hva vi skulle. Brukte heller ikke nattbleie. Men ble ofte tissing i buskene da, for måtte hun tisse så måtte hun med en gang. Men gikk veldig fint. Var først når hun begynte i barnehagen noen måneder senere at vi fikk noen uhell. Men det gikk fort over det også.

Er hun klar så er det jo bare å prøve. Bare ha med ekstra skift i tilfelle.

Kjekt å lese at så mange andre har gode erfaringer med bleieslutt hos de små. Ja, tror nok vi får satse på et ekstra skift når vi er på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink jenta di er da! Jeg henger litt etter jenta di, men jeg har tissa 4 ganger og prompa 1 gang på do! Jeg prøver å si ifra til mamma når jeg må bæsje men enten så skjønner hun det ikke eller så er hun for treig så da bæsjer jeg i bleia.

Si til henne at hvis hun ikke skjerper seg, så ringer jeg en lørdags kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre var bæsjereine fra de var 19-20 mnd. gamle og bleiefri fra de var 2 år. For våre var det ingen problemer knyttet til dagsoving eller bilkjøring. Vi vurderte ikke å ta på bleie i enkelte situasjoner - fikk heller ta uhell som kom, men de var forsvinnende få (om noen).

Men som andre skriver, så blir det en del kreative løsninger når det gjelder dogåing - for når de må på do så MÅ de veldig. Så da er det bare å stoppe langs veier (med og uten campingvogn) når de varslet at nå skulle det tisses *ler*

Og for øvrig har jeg aldri besøkt så mange offentlige toaletter (av ymse kvalitet) som like etter at jentene sluttet med bleie ...men sånn er det bare :o)

Jeg var egentlig veldig skeptisk til hele bleiesluttgreia, men nå som jeg har lest om så mange andre småttiser som ble tidlig tørr er jeg full av optimisme :). Ja, her er det også racerfart til toalettet når hun må på do. Vi får innstille oss på stopp hele tiden når vi drar på ferie. I dag har hun vært i bil uten bleie, og det gikk veldig fint. Ingen uhell i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min er straks 20 mnd, og hun forlanger å komme på do innimellom. Ofte skjer det noe da, men ikke alltid.

Hun sier innimellom fra før hun bæsjer. Da spør jeg om hun skal bæsje på do. Sier hun ja, så gjør vi det, sier hun nei, lar jeg henne gjøre det i bleia. Aner ikke om dette tyder på at hun snart er klar for å slutte med bleie, men det hadde jo ikke gjort noe. Vet heller ikke helt hvordan vi evt skal oppmuntre...

Du får hoppe i det slik som vi har gjort. Min jente spurte også etter bleie når hun skulle bæsje, men den fikk hun ikke på, så bæsjeskrekken forsvant kjapt. I dag har jeg kjøpt nye truser til henne. Det er så rart å se den lille stumpen med truse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min begynte å bæsje på potte og etterhvert do da han var ca 20 mnd. Og da merket vi på ham når han skulle bæsje fra begynnelsen av, og satte ham på potte/do. Etterhvert sa han i fra sjøl. Tissingen fikk han ikke kontroll på før han var 3,5 år.

Vi har brukt bleie på lange kjøreturer og på skiturer i den perioden da de holdt på å bli tørre.

Han var da veldig tidlig ute til å være gutt? Jeg bare synes å ha hørt at guttene ofte er senere enn jentene. De to eldste sluttet med bleie både natt og dag da de var ganske nøyaktig 3 år. Nr 3 i flokken sluttet med dagbleie da hun var 2 år og 7 mnd, om natten da hun var drøyt 3 år. Det er vel årsaken til at jeg synes minstepia er vel tidlig, så tidlig at jeg ble skeptisk. Godt å lese her da om andre som har blitt helt tørr når de har vært så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har kjøpt absorberende laken skal jeg prøve å få henne tørr når hun sover også. Jeg skal teste det ut i morgen på daghvilen. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke bleie når hun sover enda lenge, men det var så mye positiv lesing her, så jeg vil prøve i allefall :)

Lille snuppa mi hadde tørr bleie på nattaen bare en mnd. etter ho slutta på dagen. Så jeg tror jeg var heldig.

Lykke til. Og dere har jo sommeren å teste dette på:-) Gå også ut å kjøp truser. Det liker disse småjentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille snuppa mi hadde tørr bleie på nattaen bare en mnd. etter ho slutta på dagen. Så jeg tror jeg var heldig.

Lykke til. Og dere har jo sommeren å teste dette på:-) Gå også ut å kjøp truser. Det liker disse småjentene.

Bleia jeg tok av her i morges var dassvåt, så kanskje jeg skal vente litt før jeg tar den av. Jeg får teste det litt ut når hun sover formiddagshvil. De bleiene har ofte vært tørre.

Jeg kjøpte nye truser til henne i går, men kanskje enda lurere å ta henne med og la henne velge ut noen selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleia jeg tok av her i morges var dassvåt, så kanskje jeg skal vente litt før jeg tar den av. Jeg får teste det litt ut når hun sover formiddagshvil. De bleiene har ofte vært tørre.

Jeg kjøpte nye truser til henne i går, men kanskje enda lurere å ta henne med og la henne velge ut noen selv :)

Om bleia er så våt så tror jeg at jeg hadde ventet en tid med et så lite barn. Men å trene på dagsovingen fungerer jo også. (Som du sa) Ingen grunn til å bruke bleie når det ikke trengs.

Kan tenke meg at vesla er fornøyd selv også nå. De blir jo ofte så stole over at de har blitt STORE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Minsten vår slutta med bleier på dagtid noen uker etter toårsdagen. Hun ville gjerne slutte før, men vi holdt litt igjen fordi vi skulle til syden og helst ville unngå stadig tissing og uhell på reisen;)

Når vi kom hjem fra ferien, tok vi bare av bleia og jeg kan ikke huske at hun hadde et eneste uhell!

Når vi skulle kjøre langt og regnet med at hun kom til å sovne, tok vi på bleie. Hun brukte også bleie når hun sov i barnehagen. Hjemme kunne hun sove et par timer på dagtid uten bleie og det gjør hun fortsatt.

Hun er nå tre år gammel, men nattbleia er fortsatt på... Våt om morgenen. Jeg er litt usikker på hvordan vi gjør det videre siden vår familie er arvelig belastet med sengevæting.. håper hun slipper det problemet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Han var da veldig tidlig ute til å være gutt? Jeg bare synes å ha hørt at guttene ofte er senere enn jentene. De to eldste sluttet med bleie både natt og dag da de var ganske nøyaktig 3 år. Nr 3 i flokken sluttet med dagbleie da hun var 2 år og 7 mnd, om natten da hun var drøyt 3 år. Det er vel årsaken til at jeg synes minstepia er vel tidlig, så tidlig at jeg ble skeptisk. Godt å lese her da om andre som har blitt helt tørr når de har vært så små.

Mannen min slutta med bleier før han fylte to år, men så begynte de jo med "dotrening" før ettårsdagen den gangen også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...