Gå til innhold

Vanskelig hos besteforeldrene


puppola

Anbefalte innlegg

Barna våre på 4 og 6 år er så "vanskelige" når de er hos besteforeldrene. Da er det masse krangel, hyl, skrik, grensetesting(mer enn ellers) og flere ganger blir det mye drama når vi er der. Det synes jo ingen er hyggelig. Vet ikke hvorfor de er sånn der men tror jo det henger sammen med at bestemor og bestefar er "slappe" med grensene og at de får lov til så mye der. Jeg synes det er stress og har ikke lyst til å dra dit på besøk. Blir lei meg og vil bare hjem med "rakkerungene". Noen med lik erfaring og hva gjør dere med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Går det an å snakke med ungene og lage avtaler på forhånd før dere besøker besteforeldrene?

Fortell dem hvordan dere forventer at de oppfører seg og at dere er sikre på at de klarer å ha fin oppførsel neste gang. Det kan også hjelpe hvis de får en slags belønning etter besøket, dersom de har klart å holde avtalen.

Unger blir lett oppøste og glemmer alle avtaler etter en stund, så bli på forånd enige om et bestemt "hemmelig tegn" dere foreldre skal bruke når dere føler at oppførselen begynner å skli ut. Barna må være med på å bestemme det hemmelige tegnet, så blir det litt spennende å "øve" på å være grei og snill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Jeg har absolutt lik erfaring! Og jeg tror også at det har med ulike grenser å gjøre: ungene blir usikre på hvem som _egentlig_ bestemmer, og så prøver de ut alt!

Vi har nå (etter en del diskusjoner...) blitt enige om at når vi foreldre er tilstede, er det VI som bestemmer. Når ungene er alene med besteforeldrene, er det besteforeldrene som bestemmer. Jeg er mor til mine barn, om vi så er på slottet til middag! Selv om svigerfar sier at han kan si og gjøre hva han vil i sitt eget hus... Det kan han gjøre, men ikke overkjøre meg som mor!

sier jeg at ungene skal spise det de får servert til middag, så skal de gjøre det! Bestemor får ikke lov til å servere loff med sirup til middag, bare for å få fred ved middagsbordet! Men hva de spiser, til hvilke tider, når jeg og gubben ikke er tilstede, er opp til dem. Når vi er der, er det våre regler som gjelder!

Men guuuuud! Det har vært en lang vei å gå!

Lykke til!

Slike seanser er _ikke_ morsomme!:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke bor så alt for langt unna så si fra på forhånd at dersom det blir slik oppførsel så drar dere hjem igjen. Og gjennomfør det!

Jeg er temmelig sikker på at ungene vil bli så flaue at de ikke gjør det så mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvis dere ikke bor så alt for langt unna så si fra på forhånd at dersom det blir slik oppførsel så drar dere hjem igjen. Og gjennomfør det!

Jeg er temmelig sikker på at ungene vil bli så flaue at de ikke gjør det så mange ganger.

Evt. får en av foreldrene sette seg i bilen med ungene og der får de sitte til de har bestemt seg for å oppføre seg pent!

Dette har funka som bare søren når mine unger har slått seg vrang i butikken e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...