Gå til innhold

Knekt lesekoden!!


Gjest B-78

Anbefalte innlegg

Har deres barn knekt lesekoden/klarer å lese etter dette første skoleåret?

Ser det varierer mye i vårt barn sin klasse. Vår jente kunne ikke lese da hun begynte i høst, men nå leser hun/staver hun seg gjennom teksten.

Noen leser som de skulle vært konfirmanter:-) Men mener likevel at jenta vår er innenfor det man kan forvente etter 1 år. eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Ja, jeg mener helt klart at hun ligger innenfor det man kan forvente etter ett skoleår!

Den ene datteren min er også akkurat ferdig med 1.klasse og det er bare to i klassen som leser flytende (iflg. henne). Resten har jeg inntrykk av ligger fra det å ikke ha knekt koden ennå til å gradvis ha begynt å lese ganske okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Ja, tror de fleste knekker lesekoden ila første skoleår.Poden som blir syv i oktober klarte det i september i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa leser greit, men ikke like flytende som broren gjorde på sammen tid, men han leste da omtrent flytende før han begynte på skolen. Lærerne skryter nå bare av henne og leseferdighetene så jeg regner med hun ligger fint an i forhold til skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det mest vanlige og veldig fint. Til neste år trener hun leseferdighetene videre. Barn er forskjellige og lærer i forskjellig fart. Hvis de ikke leser i løpet av 3. klasse kan det være grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jancka1365381087

Ja, jeg mener helt klart at hun ligger innenfor det man kan forvente etter ett skoleår!

Den ene datteren min er også akkurat ferdig med 1.klasse og det er bare to i klassen som leser flytende (iflg. henne). Resten har jeg inntrykk av ligger fra det å ikke ha knekt koden ennå til å gradvis ha begynt å lese ganske okei.

Min gutt stavet seg fint gjennom ordene i slutten av 1.klasse. I høst var han litt bekymret selv for at det var noen i klassen som leste bedre enn han, men læreren bare skrøt å sa han var veldig flink. I løpet av 2.klasse nå så leser han flytende! Er nok helt etter skjemaet barnet ditt!

Jeg husker godt stesønnen min begynte på skolen. Han var første kullet av 1.klassinger som begynte som 6-åringer. Det første året han gikk var det så å si bare lek. Ikke en bokstav lærte han det året. Husker så godt han kom hjem og var rasende sint fordi han kun hadde fått ei biok han skulle tegne i, og ikke ordentlig bok som han trodde han skulle får. Husker jeg ikke feil, så leste ikke han flytende før han var halveis i 4.klasse.

Tiden har forandret seg der gitt, nå skal de lære fra første dag!

Forresten er vi kjempeglade i dag da eldstemann har fått svar på at han har kommet inn på 1.valg på videregående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Har hørt om mange barn, som senere klarer seg bra, som ikke har knukket lesekoden før andre og tredje klasse. Så om han klarer det mot slutten av første skoleår må det jo være bra!

Enorme individuelle forskjeller på den tiden. Blir spennende å se hvordan gutten min klarer seg, han skal begynne til høsten og kan mange bokstaver, men ikke lese. Har ikke gått inn for å lære ham de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Min gutt stavet seg fint gjennom ordene i slutten av 1.klasse. I høst var han litt bekymret selv for at det var noen i klassen som leste bedre enn han, men læreren bare skrøt å sa han var veldig flink. I løpet av 2.klasse nå så leser han flytende! Er nok helt etter skjemaet barnet ditt!

Jeg husker godt stesønnen min begynte på skolen. Han var første kullet av 1.klassinger som begynte som 6-åringer. Det første året han gikk var det så å si bare lek. Ikke en bokstav lærte han det året. Husker så godt han kom hjem og var rasende sint fordi han kun hadde fått ei biok han skulle tegne i, og ikke ordentlig bok som han trodde han skulle får. Husker jeg ikke feil, så leste ikke han flytende før han var halveis i 4.klasse.

Tiden har forandret seg der gitt, nå skal de lære fra første dag!

Forresten er vi kjempeglade i dag da eldstemann har fått svar på at han har kommet inn på 1.valg på videregående :)

Denne skulle sikkert være svar til trådstarter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Tror hun er helt gjennomsnittelig.

Men her på dol hører en gjerne kun om de som kan lese når de er 3-4 år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest b&u arbeider

Har jobbet i 1klasse flere år og kan si deg at det er heller flere som ikke har knekt lesekoden enn de som har lært den!

Lykke til videre med forhåpentligvis lesehest om et par år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa kunne lese etter første klasse. Ho knakk lesekoden helt i starten på året. Nå er ho ferdig med 2. klasse, og det går fortsatt ikke så veldig fort. Ca. 30 ord i minutter i en middels vanskelig bok. Vi jobber nå med saken og håper vi skal forbedre dette i løpet av sommeren.

Hørte at de bør lese 80 ord i minuttet i 4. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa kunne lese etter første klasse. Ho knakk lesekoden helt i starten på året. Nå er ho ferdig med 2. klasse, og det går fortsatt ikke så veldig fort. Ca. 30 ord i minutter i en middels vanskelig bok. Vi jobber nå med saken og håper vi skal forbedre dette i løpet av sommeren.

Hørte at de bør lese 80 ord i minuttet i 4. klasse.

Hei, hva er raskt i den sammenheng? Vet dere om forventet snitt i minuttet for 2. klassinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hva er raskt i den sammenheng? Vet dere om forventet snitt i minuttet for 2. klassinger?

Nei, ho jeg snakket med (lærer på småskolen) fortalte bare om hva som var forventet i 4. klasse.

Jeg har tenkt at vi nok må gjøre en liten ekstra innsats for å komme på det nivået.

Snuppas lærer sa bare at ho leste greit, og definitivt ikke dårligere enn gjennomsnittet. Men de hadde tatt en test som viste at ho ikke hadde hatt noen framgang de siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...