Gå til innhold

Lite matlyst


Gjest eljo

Anbefalte innlegg

Seksåring, gutt, 120cm og 20 kg. Han spiser _lite_- Jeg har overhodet ikke bekymret meg, syns det er bedre at han ligger under gjennomsnittet i vekt enn over, og jeg var også tynn som barn. Men i dag veide jeg ham, og han hadde gått ned et par hundre gram igjen, fra å ha vært "oppe" i 20 veide han 19,8 i kveld. Og da får jeg hans BMI ti å være rundt 13,8.

Han spretter rundt hele dagen, er ikke blek og slapp, og ser ikke syk ut. Men man begynner jo å lure littegrann etterhvert.

Bør man prøve å "lure" i ham mat, mer fett osv, eller skal man bare fortsette å la ham bestemme farta selv, tilby sunn og variert kost, og regne med at det går seg til så lenge han ikke virker syk? Han får vitaminer og fiskeolje ganske regelmessig i og med at han spiser såpass lite, og han har tilgang på frukt og grønnsaker.

Han har hele tiden ligget på den underste percentilstreken, men har holdt linja si, men nå stikker høyden litt i fra vekta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BMI skal vel ikke måles før man er langt over puberteten? Tror ikke det har noe mening iallfall.

Så lenge han ser frisk ut, oppfører seg friskt og spiser litt, syns jeg ikke man bør bekymre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei snuppe på 8 år. Ho er ca. 123 høy og 21,5 kilo. Så de er vel omtrent like "fete" begge to. Jeg synes dette virker som en helt grei vekt.

Og så lenge han er fult aktiv, så spiller det nok ikke så stor rolle. Men det er jo greit å gi han litt ekstra fett fra f.eks. nøtter o.l. Sunt fett er bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei snuppe på 8 år. Ho er ca. 123 høy og 21,5 kilo. Så de er vel omtrent like "fete" begge to. Jeg synes dette virker som en helt grei vekt.

Og så lenge han er fult aktiv, så spiller det nok ikke så stor rolle. Men det er jo greit å gi han litt ekstra fett fra f.eks. nøtter o.l. Sunt fett er bra:-)

Ja, nøtter kan vi jo kjøpe og ha fremme, det liker han. Han virker helt normal, så jeg tar det med ro igjen ;-) Syns det var litt merkelig at han hadde gått _ned_ i vekt da. Han spretter rundt, men sitter også mye med dataen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Han er akkurat like høy og tung som min syvåring (jente). Hun er 123 cm høy og 20 kg. Veldig tynn, men frisk som en fisk :)

Iflg. helsestasjonen er det ingen grunn til bekymring hvis de ellers er friske. Jenta mi spiser ellers godt med mat, så jeg tror hun bare har svært høy forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke bruke den vanlige bmi-utregningen på barn, den skal ikke brukes på andre enn voksne. Det skal finnes en egen bmi-tabell for barn, men jeg har rotet bort linken og finner den ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI skal vel ikke måles før man er langt over puberteten? Tror ikke det har noe mening iallfall.

Så lenge han ser frisk ut, oppfører seg friskt og spiser litt, syns jeg ikke man bør bekymre seg.

Neida, det fins egne tabeller for barn, men det er vel bare for å se på overvekt. Han virker ellers frisk, så jeg tar det ganske med ro :-) Men av og til hvis man først begynner å lure litt er det hyggelig å slenge ut et spørsmål for å bli litt realitetsorientert. Eller hva det heter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, nøtter kan vi jo kjøpe og ha fremme, det liker han. Han virker helt normal, så jeg tar det med ro igjen ;-) Syns det var litt merkelig at han hadde gått _ned_ i vekt da. Han spretter rundt, men sitter også mye med dataen.

Gjør et forsøk en gang: Vei deg før du går på do for å bæsje og gå på vekta igjen når du er ferdig på do. Da skal du se at vekta er sånn ca et par hundre gram lavere etter at du har kvitta deg med dritten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er da ganske så normalvektig så jeg skjønner ikke helt hva du stresser for. :o)

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/drengevaeksttabel.htm

Et vektavvik på 200 gram er ikke noe å tenke på en gang, det vareirer jo bare i forhold til om han nettopp har drukket, spist eller vært på do.

Heh, neida, stresser egentlig ikke, men av og til lurer man på hvordan de kan klare seg på så lite og enda ha energi til å vokse _og_ hoppe rundt hele dagen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det fins egne tabeller for barn, men det er vel bare for å se på overvekt. Han virker ellers frisk, så jeg tar det ganske med ro :-) Men av og til hvis man først begynner å lure litt er det hyggelig å slenge ut et spørsmål for å bli litt realitetsorientert. Eller hva det heter ;-)

Neida, jeg fant en gang en tabell/kalkulator på nettet der man kunne finne ut om barnet var undervektig, normal eller ovevektig. Poden min var, ikke så overraskende, undervektig. :o) Han er ca. 129,5 cm og 24 kg...

Snuppa er ca. 118 cm og 22 kg og jeg mener å huske at hun grenset til overvektig, noe jeg med min beste vilje ikke kan skjønne! Hun er akkurat passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er akkurat like høy og tung som min syvåring (jente). Hun er 123 cm høy og 20 kg. Veldig tynn, men frisk som en fisk :)

Iflg. helsestasjonen er det ingen grunn til bekymring hvis de ellers er friske. Jenta mi spiser ellers godt med mat, så jeg tror hun bare har svært høy forbrenning.

Ja, da roer vi ned igjen ;-) Min spiser virkerlig lite. Men som sagt, han ser ikke ut som "syk pike" av Munch, så han er nok temmelig normal likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, da roer vi ned igjen ;-) Min spiser virkerlig lite. Men som sagt, han ser ikke ut som "syk pike" av Munch, så han er nok temmelig normal likevel.

Når han klarer å hoppe og sprette rundt så er han helt sikkert normal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke bruke den vanlige bmi-utregningen på barn, den skal ikke brukes på andre enn voksne. Det skal finnes en egen bmi-tabell for barn, men jeg har rotet bort linken og finner den ikke igjen.

Jada, jeg har brukt den fra aftonbladet :-) Men den er nok bare ment til å sjekke overvekt, ikke om de er undervektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så du har kanskje allerede fått oppgitt link til bmi-kalkulator for barn. Jeg la inn verdiene du oppga og antok at gutten var litt over 6 år, og fikk da som svar at vekten var ok.

Se http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Result.aspx?&dob=5/21/2001&dom=7/9/2007&age=74&ht=120&wt=20&gender=1&method=1

Den var fin :-) *bokmerker den*

Han ligger jo helt nede ved grensen men innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Synes det høres ganske normalt ut, gutten min er omtrent like tykk/tynn.

Et vekttap på 200 g. er jo ikke noe å snakke om, slike små variasjoner kan jo bare ha med dobesøk kontra mat-/væskeinntak å gjøre, særlig om det er varmt i været er det fort å komme litt på underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla endte på bmi 12,2.

Ikke spesielt mye matlyst på den jenta der, men formen er på topp!

Heh, skulle gjerne hatt både (den minimale) matlysten og (den utrolige) formen til seksåringen min ;-)

Kanskje man må bøtte innpå med ginseng og det som verre er en stund. Hvem vet, kanskje det gjør underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, skulle gjerne hatt både (den minimale) matlysten og (den utrolige) formen til seksåringen min ;-)

Kanskje man må bøtte innpå med ginseng og det som verre er en stund. Hvem vet, kanskje det gjør underverker.

Jepp, det hadde vært helt utrolig kjekt. Henger som et slips etter en dag på jobb ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...