Gå til innhold

refluks hoss spedbarn


Gjest Inga Margrethe

Anbefalte innlegg

Gjest Inga Margrethe

Jeg har en syv uker gammel sønn, som er plaget av stadig gulping. Det opptrer som sure oppstøt, hvor gulpen svelges igjen. Han har litt hoste i forbindelse med dette. Han er også plaget av noe som ser ut til og være plutselige smerter i magen, og han har hikke flere ganger daglig. Han pleier som regel å rape etter et måltid, og sengen er litt hevet i hode enden, men det virker ikke som han blir kvitt plagene. I hans første uke hadde han et par episoder med "sprut gulping", hvor han gulpet opp store mengder melk. Så virket det som han hadde det fint, frem til rundt fjerde/ femte uke. Da begynte di plagene jeg har beskrevet, og det virker som om han får flere sure oppstøt og hoster litt mer for hver dag. Han har hele tiden hatt en fin vekt økning, men jeg tror han er begynt og spise litt dårligere nå. Han skal snart på ny veiing for og sjekke vekta, og han har nok hatt en mindre vekt økning nå enn tidligere. Det jeg lurer på er hvorfor han har flere sure oppstøt nå, enn tidligere. kan det komme av noe jeg spiser/drikker (jeg ammer)? Jeg er også redd for at dette kan føre til lunge betendelse, hvilke symptomer bør jeg se etter, med tanke på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Lukkemuskulaturen mellom spiserøret og magesekken fungerer ikke godt nok hos mange spedbarn. Det betyr at mageinnhold lett kan strømme tilbake til spiserøret, refluks, og gulpes opp. Spedbarnsgulping av denne typen er meget vanlig, og kan sees hos de fleste spedbarn de første levemånedene, som uttrykk for at magen er full av mat og at det renner litt over. Hos noen er gulpetendensen uttalt, slik at de gulper mye og mange ganger daglig, og slik at det kan være plagsomt både for barnet og foreldrene. Også dette kan være en normal variant, som retter seg i løpet av annet levehalvår, dvs. mellom 6 og 12 måneders alder. På helsestasjonen pleier man å si at så lenge barnet viser god vektøking og god trivsel er det ingen grunn til bekymring, og det er som regel korrekt. Av og til er gulpingen kombinert med gråt på grunn av ubehag, ernæringsproblemer, svelgvansker, dårlig vektøking eller problemer fra luftveiene uten annen forklaring. I en slik situasjon kan vil det ofte være grunnlag for å utrede nærmere med henblikk på gastrointestinal refluks, for å se om en mer spesifikk behandling er nødvendig. Det er tydelig at gutten din er mer plaget av gulpingen enn spedbarn flest. Det gode er at han har hatt normal vektøking til nå. Om du har rett i at han i det siste spiser mindre enn før, vil det vise seg på vekten, og kan være et tegn på at dette dreier seg om noe mer enn vanlig spedbarnsgulping. Dersom vekten flater ut er det klart behov for vurdering hos barnelege. At han har flere oppstøt nå har ingen sammenheng med din kost, men det kan ha sammenheng med at han spiser godt og fyller magesekken, Viktig er det å sjekke om han svelger luft sanmtidig, og at han får rapet ut luften etter måltidet. Ofte lønner det seg å la barnet få rape et par ganger, med 10 min. mellomrom, etterat det har ligger i hø. sideleie innimellom rapene. Jeg har aldri sett at denne typen refluks gir lungebetennelse, men det kan man se ved alvorlige former for gastroøsofageal refluks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...