Gå til innhold

spiser barna sopp?


smekka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prust

Ja, jeg lar mine barn spise sopp som min far har plukket. Stoler 100% på ham.

Jeg lar ikke barna spise sopp som jeg har plukket, uten at det er en soppkyndig (f.eks. min far) med, selv om jeg "kan" flere sikre sopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig spiser de sopp som er plukket av soppkjennere. Hvorfor skulle de ikke det?

Siden jeg selv ikke hører til gruppen soppkjennere, plukker jeg kun kantareller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efoll

Hei!

Jeg er livredd for sopp. Vet om skikkelige eksperter som har blitt syke av egen sopp. Derfor foretrekker jeg at de ikke spiser sopp. Av og til føler jeg at det er uhøflig å ikke gjøre det, men jeg spiser det ikke selv en gang .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig spiser de sopp som er plukket av soppkjennere. Hvorfor skulle de ikke det?

Siden jeg selv ikke hører til gruppen soppkjennere, plukker jeg kun kantareller :)

Fordi det viser seg at ikke gud og hvermann er soppkjennere og det til tider viser seg at selv de som kan mye om sopp gjør feil, hvilket igjen kan ha katastrofale følger. Spesielt hos et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig spiser de sopp som er plukket av soppkjennere. Hvorfor skulle de ikke det?

Siden jeg selv ikke hører til gruppen soppkjennere, plukker jeg kun kantareller :)

Dessuten var det ikke her spørsmål om soppen var plukket av soppkjennere, men av folk generelt som tilbyr ungene selvplukket sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi slipper å ta stilling til det. De har hatt om sopp og farer med det på skolen, så hos oss vil de ikke engang spise chamingjong fra boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fordeler er det med å ha kresne unger... ;o)

Jeg hadde latt ungene spise sopp som var "selvplukket" dersom den var plukket av noen som hadde god greie på sopp, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper å ta stilling til det. De har hatt om sopp og farer med det på skolen, så hos oss vil de ikke engang spise chamingjong fra boks.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk til sopp, veldig altså.. Det tror og håper jeg at jeg har overført til barna også. Så tviler på at de spiser det om noen byr dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uaktuelt ettersom ho ikke spiser sopp. Men om ho hadde gjort det hadde det vært greit. Regner jo med at de som plukker sopp vet om de er giftige eller ikke. Det finnes en del veldig enkle sopper som smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uaktuelt ettersom ho ikke spiser sopp. Men om ho hadde gjort det hadde det vært greit. Regner jo med at de som plukker sopp vet om de er giftige eller ikke. Det finnes en del veldig enkle sopper som smaker godt.

''Regner jo med at de som plukker sopp vet om de er giftige eller ikke''

Nåja. Hvert år leser vi jo i nyhetene om folk som har plukket sopp og blitt forgiftet. Husker godt familien det sto om for et par år siden (?), de endte vel på sykehuset alle sammen og måtte ikke en av dem på nyre-dialyse i månedsvis etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Regner jo med at de som plukker sopp vet om de er giftige eller ikke''

Nåja. Hvert år leser vi jo i nyhetene om folk som har plukket sopp og blitt forgiftet. Husker godt familien det sto om for et par år siden (?), de endte vel på sykehuset alle sammen og måtte ikke en av dem på nyre-dialyse i månedsvis etterpå?

Ja, det er vel alltid noen som ikke har oversikt. Men jeg har spist mye sopp i min tid, og er nok ikke veldig engstelig. Selv plukker jeg bare kantarell, seinsopp og skrubbsopp. De er ikke til å ta feil av:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er livredd for sopp. Vet om skikkelige eksperter som har blitt syke av egen sopp. Derfor foretrekker jeg at de ikke spiser sopp. Av og til føler jeg at det er uhøflig å ikke gjøre det, men jeg spiser det ikke selv en gang .....

"Vet om skikkelige eksperter som har blitt syke av egen sopp."

Jeg tror hemmeligheten er å være sånn passe ekspert (som jeg er..tjihi..), og ikke sånn som tror at de vet ALT... De få typene sopp jeg gjenkjenner er ikke til å ta feil av,- i alle fall kan de umulig forveksles med skikkelig giftige typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel alltid noen som ikke har oversikt. Men jeg har spist mye sopp i min tid, og er nok ikke veldig engstelig. Selv plukker jeg bare kantarell, seinsopp og skrubbsopp. De er ikke til å ta feil av:-)

Å jo. Steinsoppen er definitivt til å ta feil av! Gallerørsoppen er prikk lik og lukter tom likt! Den er ikke giftig, men smaker fryktelig beskt og ødelegger all den andre soppen også hvis de f.eks blir stekt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Å jo. Steinsoppen er definitivt til å ta feil av! Gallerørsoppen er prikk lik og lukter tom likt! Den er ikke giftig, men smaker fryktelig beskt og ødelegger all den andre soppen også hvis de f.eks blir stekt sammen.

Har ikke gallerørsoppen rødlige rør under hatten? Ellers er den veldig lik steinsoppen, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gallerørsoppen rødlige rør under hatten? Ellers er den veldig lik steinsoppen, det er jeg enig i.

På noen er det tydelig rødt, på andre skiller det nesten ikke. Kan være helt umulig å se forskjell. Jeg satte meg inn i dette i fjor, for da ble hele det store steinsopp-partiet mitt ødelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo. Steinsoppen er definitivt til å ta feil av! Gallerørsoppen er prikk lik og lukter tom likt! Den er ikke giftig, men smaker fryktelig beskt og ødelegger all den andre soppen også hvis de f.eks blir stekt sammen.

Ja, det er vel den eneste av rørsoppene som det går an å tabbe seg ut på... Og den er jo ikke giftig, og smaker pyton, så da er det jo ikke noen helserisiko.

Samme gjelder vel for pigg- og poresoppene såvidt jeg husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På noen er det tydelig rødt, på andre skiller det nesten ikke. Kan være helt umulig å se forskjell. Jeg satte meg inn i dette i fjor, for da ble hele det store steinsopp-partiet mitt ødelagt!

Visste at det var en som lignet her, men det er jo ingen krise. (Annet enn at maten blir dårig). Disse soppene har ingen giftige "slektninger".

Må innrømme at jeg aldri har funnet den dårlige soppen her, men bare de gode steinsoppene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...