Gå til innhold

Hull i ørene


puttelulle

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg hadde bestemt meg: Ingen av mine barn skulle få hull i ørene før de fylte 12 år. Ikke på vilkår!

Men - det hender det havner en kamel på mors matfat... Kamelen bærer navnet "farfar spanderer" og "bedende barneøyne". Datra var da 7 1/2 år gammel. Kamelen gled ned med rømme og grillkrydder (ikke så verst, egentlig...)

Nitidig rensing og pusling ble det i etterkant. Rensing tre ganger daglig på det meste. Og totalforbud mot å fingre borti og å ta ut dobbene.

Det tok nesten et halvt år før hun fikk skifte dobber - som var i kirurgisk stål.

Nå er jenta snart 8 år og styrer dette mye selv. Hun renser og ordner opp, under mitt "strenge" falkeblikk.

Dobbene jeg fikk, som 7-åring, var nok vesentlig dårligere enn dagens dobber, vil jeg anta. Og jeg brukte mye juggel og tull (husker en gang jeg på død og liv skulle ha en nøkkel (!) i en ståltråd (!) som øredobbel. Ikke å anbefale, for å si det slik.).

Vi fikk beskjed om å ikke rense for mye da dobbene helst bør få stå mest mulig i fred. Dessuten skulle vi ikke bruke pyrisept, men kun "rense" ved å påføre litt såpe/shampoo/vann under hårvasken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Jeg ville gått for klistremerke-varianten. Klips er jo grusomt vondt! Og magneter kan jeg ikke skjønne holder seg på plass i det hele tatt, om jeg forstår konseptet (magnet på hver side av øreflippen) riktig.

Magneter holder seg på plass, men det er dritvondt! Får vondt i hodet etter en liten stund med de magnetene. Mulig det er bare meg, men... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi jente på snart 6 har veldig lyst på, og har spurt endel ganger. Men det har seg slik at hun har flere hull i hjertet sitt istedet, og skal derfor være ekstra forsiktig med å gjøre ting som kan gi bakterier i blodet. Dette fordi bakteriene lett fester seg i den ru overflata i hullene i hjertet (og goretexlappen).

Ikke en lett diskusjon alltid, men hun begynner å forstå sammenhengen i det hele. Har ikke så lyst å miste ungen i endokarditt pga to små hull i ørene.. blir FOR meningsløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

MIn er 10,5 år og maser ikke så veldig mye om det. Av og til har hun nevnt det, men det er ikke noe stort ønske. Og så har hun laaaangt hår som stort sett dekker ørene også da. Og et par av vennninnene har hatt store problemer, det har nok dempet lysten litt. Dessuten liker hun å være litt "annerledes".

Hun får andre ting. Lekre mobilsmykker ( det er egentlig utrolig teit, men men), falske striper i håret og annet dill. Dessuten veit hun at jeg ikke har så lett for å gi meg på slikt, så hun bruker nok energien sin på å be om det som hun har mulgiheter for å få.

Jeg ville også være annerledes! Ville ikke ha hull i ørene, nettopp fordi alle de andre jentene i klassen hadde!

Da jeg giftet med, ville jeg ikke beholde mitt gamle etternavn, fordi de fleste som giftet seg da, nettopp beholdt sitt gamle navn i tillegg til mannens. Jeg tok bare min manns!

Har alltid vært litt "kjerringa mot strømmen" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Mine jenter er 3 og 6, og hun eldste spør litt om hull i ørene, i perioder, særlig når flere av naboene har fått.

Jeg har sagt at hun må vente. Har ikke satt noen eksakt alder, men jeg håper jeg klarer å holde igjen til ca 10 år. Hun hadde ikke klart å rense, og holde fingrene unna hullene nå i hvertfall.

Jeg selv har ikke hull i ørene...Klarer meg fint uten! Og jeg synes faktisk IKKE det er noe fint på småjenter. Kan være fint når de er 7-8 år, men ikke yngre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren for å utvikle nikkelallergi, andre kontaktallergier og kryssallergier øker jo tidligere man får hull i ørene. Atopiske eksem, annen allergi, eller "arvelig belastning" øker også faren. Er flere av disse risikofaktorene til stedet øker selvsagt faren for både utvikling av allergi og alvorlighetsgrad av allergien.

Det er ikke bare nikkel som kan gi kontaktallergi. Det kan være mange rare stoffer i ørepynt.

Den andre risikoen er selvagt at en øredobb kan bli hengende fast og rive opp øreflippen.

Det er svært vanskelig å finne ørepynt som man med sikkerhet kan vite er allergisikkert, nesten uansett hvor det kjøpes og hva som påstås om produktet.

Så får man veie for og imot. Mitt motto er å utsette det så lenge som mulig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for klistremerke-varianten. Klips er jo grusomt vondt! Og magneter kan jeg ikke skjønne holder seg på plass i det hele tatt, om jeg forstår konseptet (magnet på hver side av øreflippen) riktig.

Støtter klistremerkeutgaven. Den gir dessuten rom for et uttall variasjoner. Og slikt smådill forsvinner uansett.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for klistremerke-varianten. Klips er jo grusomt vondt! Og magneter kan jeg ikke skjønne holder seg på plass i det hele tatt, om jeg forstår konseptet (magnet på hver side av øreflippen) riktig.

Klistremerker har jeg ikke sett!;-) Hvor får man tak i slike, da!? Er det på leikebutikker!? Den varianten høres utvilsomt bedre ut enn de andre variantene...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klistremerker har jeg ikke sett!;-) Hvor får man tak i slike, da!? Er det på leikebutikker!? Den varianten høres utvilsomt bedre ut enn de andre variantene...;-)

Vet ikke helt hvor de kom fra, Snuppa fikk dem av noen, men jeg tror jeg har sett dem på lekebutikker ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Jeg ville også være annerledes! Ville ikke ha hull i ørene, nettopp fordi alle de andre jentene i klassen hadde!

Da jeg giftet med, ville jeg ikke beholde mitt gamle etternavn, fordi de fleste som giftet seg da, nettopp beholdt sitt gamle navn i tillegg til mannens. Jeg tok bare min manns!

Har alltid vært litt "kjerringa mot strømmen" :-)

Jeg også, og min snille og beskjedne datter ser ut til å følge etter. Heldigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg venter ikke med å ta hull i ørene hennes fordi jeg tror at hun ikke får allergisk reaksjon om 2 år! Men fordi det kreves mye stell og pleie _hvis_ det skulle oppstå komplikasjoner. Da tror jeg det er lettere å hanskes med det når de er litt eldre.

Men jeg er ikke vrangere enn at jeg skjønner at hun har lyst på hull i ørene! Bestevennene har, og de er både eldre og yngre enn dattera mi....

Men jeg har ikke lyst til at hun skal se ut som en tenåring i en alder av 5...;-) Men det er jo mitt problem, egentlig, ikke hennes:-)

Synes du hun blir seende ut som en tenåring når hun får hull i ørene? Vår datter får kun ha sånne små øredobber som ikke henger (det er absolutt mest praktisk i lek at de ikke henger seg opp), og kun sølv-øredobber. Har en gang hatt en vi ikke var sikker på, og da reagerte hun umiddelbart, slik at det var ikke tingen.

Vi var veldig nøye med stell den første tiden, men vi hadde ingen komplikasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du hun blir seende ut som en tenåring når hun får hull i ørene? Vår datter får kun ha sånne små øredobber som ikke henger (det er absolutt mest praktisk i lek at de ikke henger seg opp), og kun sølv-øredobber. Har en gang hatt en vi ikke var sikker på, og da reagerte hun umiddelbart, slik at det var ikke tingen.

Vi var veldig nøye med stell den første tiden, men vi hadde ingen komplikasjoner...

Ja, jeg synes ikke hull i ørene har noe på barn å gjøre! Derfor synes jeg de ser ut som tenåringer.... Ja, jeg er sikkert rar. Men nå er problematikken ute av verden.Snuppa kjøpte seg klistremerkeøredobber i ferien, og er så fornøyd, at!;-)

GOD sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes ikke hull i ørene har noe på barn å gjøre! Derfor synes jeg de ser ut som tenåringer.... Ja, jeg er sikkert rar. Men nå er problematikken ute av verden.Snuppa kjøpte seg klistremerkeøredobber i ferien, og er så fornøyd, at!;-)

GOD sommer

Det er bra - da er alle parter fornøyde!! Tror dog vi som foreldre må svelge noen kameler i forhold til hvordan vi synes ting skal være etterhvert som ungene vokser til... Ting er ikke sånn som da vi var unge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og jeg brukte mye juggel og tull (husker en gang jeg på død og liv skulle ha en nøkkel (!) i en ståltråd (!) som øredobbel. Ikke å anbefale, for å si det slik.).''

Sikkerhetsnåler var populært en periode husker jeg... Jeg torte aldri, sikkert like greit.

Ja, sikkerhetsnåler var kuuult. På det meste hadde jeg tre hull i hvert øre (mor stakk de to siste med ei tykk stoppenål), og jeg kunne trekke sikkerhetsnåla i sikksakk mellom disse tre hullene...

Er det rart jeg ble allergisk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...