Gå til innhold

barnetrygd?


Gjest sier det en annen gang

Anbefalte innlegg

Gjest sier det en annen gang

Vi skal som sagt flytte fra hverandre, og ønsker å avtale barnetrygden oss i mellom uten å blande i nn NAV i første omgang. Hvordan gjør vi det da? Vi tjener begge ca. 300 000 i året. Barnet skal bo hos meg, og være hos far annen hver helg og en overnatting hver uke. Barnet går i barnehage, og jeg skal søke om støtte til barnetilsyn (barnehagen).

Hva er vanlig med de lønningene vi har, og med den fordelingen? Jeg kommer til å kjøpe det meste til han, det har jeg alltid gjort. 2000,- fra far til meg er det mye eller lite? Bør vi lage en skriftlig avtale så det ikke blir noe tull? Faren er en økonomisk fiasko, så må vite hva jeg gjør hvis han ålutselig begynner å utsette barnebidraget. Hvis vi tar det gjennom NAV, blir det trukket direkte fra lønna hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Jeg antar du mener barnebidrag og ikke barnetrygd:

Bruk denne kalkulatoren og regn ut hva dere ville fått der, og bruk den som utgangspunkt:

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/

Barnetrygd er noe annet, det får du av staten en gang i mnd og er på 972,- per barn, i tillegg får enslige forsørgere for ett ekstra barn i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sier det en annen gang

Jeg antar du mener barnebidrag og ikke barnetrygd:

Bruk denne kalkulatoren og regn ut hva dere ville fått der, og bruk den som utgangspunkt:

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/

Barnetrygd er noe annet, det får du av staten en gang i mnd og er på 972,- per barn, i tillegg får enslige forsørgere for ett ekstra barn i mnd.

ja, mener selvsagt barnebidrag. :) men det kalkulatoren spør ikke om hvor mye omsorg far skal ha, derfor spør ejg hva dere mener. Har du noen formening? Du som vet det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

ja, mener selvsagt barnebidrag. :) men det kalkulatoren spør ikke om hvor mye omsorg far skal ha, derfor spør ejg hva dere mener. Har du noen formening? Du som vet det meste ;)

Jo, kalkulatoren spør om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

ja, mener selvsagt barnebidrag. :) men det kalkulatoren spør ikke om hvor mye omsorg far skal ha, derfor spør ejg hva dere mener. Har du noen formening? Du som vet det meste ;)

Du må bare gå gjennom alle trinnene, det siste den spør om (etter oppsummeringen) er hvor mye samvær det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis faren er en økonomisk fiasko så hadde jeg utvilsomt gått via NAV for å få bestemt barnebidraget og få det rett fra hans konto, om det lar seg gjøre! 2000,- høres ut til å være mye synes jeg, dere tjener jo greit og bra begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest an on ny m i dag

Om faren er en "økonomisk fiasko" ville jeg absolutt gått gjennom NAV-Innkrevingssentral for å få utbetalt barnebidrag. Dere kan godt gjøre privat avtale på beløpet om dere blir enige om det, og så si at NAV skal kreve det inn. Vi gjorde det.

Min eks-samboer ønsket å betale til meg direkte, men klok av skade holdt jeg heldigvis på mitt og får det via NAV-Innkreving. Nå i etterkant ser jeg det var et lurt valg. Det er en høyere terskel vil jeg tro å la være å betale til dem enn til meg, og han er av og til på etterskudd til dem. Jeg tør ikke tenke på hvordan dette ville vært om han skulle betalt meg direkte.

De bedrer seg som regel ikke selv om man går fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest an on ny m i dag

Om faren er en "økonomisk fiasko" ville jeg absolutt gått gjennom NAV-Innkrevingssentral for å få utbetalt barnebidrag. Dere kan godt gjøre privat avtale på beløpet om dere blir enige om det, og så si at NAV skal kreve det inn. Vi gjorde det.

Min eks-samboer ønsket å betale til meg direkte, men klok av skade holdt jeg heldigvis på mitt og får det via NAV-Innkreving. Nå i etterkant ser jeg det var et lurt valg. Det er en høyere terskel vil jeg tro å la være å betale til dem enn til meg, og han er av og til på etterskudd til dem. Jeg tør ikke tenke på hvordan dette ville vært om han skulle betalt meg direkte.

De bedrer seg som regel ikke selv om man går fra hverandre.

Glemte å svare på en ting:

Det blir ikke trukket direkte fra kontoen hans sånn uten videre dersom NAV-innkreving skal ta seg av det. De sender han faktura hver måned som han må betale. Vet min ex har forfall den 25. i hver måned på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Eg valgte å gå gjennom innkrevningssentralen. Då slapp eg å ergre meg om far ikkje heldt avtaler. Eg får minstebidrag der ifrå. Far betaler 1200,- i bidrag til sentralen for 4 barn. Han har 340000,- i inntekt. Han har dei annakvar helg og ein kveld i veka.

Min nye mann og hans eks. har eitt barn kvar. Dei har privat ordning. Han betaler 1500,- til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...