Gå til innhold

Barneastma


cizz

Anbefalte innlegg

Poden (snart tre) skal til utredning for barneastma til høsten. Han har voldsomme hosteanfall og kaster opp slim. Har i tillegg pollenallergi, men får medisiner mot det med effekt.

Nå har han fått en sånn "baby-inhaler" som han skal ta ventoline gjennom når han har disse voldsomme hostekulene sine, i håp om at det skal hjelpe. Ventolinen skal sprutes inn i et "rør" med en maske i enden, også skal han puste i denne masken sånn at han får i seg medisinen.

Det fulgte ikke med noen slags informasjon med verken masken eller medisinen (som jeg har klart å finne hvertfall), så jeg lurer på en del ting...

-hvor lenge må han puste i maska før medisinen er inhalert? Og hvis han ikke klarer å puste nok pga hosten, hvordan kan jeg da være sikker på at han får i seg medisinen?

-hvordan og hvor ofte skal røret og/eller maske rengjøres?

Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Poden min på 2 har barneastma, og har dette røret.. Ang. rengjøring står det i bruksanvisning. SKal ligge 15 min. i såpevann og skyldes med kaldt vann en gang i uken.. Jeg bruker egen kost på den jeg da, men ikke vask det i oppvaskmaskinen. :)

Synes det er rart han kun fikk ventoline... Gutten min har samme problem, hoster til han kaster opp, men får ikke vanlige astmaanfall. han blir også veldig tett ved forkjølelse og kan pipe i pusten da. Forkjølelsen varer også lenge. Men han bruker nesten ikke ventoline i det hele tatt, kun par ganger daglig når han er kjempeforkjøla, for synes ikke den hjelper.. Legen på Ullevål (barnesenteret der han har vært under utredning) sier at ved sånn astmasymptomer han har så har ventoline lite for seg.. kan løsne opp litt i halsen, men hjelper ikke særlig. Men flutide bruker han hver morgen og kveld, den er slimløsnende og forebyggende. Siden vi begynte med den så har vi kutta ut ventoline helt, og han er ikke plaget av hoste overhodet nå. :) Når han er forkjøla får han to puff morgen og kveld, men det er svært viktig å skylle godt etter den - ellers får man sopp i munnen. Pleier å gi flaksa etter medisinen. Han puster iverig inn i røret nå. Lar han ta fem innpust hver gang. Hvis han f.eks. er litt vrang en dag og dytter den bort eller noe annet skjed, får han en ny dose... Gir aldri mer enn to.

Håper det var litt svar på det du lurte på! :) Men ville anbefalle deg å høre om flutide til sønnen din og... For det er det eneste som hjelper for gutten min. Lykke til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med dette på egne barn, men det jeg vet fra andre er at de teller langsomt til 20 mens ungen puster inn medisinen.

Og et viktig tips, la ungen drikke vann etter at medisinen er tatt. Kortisonen kan gi store problemer med sopp i munnen om munnen ikke blir skyllet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Disse inhalasjonskolbene, f. eks "babyhaler" skal ikke rengjøres for ofte. Det har nemlig vist seg at nyvaskete kolber binder mye av medisinen til plastveggen. Hver 14. dag burde holde.

5-10 innpust burde holde for å få nok medisin inn i seg. Hoster han blir det gjerne noen dype inalasjoner, og bra er det.

Hvis Ventolin ikke ser ut til å hjelpe, kontakt legen på nytt. Er diagnosen astma er det det som oftest nødvendig å gi Flutide i tillegg som inhalasjon.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi (2 år) hadde netter hvor hun hostet til hun brakk seg, og bare hostet og gråt hele natta, fikk ikke sove. Var på utredning, og fikk sånn rør som du beskriver, med medisinene Ventoline og Flutide. Flutide taes regelmessig morgen og kveld, Ventolin skulle visst brukes som hostesaft når hun hadde veldige anfall, noe vi gjør men synes ikke den virker så bra de gangene det står på. Det som hjelper veldig er regelmessig Flutide.

Ved munnstykket er det en blå tynn plastventil. Når barnet puster riktig (altså at det får i seg luft fra røret) så vil du se det på denne ventilen. Hold et øye med denne ventilen og tell ca 6-8 innpust, det burde holde. Vil du ha noen avledningstips som funker her i gården, kan du få det om du vil.. hehe.

Når du skal vaske røret gjør du følgende (etter beskrivelse av legen vi fikk det av): Delene taes fra hverandre og legges i varmt vann med Zalo. Skylles så i varmt vann. Du må IKKE bruke oppvaskbørste eller noe inni røret. Bare skylle med vann. Evt vask delene i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astma-mamma

Denne medisineringen fungerer veldig bra hos vår gutt.

Om han har hosteanfall mens han tar medisinene gjør ingenting, da får han bare trukket medisinen lenger ned.

Jeg vasker babyhaleren i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker i oppvaskemaskinen.

Gutten min er bare 8 mnd og det er som regel ikke snakk om å få til 5-10 innpust som var tipset fra legen under her. Likevel har vi sett god effekt av Flutide, så han får nok noe i seg likevel. Noen ganger er det også helt umulig å få til noe som helst, for da bare vil han ikke. Da tenker jeg at det er viktigere at jeg respekterer viljen hans og lar være å mase mer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker i oppvaskemaskinen.

Gutten min er bare 8 mnd og det er som regel ikke snakk om å få til 5-10 innpust som var tipset fra legen under her. Likevel har vi sett god effekt av Flutide, så han får nok noe i seg likevel. Noen ganger er det også helt umulig å få til noe som helst, for da bare vil han ikke. Da tenker jeg at det er viktigere at jeg respekterer viljen hans og lar være å mase mer med det.

... og før noen reagerer på at han får Flutide så tidlig, så er det kun ment for dårlige perioder. Dette er første periode han har fått. Vi har brukt Efedrin og Ventoline uten god nok effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

... og før noen reagerer på at han får Flutide så tidlig, så er det kun ment for dårlige perioder. Dette er første periode han har fått. Vi har brukt Efedrin og Ventoline uten god nok effekt.

Alle mine tre har hatt flutide i perioder helt fra første vinteren, da de var fra 6-8 mnd andlingen startet i februar.og eldre. Første og andre vinteren tror jeg de brukte det, ventoline kun hvis de ble dårlige.

Mellomste, som nå er 6 år, fikk i vinter påvist astma, og bruker nå Seretide én gang annenhver dag + Singulaire hver dag. Hun er ikke dårlig av astmaen, men respnoderer på medisinen, og har bedre lungekapasitet nå enn før beh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen tusen takk for mange og gode svar!

Jeg regner med at spesialisten vil vurdere flutide når vi kommer til han i august. Ventoline vil vel holde nede de verste anfallene til da. Det er bare så godt å endelig ha fått noe som hjelper, å endelig bli hørt, vi har blitt sendt hjem fra leger flere ganger uten hjelp etter at de har lyttet på han og ikke hørt noe akkurat da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...