Gå til innhold

hva gjør vi nå?


Gjest - ikke nå! men lei av å vaske klær.

Anbefalte innlegg

Gjest - ikke nå! men lei av å vaske klær.

Nå er vi rimelig fortvilet!

Gullet vårt på snart 4 år tisser seg ut hjemme. H*n har akkurat vært på ferie hos besteforeldre og hadde ikke et eneste uhell ila hele uka. Var flink og ga beskjed selv når h*n skulle på toalettet. I barnehagen går det også kjempefint. Hjemme derimot: h*n blir rasende om vi spør og nekter for at det er noe behov for toalettbesøk. Flere "uhell" hver ettermiddag..... Vi har prøvd "alt". Straff, premiering vi overser og skifter klær uten mer diskusjon men ingenting ser ut for å hjelpe.

Vi er rimelig sikre på at h*n har full kontroll på blæra, men.....

Noen gode tips til hva vi gjør nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke egentlig noen gode råd, men driver med bleieavvenning selv på lillebror. Her er det ikke noen spørsmål om han trenger/ vil gå på do. Vi har faste tidspungt for dogåing etter alle måltider og før vi går ut, ser barne-tv osv. I tillegg sier han en sjelden gang fra at han trenger å gå på do og da blir vi alltid med han.

Nå er det jo litt aldersforskjell på min og din gutt, og hanhar heller ikke gått uten bleie så lenge enda. Men jeg husker fra da storebror sluttet med bleie og engntlig hadde kontroll, men likevel noen uhell. Da lot vi han ordne seg selv hver gang det skjedde. Han måtte selv finne frem nye klær og vaske seg og skifte. Dette ble etterhvert så kjedelig og tok så mye tid at han selv fant ut at det var bedre å gå på do.

Lykke til hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - ikke nå! men lei av å vaske klær.

Er ungen nervøs pga maset deres?

Ja, det har også vi tenkt på og derfor i lengre perioder latt være å spør, eller spør på en måte som om det gjelder hvem som helst: "Noen som skal tisse før vi går ut?"

I andre perioder har vi tatt på bleie, selvfølgelig til stooooor protest, men sagt at dersom bleia er tørr ila dagen, blir det bleiefritt neste dag. Det har hjulpet litt, men ikke i lengden desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør snarest mulig innføre faste rutiner for når man går på do.

Det er det første man gjør når man våkner, før man spiser er det dogåing og håndvask, før man går ut, når man kommer inn og gjerne mellom aktiviteter.

Hvis det blir rutine å gå på do da, kan man kanskje ha en sjanse.

Men jeg har også opplevd at når ungen skifter etter å ha blitt våt, glemmer han å gå på do, og dermed er det et uhell etter 5 minutter igjen.

Jeg vet også om dem som har gått på do og bare vært der en stund og kommet ut uten å ha gjort noe. Det er mulig dette er en protest på maset.

Vi har fortsatt problemer. Hos gutten vår på 8 år renner alt rett igjennom. Han drikker nesten bare om kvelden, slik at han slipper uhell (han har nattbleie).

Vi har altså ikke lyktes med dette hos ham. Våre to yngste er tørre.

Mitt råd er altså at dere viser ham når man SKAL tisse, og går på do selv etter dette prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...