Gå til innhold

Barnemark


Gjest hysterisk mor

Anbefalte innlegg

Gjest hysterisk mor

Jeg og tre unger fikk først lus i håret og jeg trodde det skulle klikke for meg. Jeg klør fortsatt 2-3 måneder etterpå. Har jeg blitt alergisk for spyttet som lusene sprøyter inn i huden? Hvor lenge kan den kløen vare? Sjekker jevnlig med elektrisk lusekam og en svensk kam med micro tenner som også spidder eggene. Da jeg sjekket min datter for lus, så oppdaget jeg en hvit tynn mark ca. 1 cm lang og den var død i håret hennes. Så en måned etter luseangrepet oppdaget jeg at vi hadde barnemark, altså den samme type mark som jeg fant i det lange håret til min datter. Utrolig at marken kan vandre rundt slik, trodde før at markene kun tittet ut av anus og la sine egg, før de krelte inn i anus igjen. Jeg brukte lommelykt etter at barnene hadde sovnet og det synet vil jeg aldri glemme. Jeg trodde det skulle klikke for meg...marken strekte seg som en sytråd i full lenge i min datters skjede. Jeg løp på badet og skulle sjekke kribling (ikke intens kløe) i min rumpe. Jeg trodde det var hemoridene som klødde litt de siste ukene. Jeg brukte speil og stor lommelykt. Såg to nudler som levde og sprellet voldsomt utenfor anus. Da løp jeg i dusjen og dusjet lenge, men de rakkerne ville ikke slippe taket, måtte fjernes med dopapir og speil. Ringde legevakten ved midnatt og fikk gråte og snakke om hvor forferdelig dette var for meg som enke og småbarnsmor. Jeg kunne ikke kokvaske alle klær og fryseboksen var full av mat, så jeg satte klærne i karantene i 3-4 uker på et eget rom etter 60 grader vask. Vi brukte vermox som behandling + etterbehandling etter 1 uke. Nå er jeg fortsatt redd for at de skal dukke opp på ny. Står ofte opp om natten og sjekker med speil, men det er vel like mye psykisk, eller kan man få allergi en stund som oppleves slik. Mine marker startet dansen i underlivet allerede i 16 tiden og holdt det gåendes til langt på natt, for om morgenen kunne jeg se to døde marker på slagmarken. Jeg skumla hele underlivet og barberte bort alt hår fordi jeg var livredd at eggene skulle feste seg i hårene og så krype tilbake etter at de var klekket ut. Jeg må bare si at dette er en av de verste opplevelsene jeg har opplevd. Kan min enke situasjon være en årsak til at jeg har vært mer motakelig for mark og lus? Holder det ikke med 60 grader vask eller må eggene ha kokvask? Vil egg som har fulgt tøy gjennom vask kunne feste seg på kroppen på ny og så bli klekket ut, eller smitter det uansett kun gjennom munnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Så uheldige dere har vært.

Barnemark vet jeg lite om, men sørg for god håndhygiene også hos barna.

Hodelus- det har ungene her også hatt. De tok en kur- så ei uke opphold, og en ny kur. Lusene kom aldri tilbake.

Vedr. vask: vi vasket alt ved 60 C. Vi har god fryseplass, og det er mulig (husker ikke helt) at vi hadde satt noe i søppelsekk- og ned i fryseren over natt.

Slapp av. Dere blir bra av det her. Skjønner det er stressende, men det kommer til å gå bra.

*vet lite om emnene- men ville bare forsøke mote deg opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Lus har vi ikkje hatt, men barnemark har minstejenta hatt då ho gjekk i barnehagen. Vi tok kur som foreskrevet, men ho fekk det igjen. Ho kjente det igjen sjølv, så ho brukte kome og sei; "no har eg mark" - og ho hadde rett.

Eg måtte studere nøye for å oppdage det. Såg ingenting i avføringa. Men ekstrem kløe om kvelden er eit typisk tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...