Gå til innhold

hodelus og tetreolje


Gjest mor2007

Anbefalte innlegg

Gjest mor2007

Hodelus har vært et svært plagsomt og gjentakende problem etter at barna begynnte på skolen. Jeg har hørt at man kan dryppe 4-5 dråper tetreolje i shampoen, og at dette vil holde hodelus unna. Nå har jeg sjekket litt på nettet og funnet at tetreolje er mer eller mindre skadelig ved feil bruk. Er det trygt å bruke oljen i barnas shampo for å forebygge luse-epidemi? Tør ikke bruke det før jeg har fått en ekspert-uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er desverre ikke mulig å forebygge smitte av hodelus ved hjelp av spesielle midler tilsatt shampo, og en slik tilsetting kan gjøre mer skade enn nytte. Å forebygge hodelus er ikke lett, og spesielt vanskelig er det hos barn både i barnehage og skole. Smitte skjer først og fremst ved hodekontakt, eller via luer og skjerf som byttelånes. Behandlingen er lusemiddel og kjemming av hår med fin kam. Siden det er endel lus som ikke reagerer på vanlig behandling er det spesielt viktig med lusekam, for å sikre se om det er flere levende individer noen uker etter behandling. Forebyggende behandling lønner seg ikke, fordi det kan føre til at lusen blir motstandsdyktig. Siden lus er et problem på skolen er det viktig at skolen og helsesøster/skolelege tar dett på større alvor, slik at alle som trenger behandling får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...