Gå til innhold

nattamming


Gjest Lissi25

Anbefalte innlegg

Gjest Lissi25

Hei

Tulla mi har vært flink å sove om natta tidligere. Hun kunne sove ca 6-7 timer sammenhengende. Nå er hun 4 mnd og fra hun legger seg i 19.30-20 tiden og til hun står opp i 6.30-7 tiden må hun ha mat 3- 4 ganger. Om natta sover hun da som oftest ikke mer enn 3 timer sammenhengende før neste amming. Hun sovner fint etter nattamminga. Jeg gir henne bare mm. Har vært slik en uke.

Jeg er blitt veldig bortskjemt når det gjelder søvn, så det tar på å bli vekket flere ganger. Jeg ligger lenge våken etter amminga. Får ikke sovnet skikkelig før neste amming. Men missforstå meg rett, det er kjempe bra både for produksjonen og for babyen med nattamming,(fra 2 mnd har hun bare gått opp 80 gr i uka, men helsesøster sa det var fint, så lenge hun følger si egen kurve) men det kunne kanskje holdt med 1 gang pr natt.

Er det vanlig med så mye nattamming når de er 4 mnd gamle? Hvordan er/var deres babyer når de var rundt 4 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Vi hadde også noen slike perioder, en av løsningene var at når baby våknet om morgenen, tok pappaen henne på badet og skiftet bleie, mens jeg fortet meg å pumpe det ene brystet. Jeg hadde mye melk om morgenen. Så fikk hun den andre puppen, og drakk lenge på denne.

Den puppen jeg pumpet, var full og klar til ny amming ganske fort.

Jeg la meg samtidig med baby (eller ganske fort etterpå) om kvelden i disse periodene, og når pappaen la seg tre-fire timer etterpå, ga han flaske med utpumpet melk fra morgenen.

På den måten fikk jeg en lang sammenhengende soveøkt (opp til seks - syv timer) om kvelden. Drepen for sosialt liv og eteskapelig liv, men har man ekstrem søvnmangel fungerer man ikke så godt uansett. Så de ukene det sto på som værst, fungerte dette for oss.

Pappaen fikk litt kort natt, men behøvde ikke å ta babyen midt på natten, da tok jeg henne.

Varer det lenge, må man forsøke å avvenne med hyppig nattamming, men så lenge hun trenger all maten, var dette en grei metode for oss, ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan prøve å legge henne til brystet oftere om dagen for å øke matinntaket på dagtid? Særlig på ettermiddag og kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Kanskje du kan prøve å legge henne til brystet oftere om dagen for å øke matinntaket på dagtid? Særlig på ettermiddag og kveld?

ammer så ofte som mulig. Hun spiser mer om dagen nå enn hun gjorde før. Virker som hun har bedre matlyst nå. Hun har aldri spist særlig mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Vi hadde også noen slike perioder, en av løsningene var at når baby våknet om morgenen, tok pappaen henne på badet og skiftet bleie, mens jeg fortet meg å pumpe det ene brystet. Jeg hadde mye melk om morgenen. Så fikk hun den andre puppen, og drakk lenge på denne.

Den puppen jeg pumpet, var full og klar til ny amming ganske fort.

Jeg la meg samtidig med baby (eller ganske fort etterpå) om kvelden i disse periodene, og når pappaen la seg tre-fire timer etterpå, ga han flaske med utpumpet melk fra morgenen.

På den måten fikk jeg en lang sammenhengende soveøkt (opp til seks - syv timer) om kvelden. Drepen for sosialt liv og eteskapelig liv, men har man ekstrem søvnmangel fungerer man ikke så godt uansett. Så de ukene det sto på som værst, fungerte dette for oss.

Pappaen fikk litt kort natt, men behøvde ikke å ta babyen midt på natten, da tok jeg henne.

Varer det lenge, må man forsøke å avvenne med hyppig nattamming, men så lenge hun trenger all maten, var dette en grei metode for oss, ihvertfall..

takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mine ble amma flere ganger hver natt fram til de var rundt 6-7 mnd gamle. Jeg er også slik at jeg ligger våken dersom jeg må stå opp av senga. Vi løste dette med at mannen min stod opp og henta babyen når hun ville ha pupp. Når amminga var ferdig tok han henne tilbake i senga si. Det hører med til historien at mannen min stort sett ikke huska at han hadde stått opp i det hele tatt, så sånn sett gikk det greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lissi25

Mine ble amma flere ganger hver natt fram til de var rundt 6-7 mnd gamle. Jeg er også slik at jeg ligger våken dersom jeg må stå opp av senga. Vi løste dette med at mannen min stod opp og henta babyen når hun ville ha pupp. Når amminga var ferdig tok han henne tilbake i senga si. Det hører med til historien at mannen min stort sett ikke huska at han hadde stått opp i det hele tatt, så sånn sett gikk det greit ;)

Jeg slutta med sengeamming da hun var 3 mnd, kanskje jeg skulle ligge å amme igjen noen netter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg slutta med sengeamming da hun var 3 mnd, kanskje jeg skulle ligge å amme igjen noen netter

Med tredjemann droppa jeg alle forsetter og amma henne liggende i senga. Vi begge sovna selvsagt hver eneste gang, så noen morgener hadde hun sovet ved puppen konstant. Det spilte ikke så stor rolle i og med at jeg dermed var uthvilt på morgenen. Veldig koselig tid når jeg tenker tilbake på det nå:)

Gjør det slik det føles naturlig for deg! Når babyen din blir ca. 6-7 mnd gammel og kanskje begynner med mer fast føde, kan dere begynne å bli mer bestemte og kutte ut nattpuppen.

Når vi kom så langt, bestemte vi oss for å jobbe med saken når pappaen hadde noen dager fri fra jobb. Når babyen våkna for pupp på natta, stod pappa opp og tilbød vann på flaske. Babyen ble kjempesinna og pappa måtte til pers mange ganger første natta. Han tok henne _ikke_ opp av senga, men klappa litt på henne og beroliga henne. Første natta var tøff og andre natta gråt hun bare et par ganger, men roa seg fort etter litt vann. Tredje natta sov hun hele natta og slik fortsatte det :)

Grunnen til at det er lurt å få pappaen til å ta avvenningsbiten, er at pappa ikke lukter pupp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn gjorde akkurat som din jente, han sov flere timer om natta (23:00-06:30) til han var ca 4 mndr, så begynte han å kreve nattmat igjen. Det ble gradvis flere og flere oppvåkninger til vi tok en "skrikekur-light" på ham da han var 8 mndr.

Han var ordentlig stor, og jeg regnet med at han rett og slett trengte mer mat, så jeg ammet ham om nettene helt til vi var godt igang med fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Min sønn gjorde akkurat som din jente, han sov flere timer om natta (23:00-06:30) til han var ca 4 mndr, så begynte han å kreve nattmat igjen. Det ble gradvis flere og flere oppvåkninger til vi tok en "skrikekur-light" på ham da han var 8 mndr.

Han var ordentlig stor, og jeg regnet med at han rett og slett trengte mer mat, så jeg ammet ham om nettene helt til vi var godt igang med fast føde.

Ja, må nok fortsette med nattamming. Veid henne i dag og hun har gått litt ned på vekstkurven sin. Helsesøster sa at jeg kan avvende henne fra 6 mnd alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Ja, må nok fortsette med nattamming. Veid henne i dag og hun har gått litt ned på vekstkurven sin. Helsesøster sa at jeg kan avvende henne fra 6 mnd alder.

syns forresten det er rart at veksten har avtatt litt nå når hun har spist mer enn tidligere. Må kanskje begynne med fast føde før 6 mnd.alder. Har forstått det slik at det går en stund fra første smaksprøve til fulle måltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns forresten det er rart at veksten har avtatt litt nå når hun har spist mer enn tidligere. Må kanskje begynne med fast føde før 6 mnd.alder. Har forstått det slik at det går en stund fra første smaksprøve til fulle måltid

Hvis du er heldig, så kan det jo være at hun har en økeperiode og at hun roer seg ned når du begynner å produsere mer melk? Da kan det jo hende hun begynner å sove over igjen?

Jeg begynte med fast føde (smaksporsjoner) med jenta mi da hun var 5 mndr fordi hun var så liten og spinkel. Det hjalp ikke noe særlig, for hun er fremdeles liten og spinkel nå som hun er 5,5 år ;-) Det viste seg at hun bare datt ned en kurve på skjemaet og fortsatte å følge den. Helsesøster mente hun "hadde funnet sin kurve" og at det var vanlig ved 4 mndrs alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med førstemann (og andre babyer jeg har hørt om) er at dem har en økeperiode rundt 4 mnd. Tror ikke snuppa mi spiste mer på natta, men hun spiste definitivt mer på dagen! Spiste på natta også. Det gjorde hun til hun var 9 mnd.

Knerten min, nå 7 mnd, har helt til han var ca 6 mnd spist hver 3. time eller oftere hveeer eneste natt siden han ble født. Nå etter vi begynte med fast føde og har kommet opp i greie posjoner, spiser han bare 1 gang i løpet av natta, og det er jo selvfølgelig utrolig deilig!

Se det an en periode, og hvis det ikke bedrer seg så kan du kanskje vurdere å begynne med grøt?

Am i senga di, kanskje både du og babyen sovner under ammingen. Jeg tror ikke det gjør noe om babyen sover i senga di utover natta så lenge h*n blir lagt i egen seng ved leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...