Gå til innhold

18 år


Gjest J.R.-07

Anbefalte innlegg

Gjest J.R.-07

Har en datter som fyller 18 år om et par dager.Litt diskusjon i heimen.

Har vi som foreldre ingen rett til å sette grenser lenger etter fylt 18 og myndig?Jeg tenker på alkohol,litt huslige regeler,innetider o.l(som eksempel)?Ingen av oss er vanskelige så langt,bare lurer litt VISS problemene dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge hun bor under samme tak som dere, og det er dere som forsørger henne vil jeg si at det er absolutt greit med regler fra deres side!

Sånn var det iallefall hjemme hos meg, og det er nok ganske så vanlig tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.R.-07

Så lenge hun bor under samme tak som dere, og det er dere som forsørger henne vil jeg si at det er absolutt greit med regler fra deres side!

Sånn var det iallefall hjemme hos meg, og det er nok ganske så vanlig tror jeg..

Det var det vi også tenkte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har dere rett til å sette grenser og regler. Så lenge hun bor hos dere er det dere som bestemmer. Men å nekte en 18-åring i å drikke litt alkohol ser jeg ikke poenget i. Noe helt annet er å kreve at hun ikke drikker seg full.

Broren min er 21 år og bor fortsatt hjemme. Det er fortsatt mamma som bestemmer der så lenge han ikke vil flytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man bor under samme tak, så gjelder reglene som foreldrene bestemmer.

Vi som foreldre har jo også regler overfor hverandre. (Forteller hvor vi er, når vi kommer hjem, ting som må gjøres osv.)

At barna også har plikter etter fylte 18 er jo også en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke dere lenger har rett til å _bestemme_ over henne, men visse krav setter man jo selvfølgelig når man bor sammen (uansett om det gjelder foreldrene eller barna). F.eks at man gir beskjed om at man reiser bort, hvor man er, når ca en skal komme hjem (men man gir ikke husarrest hvis man kommer en time senere, men man krever gjerne at det gis beskjed), jeg tenker litt sånn at det blir på samme måte som slik du og din bedre halvdel kommuniserer jeg, gir beskjeder, sier i fra om endrede planer og ikke ramle stupfull i gangen når man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun bor i deres hus må hun til en viss grad følge deres "husregler". Det handler om å ta hensyn til hverandre (feks å vite sånn cirka når man kommer hjem, hvor man er etc.). Da teller myndighetsalder ingenting, mener jeg. På endel andre områder må hun bestemme selv, men dere kan veilede og gi råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ikke blir noen problemer, men hvis det blir det, f.eks. med å varsle hvor man er og når man kommer hjem så kan dere jo ta igjen med samme mynt? Bare bli borte, kanskje over natten, uten å for telle henne hvor dere er. Sannsynligvis vil hun bli engstelig etterhvert og skjønne hva dere mener. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest pærebrus875

Si det som greit er, du er myndig på godt og vondt, vil du drikke deg full er det du som havner i fyllearresten om det går for langt. De ringer ikke foreldrene når man er over 18, så vidt jeg vet... men du kan jo si det uansett ;). Og ingen drikking hjemme, det er tross alt deres hus uansett hvor myndig ungen er blitt.. osv osv. Si at innetider er greit å ha, at hvis han/hun ikke er kommet hjem til 2 (da begynner jo utesteder og stenge osv) så slås utelys osv av. Eller noe som passer dere. Og at dere foreventer respekt, kom full hjem det er tross alt lovlig når man er 18, men ikke bråk. Blir personen med noen hjem, si ifra, vær ærlige og si at "om vi ikke hører fra deg så vet vi jo strengt tatt ikke hvor du er? Om du er i fyllearresten, påkjørt og liggende i en grøft, eller hjemme hos ei venninne og skal sove der?" At dere har en ordning om enten melding eller ringe opp-legge på bare for å vise at "nå har jeg tatt kontakt, jeg kommer ikke hjem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...