Gå til innhold

Barnesete og rullesele?


Gjest mamma til barn på 15 kg

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til barn på 15 kg

Jenta mi begynner å bli såpass stor at det var på tide å kjøpe nytt barnesete. Jeg kjøpte et som de anbefalte på barnebutikken, et sete med rygg der barnet er festet med den vanlige rulleselen over seg.

Men hvis jeg tester det ved å dra setet raskt hardt og fram, så stopper ikke rulleselen i det hele tatt. Jeg er virkelig redd for å bruke et slikt sete, der barnet ikke har sin egen fastmonterte sele. Kan ikke skjønne hvordan man kan bruke rulleseler på barn. Hvorfor er ikke biler utstyrt med en (valgfri) anordning der man kan stoppe rulleselen fra å rulle, slike belter man hadde før?

Enn så lenge lar jeg barnet mitt sitte i sitt gamle sete, som er fastmontert og som har en egen fast sele til barnet i tillegg.

Tips og råd mottas gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du rykker hardt i selen, så SKAL den låses. Slik har det vært på alle biler jeg har hatt. Har brukt Recaroseter til minstemann siden han var 2,5 år, og på den er det en egen "lås" som kan låse selen fast i setet slik at barnet ikke kan vri seg ut av selen, men det er rulleselens egen lås som sørger for å holde setet fast ved en evnt bråstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selen ikke låser seg hvis du rykker hardt i den må du ha bilen på verksted for å få byttet selen. Stopper den ikke hvis du rykker i den, vil den heller ikke holde på barnesetet som barnet sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige rulleseler stopper ved et ganske lett røsk i selen, så da må du få verkstedet til å se på bilen din. Som en annen her sier så vil den vel heller ikke stoppe barnesetet som er festet i den om den ikke stopper når du drar i den? Du skal ikke dra sakte, men et "nøkk" skal stoppe den kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår, så ta dette med en klype salt:

Mine barn (vel, 2 av dem) sitter i BeSAfe-sete, og bak på setet henger det en festeanordning, som vi smetterselen inn i, slik at den er stram HELE tida.. Den gjør også at beltet ikke kommer over halsen på barnet, men blir liggende "der den skal". Vi setter barnet inn i setet, fester beltet på vanlig måte, og så smetter vi selen inn i denne metalldelen (minner om ei beltespenne), og sørger for at selen da ligger stramt rundt barnet... Skjønner du hvordan jeg mener det!? Det tok et par år før jeg skjønte hva den dingsen var, så jeg er utrolig treig....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...