Gå til innhold

Min sønn snakker negativt om utlendinger


Gjest Liker det svært dårlig

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde de hatt fordommer mot svart hudfarge hadde de neppe hatt Colombia som adoptivland, siden det ofte kommer barn med svart hudfarge i fra nettop dette landet.

Hilsen

Innlegget mitt var egentlig bare litt ertete ment og meget pirkete. Klarte bare ikke å dy meg ;)

Jeg tror absolutt ikke "både og" mente noe negativt med måten hun skrev på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest både og

Innlegget mitt var egentlig bare litt ertete ment og meget pirkete. Klarte bare ikke å dy meg ;)

Jeg tror absolutt ikke "både og" mente noe negativt med måten hun skrev på:)

"hun"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er vel ikke så rart.

Min erfaring er at barn slett ikke er fargeblinde. Men de vurderer ikke den ene hudfargen som bedre eller dårligere enn den andre. De godtar det meste - men de SER jo forskjell. De SER også om folk sitter i rullestol, og er ikke gamle kreka før de vet at barn med funksjonshemminger ikke er helt som dem selv.

Verdien er det nok vi voksne som legger på - og overfører til barna.

Så må man jo kunne spørre seg - skal man som foreldre ikke gi barna holdninger? Skal man ikke en gang, som voksne mennesker, ha lov til å mene noe om utlendinger?

Jeg tillater meg å si det rett ut her, jeg. Jeg mener at integreringspolitikken i Norge har feilet. Jeg mener at utlendinger slett ikke er en homogen gruppe. Jeg mener at noen utlendinger er et stort pluss for vårt samfunn og for enkeltmennesker omkring dem. Mens andre utlendinger er til skade for samfunnet og en trussel mot enkeltmennesker omkring dem.

Dessverre sitter vi ennå i 2007 med skarpe skiller mellom mennesker basert på opprinnelse. Utlendinger har samlet seg gjennom flere år og i enkelte bydeler i Oslo utgjør utlendingene flertallet av befolkningen. Hvor ble det av integreringen? Skillene og problemene er etter mitt syn større i dag enn for 20 år siden. For 20 år siden snakket vi om uvitenhet, fremmedfrykt, og at folk ville "venne seg til" utlendingene når de bare ble kjent med dem. I dag snakker vi ikke om uvitenhet lengre. I dag har svært mange - både "nordmenn" og "utlendinger" valgt sine forbundsfeller - og jeg vet ikke om det er overraskende eller ikke, men flertallet har valgt "sine egne".

I dag har vi alvorlige problemer i de større byene, ikke bare Oslo, med gjenger, vold og kriminalitet. Det er ingen tvil om at utlendinger spiller en sentral rolle i dette. Selvsagt deltar også "nordmenn" i gjenger - men for mange nordmenn - kanskje flertallet - så er sånt helt fjernt og man opplever gjengene og utlendingene som en trussel mot ens egen sikkerhet. Før var folk skeptiske - fordi de ikke visste, i dag er folk redde - og det med god grunn.

Jeg mener at jeg må ha lov til å si at utlendinger og innvandring ikke bare har ført med seg kulturutveksling og fargerikt fellesskap. Jeg må ha lov til å si at det OGSÅ har ført til at man "forskanser" seg og grupperer seg med sine egne mot de andre. Og at dette fører til problemer i samfunnet.

Det er ikke den enkelte utlending som er problemet, og det handler ikke om rase, ei heller om at noen er bedre eller dårligere enn andre. Men det handler om et forsøk på sammensmelting av kulturer hvor man ikke har tatt problemene på alvor, men avfeid det som uvitenhet og dermed latt problemene vokse.

Jeg tror ikke jeg er den eneste som unngår grupper av innvandrere i en stille gate på kveldstid i Oslo. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kjenner en frykt hvis jeg plutselig befinner meg alene sammen med en "gjeng" av utenlandsk opprinnelse. Og det verste er at frykten er berettiget. Utlendinger har en uforholdsmessig stor andel på kriminalstatistikkene.

Og selvsagt kan vi (og vi bør!) snakke opp og ned om HVORFOR det har blitt sånn. At de har traumer fra krig, eller har opplevd overgrep og fattigdom. Men heller ikke disse problemene blir borte bare for at vi feier det under teppet og later som om vi er fargeblinde. Har folk traumer så må de få hjelp med det. Og det som trengs er profesjonell hjelp. Men det har man altså i årevis unnlatt å gjøre - og det er mange som i dag må betale prisen for det.

Så for å si det sånn - jeg er av dem som sier "åja" hvis enda en utlending har tatt livet av kona si - men som blir oppriktig overrasket hvis en nordmann, som ikke er narkoman sosialklient, gjør det samme. Og ja, selvsagt overfører jeg både bevisst og ubevisst mine holdninger til barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Her var det snakk om barn av thai-opprinnelse, så de var lyse brune og nydelige. Men noen av barna hadde altså lært at disse var "svarte", og hadde klart å lære det videre veldig effektivt.''

Og her aner jeg en slags fordom om at det å være lysebrun er penere enn å være svart ;)

Hehe, godt observert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg, at er det noe jeg kommer til å slå virkelig beinhardt ned på, er dersom jeg hører mine barn komme med nedsettende kommentarer om andre mennesker på den måten.

Du kan neppe forandre din eks i has holdninger, men du kan innprente ungene dine med hva som er rett og galt i denne sammenhengen.

Jeg tok forresten ei nabojente i dag tidlig i å kalle noen "Svartinger", og det mens faren stod og hørte på. Ikke en gang kom det ut av kjeften hennes, men faktisk 3 - i løpet av et par minutter. Siden faren ikke sa noe, gjorde jeg det. Men jeg skjønner jo hvor holdningene kommer fra. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, godt observert.

Bra det ikke bare var jeg som oppfatta det sånn ;)

Men...jeg kunne sikkert sagt det samme selv, og irritert meg grønn etterpå :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg, at er det noe jeg kommer til å slå virkelig beinhardt ned på, er dersom jeg hører mine barn komme med nedsettende kommentarer om andre mennesker på den måten.

Du kan neppe forandre din eks i has holdninger, men du kan innprente ungene dine med hva som er rett og galt i denne sammenhengen.

Jeg tok forresten ei nabojente i dag tidlig i å kalle noen "Svartinger", og det mens faren stod og hørte på. Ikke en gang kom det ut av kjeften hennes, men faktisk 3 - i løpet av et par minutter. Siden faren ikke sa noe, gjorde jeg det. Men jeg skjønner jo hvor holdningene kommer fra. Makan!

Go flyfly! Go flyfly! :oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...