Gå til innhold

Hvorfor finner hun bare venner med problemer


Gjest 2foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest 2foreldre

Datteren vår på 15 år har i de to siste årene vært i opposisjon til oss foreldre. Heldigvis har dette roet seg litt de siste mnd. Hun virker som hun har litt vanskelig for å finne ”gode” venner. Alltid er det venner med mye problemer ovs, som ser ut til å påvirke datteren vår negativt. Når jeg snakker om problemer er det snakk om dårlige prestasjoner på skolen, skulker, røyker, drikker, rus, problemer med foreldre, finner på ting de ikke skal, selvskadere m.m. Datteren vår har selv gjort akkurat det samme over tid slik at de med sunne interesser har trukket seg vekk fra henne. Vi har jobbet hardt for å følge henne opp. Hun har i relaliteten ikke problemer på skolen med fag og slikt, men har vært en del oppstanasig til lærere. Hun har ingen interesser hun vil holde på med. Har vært innom fotball, men sluttet. Hun litt overvektig, og tror at hun sliter med selvtilliten pga kroppen. Hun tiltrekkes også eldre gutter, og jeg har oppdaget at hun går på p-piller uten å ha kjæreste. Hvis gutter viser henne interesse biter hun kjapt på kroken, da det virker som utvalget er begrenset, da hun ikke er av de mest populære.

Vi har snakket mye sammen om verdier og holdninger, hva som er viktig for henne. Hun sier til meg at hun ikke orker høre på maset mitt, hun vet best selv. Kan disse vennene hun til stadighet finner være dårlig for henne? Begynner å bli sliten av at det er kun ”tvilsomme” venner som kommer inn på hennes vei. Vi merker så altfor godt at hun blir enormt påvirker, og gjør de samme tingene som de gjør. Jeg har tenkt at det kanskje ikke er noen alternativer for henne, og at hun må nøye seg med de som har negativ påvirkning på henne eller? Har to søsken som er eldre enn henne, der dette aldri var noen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Høres ut som om ho har dårlig selvtillit ja. Det er jo ikke så uvanlig når man er i den alderen der alle helst skal være like. Utrolig hvor mange jenter i den alderen som driver med selvskading! Kan ikke huske at det var sånn for 10 år siden, eller så vi det ikke? Fortsett å mas litt du. La ho forstå hvor verdifull ho er. Tenåringer synes foreldre maser uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt jeg vet er hun en klok og sterk jente som ikke gidder dingle etter "de rette" eller "de mest populære" men velger de hun føler seg vel sammen med. Alle mellom 13 og 19 er rota inn i noe tull på ett eller annet vis. Tenk om akkurat hennes rotehuer er helt perfekt for henne? Tenk så deilig å bli akseptert på tross av sine eventuelle skavanker... -sikker kjempefint om man er åpne og imøtekommende mot hennes utvalgte og blir kjent med dem uansett hvor rotete de måtte synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...