Gå til innhold

Mine bekymringer


Gjest Lisfje

Anbefalte innlegg

Gjest Lisfje

Jeg har en sønn på 11 uker som jeg har en genuin bekymring for. De siste ukene har han vært veldig vanskelig å få til å sove på dagtid, noe som resulterer i at han blir veldig sutrete og gråter veldig mye. Han kan sove alt fra en halvtime til ti minutter, og når han våkner er han tilsynelatende lys våken. Det hender også at han sover flere timer i strekk, men det tilhører sjeldenhetene, kanskje 3 ganger per uke. På natta sover han imidlertid veldig godt, gjerne 6 timer i slengen. Det som har endret seg de siste dagene er at han ikke sover godt om natta. Ikke mer enn 3 timer av gangen. Han vil ha mat, men etter en stund på brystet bare snur han seg bort og begynner å hyle. Tar brystet på nytt, men snur seg bort og hyler. Jeg bytter så bryst, og han dier ivrig, men så skjer det samme en gang til. Han har også sluttet å godta flaske. Helt siden han var 5 uker har vi matet ham minst ett måltid i døgnet med flaske på grunn av at jeg fikk en infeksjon og mistet melka. Dette bekymrer meg fordi han på 14 dager kun har lagt på seg 80 gram. Han er en stor gutt. Han var 52 cm og 4060 gram ved fødsel, og nå måler han 64,5 cm og veier 6200 gram. Dette er vel på grensen til nederste percentil i vekt i forhold til lengde, mens lengde i forhold til alder er høyt oppe. Han har ikke nedsatt almenntilstand, er lett å få kontakt med når han er våken og opplagt, ingen feber og normal avføring med minst en full bleie hver dag. Ofte flere. Heller ingen mangel på våte bleier, noe som burde tyde på at han får nok mat. Han gulper også en del, men jeg vet at det ikke er noe sikkert tegn på at han spiser nok. Han viser heller ingen tegn til magevondt. Han ser ut til å klø i gommene, men jeg kjenner ingen kuler der når jeg stryker tuppen av fingeren over. Jeg ville tro det var for tidlig med tenner eller tannkløe før fylte 3 måneder. Han har fått påvist atopisk eksem på helsestasjonen, men etter to uker med oljebad og smøring med A-vitamin krem er han helt fri for det. Men en god del belegg i hodebunnen har han, og det har han hatt i +/- 4 uker. Jeg prøver å få det bort ved å smøre inn olje og fete kremer og så prøve å ”skrape” det forsiktig av, da det var dette jeg fikk råd om å gjøre på helsestasjonen. Han er tidlig i utvikling ellers. Løfter lett hode, skuldre og bryst i mageleie, leggene holder vekten, han skjeler ikke lenger, er pratsom, smiler og ler og er oppmerksom på seg selv i speilet. Han har imidlertid ikke så mye kontroll på hender som jeg føler han burde. Han er ikke flink til å gripe etter leker, men ”dasker” gjerne til det som henger over ham på leketeppet. Så nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg til å forstå hvorfor gutten min er så urolig og har så vanskelig for å slappe av, ikke vil ta flaske lenger, vegrer på brystet etter en stund og ikke minst, hvorfor han ikke går mer opp i vekt. Jeg har selvfølgelig vært jevnlig på helsestasjonen, men der får jeg ikke den hjelpen jeg føler jeg har rett på. Jeg får mange velmente råd, men det er begrenset hvor mye mer jeg kan prøve før jeg finner svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, kjenner meg godt igjen. Hadde det også slik med første mann. Fikk til slutt betennelse i armen fordi jeg måtte vugge han hele natten. Da han var 6 mnd. og vi skulle begynne med mat spiste han litt også ville han ikke ha mer. Han ble veldig tynn, men jeg ammet så lenge jeg orket. Var ofte hos lege og på helsestasjon uten å få hjelp. I dag har vi fått en diagnose, han har refluks. Dvs. at lukkemuskelen virker dårlig slik at syre kommer opp i spiserøret og kan gi spiserørsbetenelse. Dette kan være ganske smertefult slik at de ikke vil spise. Når vi la han ned kom syra opp i halsen (uten at han gulpet) og lagde mer irritasjon og han ble veldig urolig. Andre symptomer er nattesvette og kombinasjon av hard og løs avføring.

Vi måtte på sykehuset for å sette en sonde gjennom nesa og ned i magen for å måle ph-verdien i magen hans. Han fikk beroliggende først så det gikk ganske greit.

Du kan prøve selv å løfte senga litt i den ene enden slik at han ikke ligger flatt når han sover.

Jeg sier ikke at ditt barn har det samme, men jeg vet hvor slitsomt det er å bekymre seg og ikke få noe hjelp. Vi brukte 3 år før vi fikk ordentlig hjelp. Sånn skal det ikke være. Refluks er ganske vanlig hos små barn, men det er vanskelig å stille diagnose uten å ha tatt ph-verdi. Selvfølgelig noen barn er bare litt urolige, men som barnelegen vår sa, stort sett er det en grunn til at de ikke vil sove/spise og det er greit å utelukke at noe er galt før man avfeier det med at de bare er urolige. Spør legen din om han er 100% sikker på om det ikke er noe galt, er han ikke det så krev å få noen andre til å se på han. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjenner meg godt igjen. Hadde det også slik med første mann. Fikk til slutt betennelse i armen fordi jeg måtte vugge han hele natten. Da han var 6 mnd. og vi skulle begynne med mat spiste han litt også ville han ikke ha mer. Han ble veldig tynn, men jeg ammet så lenge jeg orket. Var ofte hos lege og på helsestasjon uten å få hjelp. I dag har vi fått en diagnose, han har refluks. Dvs. at lukkemuskelen virker dårlig slik at syre kommer opp i spiserøret og kan gi spiserørsbetenelse. Dette kan være ganske smertefult slik at de ikke vil spise. Når vi la han ned kom syra opp i halsen (uten at han gulpet) og lagde mer irritasjon og han ble veldig urolig. Andre symptomer er nattesvette og kombinasjon av hard og løs avføring.

Vi måtte på sykehuset for å sette en sonde gjennom nesa og ned i magen for å måle ph-verdien i magen hans. Han fikk beroliggende først så det gikk ganske greit.

Du kan prøve selv å løfte senga litt i den ene enden slik at han ikke ligger flatt når han sover.

Jeg sier ikke at ditt barn har det samme, men jeg vet hvor slitsomt det er å bekymre seg og ikke få noe hjelp. Vi brukte 3 år før vi fikk ordentlig hjelp. Sånn skal det ikke være. Refluks er ganske vanlig hos små barn, men det er vanskelig å stille diagnose uten å ha tatt ph-verdi. Selvfølgelig noen barn er bare litt urolige, men som barnelegen vår sa, stort sett er det en grunn til at de ikke vil sove/spise og det er greit å utelukke at noe er galt før man avfeier det med at de bare er urolige. Spør legen din om han er 100% sikker på om det ikke er noe galt, er han ikke det så krev å få noen andre til å se på han. Lykke til!

Hei Hjertrud.

Nå har noe av problemet ordnet seg. Han fikk total brystvegring, så jeg måtte gi kun erstatning, og tror du ikke gutten ble gøad og fornøyd??

Dette resulterte jo i at jeg måtte pumpe for å tømme brystene, og der var det ikke mye å skryte av! 100ml tilsammen på formiddag.. Jeg ringte ammehjelp, jeg snakket med legen min..så nå har jeg avsluttet amming helt i samråd med disse, og gutten sover hele natta gjennom, kun avbrutt av et lite måltid mellom 01 og 03.. (Vi legger ham klokka 20-21)

Han sover også på dagtid nå, og de våkenperiodene han har blir stadig lengre, men han er ikke surete av den grunn. Kun på lørdag var han iritabel, men lærte noe nytt da jeg ble fortalt at også flaskebarn har økedøgn :)

Og det med "sure oppstøt" har vi fått konstantert. Så senga er hevet i hodeenden :) Men i senga har han heller aldri vært spesielt kranglete på å sove. Heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...