Gå til innhold

6-åringer og søvn


fabida

Anbefalte innlegg

Min seksåring bruker fryktelig lang tid på å sovne...jeg tror han nettop har sovnet og nå er klokken 22.00,og han la seg kl.08.00.VAnligvis sovner han ved 21-tiden,men jeg skulle ønske han sovnet rundt kl.20...er ikke dette normal tid for en 6-åring?

Det er klart det har blitt sene kvelder i sommer,og han har sovet lenger om morgenen,men nå har vi hatt normal rytme en 3-ukers tid,men jeg kan bare drømme om at han sovner kl.20.

Når legger din 6-åring seg og når sovner han?

Akkurat i dag kan jeg vel skylde på 1.skoledag,men jeg trodde man ble trøtt av masse inntrykk,ikke mindre villighet til å sove?

HAn er tydelig trøtt,men sier han ikke greier å sove,og det ender ofte i gråt og overtrøtthet.

Og han kommer til å bli sliten på skolen i morgen.

HAr noen gode råd på hva jeg bør prøve for dette er slitsomt,både for mor og barn,og lillesøster som deler rom med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noen gode råd... min seksåring legger seg i 20-20:30 tiden, men ligger lenge og leser og hører på lydbok og tegner og diller. Hvis jeg går inn og skrur av lyset setter han det jo bare på igjen, og samme med CD-spilleren. Så når vi lar ham holde på for seg selv uten noe mas sovner han i 22-tiden. Han står opp i 8-tiden, og nå som skolen har startet må han opp tidligere enn det, så da kan det hende det snur seg litt. Han har alltid sovet lite egentlig, så jeg tror kanskje han rett og slett ikke har behov for så veldig mye mer søvn for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Spørsmålet er vel når han står opp om morgenen. Jeg håper forresten du mente at han la seg klokka 20 - ikke 08. :-)

Min 6-åring trenger ca 10-11 timer søvn i døgnet. Nå i sommer har han kunnet sove til 8-9 om morgenen, og ergo ikke vært i seng før 21, og mange ganger ikke sovnet før 21:30 - 22:00. Nå som skolen straks begynner må han opp ca 07:30 og da regner jeg med at han må i seng ca 20:30 - 21:00. Vi må jo bare prøve oss fram og se hvordan det fungerer, om han er fryktelig trøtt om morgenen eller om han våkner greit.

Jevnt over mener jeg at hvis barnet bruker to timer på å sovne HVER kveld, da legger han seg for tidlig. Prøv å legge han kl 21 i stedet, og se om det hjelper. Det er dumt å legge seg til uvaner fordi man ikke er trøtt nok. Dumt å venne seg til å ligge og leke, lese, vri seg, ikke få sove. Da tar det ekstra lang tid. Så prøv å utsette leggingen og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...