Gå til innhold

Dataregler i hverdagen


Gjest eljo

Anbefalte innlegg

Seksåringen er veldig glad i å sitte med datamaskinen. Nå må vi ha litt mer rutiner etter ferien. Har dere enkle og oppfølgbare regler for dette? Tenkte feks at på hverdager er det maks en time TV mellom 18-19. (Han vet veldig godt hva disneychannel er nemlig, og skrur gjerne over dit hvis nrk er for kjedelig).

Data - klarer dere å holde på en makstid feks en halvtime om dagen? Evt tenkte jeg at han kan tilsammen være på data og TV i 1,5 time hvis han da bytter noe av TV med datatid?

Han er enebarn, og det er vanskelig å få ham til å gjøre noe annet hvis han får velge selv, men ved å ha klare regler i hevrdagen kan det hende hanblir flinkere til å finne på andre ting selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i huset stopper jeg det når jeg synes det er nok. Da sier jeg bare at nå er det nok for i dag.

TV kan ho ikke sette på før kl. 18. Den regelen er grei å følge.

Vanligvis leker ho ute/med venninner i stedet for TV/Data, så da synes jeg ikke det spiller så stor rolle om ho en dag velger TV/Data i 2 1/2 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset stopper jeg det når jeg synes det er nok. Da sier jeg bare at nå er det nok for i dag.

TV kan ho ikke sette på før kl. 18. Den regelen er grei å følge.

Vanligvis leker ho ute/med venninner i stedet for TV/Data, så da synes jeg ikke det spiller så stor rolle om ho en dag velger TV/Data i 2 1/2 time.

"Vanligvis leker ho ute/med venninner i stedet for TV/Data, så da synes jeg ikke det spiller så stor rolle om ho en dag velger TV/Data i 2 1/2 time."

Her er det ingen barn på hans alder rundt oss, så foreløpig blir det å være alene når han er hjemme. Men det vil jo bedre seg etterhvert når de begynner å bli med hverandre litt mer hjem etter skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Seksåringen vår kunne gjerne se TV og/eller spille pc-spill i timevis hver dag, så her må vi sette grenser. Til daglig får han bare se barne-TV og pc-spill får han kun unntaksvis spille på hverdager. Og aldri mer enn en time i strekk.

Det er flere grunner til at vi begrenser såpass, for det første er det passiviserende, han har få timer hjemme, og jeg synes det er mange andre bedre og mer utviklende ting å bruke tiden til. Han har også "uvanlig" stort behov for fysisk utfoldelse, og blir sur og tverr og rastløs om han sitter for mye i ro. Han blir mye mer fornøyd av andre aktiviteter enn TV og data, det være seg fotball eller annen lek ute, eller lese en bok med mor eller far.

Han har også en liten bror, og de leker og krangler en del sammen. Ser for meg at det er større "behov" for aktiviteter som pc-spill når man er enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanligvis leker ho ute/med venninner i stedet for TV/Data, så da synes jeg ikke det spiller så stor rolle om ho en dag velger TV/Data i 2 1/2 time."

Her er det ingen barn på hans alder rundt oss, så foreløpig blir det å være alene når han er hjemme. Men det vil jo bedre seg etterhvert når de begynner å bli med hverandre litt mer hjem etter skolen.

Ja, da blir det jo litt stusselig. Forstår da at han kan ty til TV/data en del.

Heldigvis vokser de til, og kommer seg lengre avstander alene etter hvert. Da blir det sikkert noen han kan leke med ute også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går TV og data under ett. På hverdager er det lov i barne-tv-tiden eller tilsvarende tid. Samme i helgene + 1 time på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 6 åring er ikke noe særlig opptatt av data, da det er ikke noe problem. Men tv, derimot.....han ser nok mer på tv enn 1 time daglig. Dette blir naturlig begrenset nå når han skal begynne på en fritidsaktivitet og det blir lekser å jobbe med.

Han går jo også på sfo, og der leker han mye hele dagen og er veldig aktiv. Derfor har jeg litt mindre kvaler med å sette på en dvd når han kommer hjem og er sliten.

så 1 time tv og 30 minutter data synes jeg høres greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...