Gå til innhold

Tette igjen vogna med teppe ved soving...


Gjest redd han får lite luft

Anbefalte innlegg

Gjest redd han får lite luft

Gutten min har begynt i barnehage og sover ute i vogn. Han har kun hatt på myggnetting tidligere og sovet godt. I barnehagen tetter de helt igjen med et teppe over nettingen. Og jeg kjenner jeg blir helt stressa av det. Det kommer jo absolutt ikke noe luft inn, høres grusomt ut.

Han er en veldig varm gutt og sover dårlig i barnehagen (har det ellers helt fint der). Han er ikke vat til å sove i tett luft, men han er vant til litt bråk når han sover, så jeg tror ikke det er problemet i barnehagen. Hele døgnet blir feil pga lite søvn på dagtid.

Har ikke lyst til å rette på det de gjør, men kan det være bra å sove i så tett vogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med Lillemus her. Si fra, det er en ting jeg ble sterkt frarådet av helsesøster den gangen minstemann var liten. Det blir for lite oksygen inne i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt helsepersonell som anbefaler å legge teppe over fronten på vogna. Du må si ifra, ikke vær redd for det. Det er ikke det samme som å kritisere dem, bare fortell at han ikke er vant til det og at han får for lite luft hvis de gjør det slik! Si det til dem i morgen eller neste gang han skal i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vår barnehage du bruker ;-)

Jeg satt med de samme følelsene som deg da vår minste begynte i bhg - jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ønsket tykke håndklær foran åpningen, og heldigvis fulgte personalet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg absolutt gitt beskjed om. Det er ikke bra for barnet når det blir så lite lufttilgang. Ikke rart han sover dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, oksygen-nivået i vogner der åpningen er tettet igjen med teppe er alt for lavt.

Allerede med regntrekk som har stormåpning (slik liten) og med myggtrekk foran den lille åpningen i tillegg, blir det for lite oksygen inne i vogna i forhold til hva som er ønskelig (forutsett at vogna ikke har noen form for åpen lufteventil på andre steder som ikke er dekket av trekket).

Helsesøster var helt stressa over alle foreldrene som omtrent vakumpakket barna på tur, og poengterte kraftig at dette ikke var anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette høres ikke OK ut for meg. -Kjenner at jeg blir urolig av å tenke på det.

Ikke vær redd for å gi beskjed om at du ikke vil ha det på den måten. Det må være uvitenhet/ubetenksomhet som er grunnen til at de gjør det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra, men på en ordentlig måte.

Pussig egentlig, dette fenomenet med teppe over vogna. Ihvertfall her som jeg bor er barnevogner godt dekket av et pledd et helt dagligdags syn i bybildet.

Det må da være et relativt nytt fenomen? Så aldri noe lignende for 10-15 år siden, og jeg brukte aldri det til mine barn. Snødde det ute, så tok myggnettingen av for dette også.

Og det ER blitt folk av dem - så langt, ihvertfall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til Oliver

Si i fra! Det er ikke noe galt i og si i fra.Du vet tross alt hva som er best for barnet ditt og det må bare de i barnehagen rette seg etter.Jeg sier alltid i fra hvis det er noe som ikke fungerer i barnehagen og det samme gjør de i barnehagen til meg hvis de ser at noe ikke fungerer der og sammen finner vi løsningen.Husk at de i barnehagen har mange barn og holde styr på.Ikke så godt og vite for dem hva barnet ditt er vant med så jeg tror de bare er glad for og få tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra, men på en ordentlig måte.

Pussig egentlig, dette fenomenet med teppe over vogna. Ihvertfall her som jeg bor er barnevogner godt dekket av et pledd et helt dagligdags syn i bybildet.

Det må da være et relativt nytt fenomen? Så aldri noe lignende for 10-15 år siden, og jeg brukte aldri det til mine barn. Snødde det ute, så tok myggnettingen av for dette også.

Og det ER blitt folk av dem - så langt, ihvertfall ;-)

Et godt råd, ikke si noe til folk hvis de gjør det. De blir nemlig rassende og lurer på om du vet bedre enn dem hva som er bra for babyen deres. Da har jeg nesten sagt ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Si fra, men på en ordentlig måte.

Pussig egentlig, dette fenomenet med teppe over vogna. Ihvertfall her som jeg bor er barnevogner godt dekket av et pledd et helt dagligdags syn i bybildet.

Det må da være et relativt nytt fenomen? Så aldri noe lignende for 10-15 år siden, og jeg brukte aldri det til mine barn. Snødde det ute, så tok myggnettingen av for dette også.

Og det ER blitt folk av dem - så langt, ihvertfall ;-)

Jeg pleide også å ha et helseteppe over vognen da søknnen mine skulle sove. Først og fremst var det for å skjerme og gjøre det litt mørkere - han var ikke av typen som sovnet når og hvor som helst. Teppet var jo ikke tett inntil, og det var dessuten hullet, så tror ikke det var noe problem at det ble for tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd, ikke si noe til folk hvis de gjør det. De blir nemlig rassende og lurer på om du vet bedre enn dem hva som er bra for babyen deres. Da har jeg nesten sagt ja...

Neida, neida...

Med fire unger på samvittigheten, så vet jeg at de er utrolig robuste og står for en støyt :-)

Tror til og med at jeg skal klare å holde kjeft den dagen jeg blir bestemor (optimist som jeg er ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, oksygen-nivået i vogner der åpningen er tettet igjen med teppe er alt for lavt.

Allerede med regntrekk som har stormåpning (slik liten) og med myggtrekk foran den lille åpningen i tillegg, blir det for lite oksygen inne i vogna i forhold til hva som er ønskelig (forutsett at vogna ikke har noen form for åpen lufteventil på andre steder som ikke er dekket av trekket).

Helsesøster var helt stressa over alle foreldrene som omtrent vakumpakket barna på tur, og poengterte kraftig at dette ikke var anbefalt.

Et år vi var på syden-ferie var det på samme hotell en norsk familie med en ettåring på tur.

Hver dag midt på dagen la de ungen til å sove i vogna. Inni vogna hadde han et _saueskinn_ han lå på. Over vogna la de tykke mørke håndklær, sikkert for at det skulle bli mørkt. Vogna stod riktignok under en parasoll, men ærlig talt da!! Hva tenker folk? Ungen var gjennomvåt av svette etter hver sovestund.

Nå har jeg riktignok hørt folk her lovprise ullas kjølende egenskaper i varmen. Så ikke ut til at ungen merket noe til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år vi var på syden-ferie var det på samme hotell en norsk familie med en ettåring på tur.

Hver dag midt på dagen la de ungen til å sove i vogna. Inni vogna hadde han et _saueskinn_ han lå på. Over vogna la de tykke mørke håndklær, sikkert for at det skulle bli mørkt. Vogna stod riktignok under en parasoll, men ærlig talt da!! Hva tenker folk? Ungen var gjennomvåt av svette etter hver sovestund.

Nå har jeg riktignok hørt folk her lovprise ullas kjølende egenskaper i varmen. Så ikke ut til at ungen merket noe til det..

Den sommeren jeg hadde nyfødt barn sov han på saueskinn, selv om det var rekordvarmt;-)

Men vi dekket ikke til vogna med tykke tepper/håndklær, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sommeren jeg hadde nyfødt barn sov han på saueskinn, selv om det var rekordvarmt;-)

Men vi dekket ikke til vogna med tykke tepper/håndklær, da.

Dette var på et bakende varmt, flislagt bassengområde i syden da - sola stekte. Mørk vogn i halvskyggen, tildekket av mørkeblå håndklær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser blant innlegg om dette, h\man har aldri sett det blitt gjort av noen - kun sett helsetepper foran åpningen, og det er jo ikke så ille. Men i går ettermiddag, termostaten i bilen viste 27 grader, satt det en mor med en liten i barenvogn bortenfor meg. Så kun såvidt noen små føtter under det tykke, mørke fleeceteppet som var dyttet godt til så ikke noe luft skulle slippe inn. Hadde så vondt av den lille som lå der inne og sov, men syntes liksom ikke jeg kunne si noe. Men det ble noen direkte blikk med høyt hevede øyenbryn... Hun tok ikke hintet.

Si fra i bhg, at ungen virker sliten, og du lurer på om det er bedre om det ikke tettes igjen foran vogna, slik at det blir bedre luft. Si det med et smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...