Gå til innhold

Snart valg..politikk.


selma38

Anbefalte innlegg

Følger litt med på debattene om kveldene nå, men ser egentlig mer og mer på dette som ren underholdning, for makan til løgnere og naive politikere skal man lete lenge etter.

Hvis noen tror at man kan få nok sykehjemsplasser til alle med den eldrebølgen som er rett rundt hjørnet, så er de ikke riktig kloke oppi topplokket. Leste i avisen igår at det i år 2060 vil være ca. 160.000 eldre, og da er vel jeg snart 90 hvis jeg lever. Idag er det til sammenligning ca. 30.000, og det klages allerede. Når vi blir gamle må vi nok heller satse på private ordninger, for jeg forventer ikke at samfunnet er istand til å fikse noe for meg da. Det vil i tillegg være færre unge enn det er idag til å betale for kalaset. Stakkars våre barn og barnebarn, de må vel betale 90% i skatt for at dette skal gå rundt. Hvorfor er det ingen politikere som snakker om dette, det går jo ikke an å fortrenge dette? Og Frp som vil betale foreldre for at de skal kunne velge å være hjemme istedenfor å jobbe. Selvsagt vil mange jobbe fortsatt, men barnehagene vil jo bli rasert, fordi de som fortsatt vil jobbe kommer til å velge dagmamma istedenfor barnehageplass, hvis denne skal koste 10.000,- per barn. Når barnehagene er rasert, så kan man ikke velge et pedagogisk opplegge for barna våre lenger, da må man ta til takke med en dagmamma som ser sitt snitt til å tjene MYE penger på å passe barn, istedenfor å jobbe i eldreomsorgen, der de trengs.

Og når det gjelder lønninger, hvorfor i all verden skal en ufaglært arbeider uten utdannelse i eldreomsorgen tjene like mye som meg som har mange års utdannelse, men likevel ikke tjener mer enn 305.000,- i 100% stilling i det offentlige.

Synes lønna skal stå i forhold til utdannelsen. Man kan heller ikke bare øke lønna til en gruppe i samfunnet, og forvente at andre grupper stilltiende skal akseptere dette. Da vil andre grupper komme etter, og man får en kjempeinflasjon, med de negative konsekvenser det får.

Puh, dette var en liten utblåsning fra min side, noen som har giddet å lese alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også en mamma

Jeg syns i grunnen du hørtes ut som en noe små-naiv politiker selv.

Blant annet syns jeg påstandene dine rundt dagmammaer var hårreisende. At de gjør det bare for å tjene masse penger, og heller burde jobbet i eldreomsorgen....??

Dagmammaer har vært en del av barne-pass-tilbudet her til lands til alle tider. Delvis fordi det ikke har vært nok barnehageplasser til alle som vil ha, og delvis fordi mange ønsker å ha barna sine hjemme litt lenger og velger å passe barn ved siden av for å ha råd til å være hjemme og for å gi barna sine lekekamerater. Og delvis fordi en del foreldre foretrekke det litt roligere tempoet hos en dagmamma fremfor institusjonen som barnehager tross alt er.

Om man - som FrP jevnlig har vært inne på - fjernet statsstøtten til barnehagene og heller utbetalte den direkte til foreldrene - som så måtte betale full pris for barnehagen - så ville nok det fått noen konsekvenser, ja. En konsekvens ville være at det ville blitt dyrt for staten, fordi man da også må betale til alle de som ikke benytter barnehagene. En annen konsekvens ville være at foreldrene kanskje ville vært mer kritiske til barnehagen, siden de måtte betale så mye. Kanskje måtte barnehagene skjerpet seg. Kanskje ville noen barnehager opplevd foreldreflukt, mens andre hadde barn på venteliste.

Jeg tror ikke at de fleste ville valgt dagmammaer selv om de fikk pengene mellom hendene og fikk en valg mulighet. Selv med kontantstøtte så ønsker jo de fleste foreldre barnehageplass fremfor dagmamma.

Ja, vi har en eldrebølge rundt hjørnet. Den har egentlig ventet på oss lenge. Og ja, det blir en del utfordringer knyttet til det. Men siden ting endrer seg kan vi ikke i dag låse oss til løsninger. Bare for 30 år siden var jo normalen at de eldre skulle flytte på aldershjem. I dag finner man andre løsninger, omsorgsboliger og hjemmebasert omsorg. Dessuten må vi ikke glemme at mange eldre slett ikke er pleietrengende.

Det økonomiske blir selvsagt en utfordring. Folketrygden skal jo finansieres. Men ja, hver og en av oss må nok innse at det kan være lurt å legge av litt med tanke på alderdommen. Og pussig nok har folk gjort det til alle tider. Spesielt den generasjonen som er gamle i dag. Mange av dem spinket og sparte hele sitt liv - og når de dør har de en brukbar sum til arvingene.

Jeg mener at det nå vokser fram noen generasjoner av krevere. Vi krever og krever, og vi skal ha, men bidra, det skal vi ikke. Ikke vil vi betale skatt, ikke vil vi betale moms og årsavgift på bilen. Men vi skal ha barnehageplasser, og de skal helst ikke koste noe. Dette blir i sterk kontrast til generasjonene før oss, som var opplært til å sørge for seg selv, ta vare på seg og sine, spare til en regnværsdag og hjelpe hverandre. I dag skal vi bare finne ut hva vi har krav på, og sørge for å få det. Og gud så redde vi er for å gå glipp av noe vi hadde rett på! Tenk om vi betaler skatt nå og ender med å ikke få så mye i pensjon som vi hadde trodd? Tenk så skrekkelig om vi må begynne å bidra vi også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Jeg syns i grunnen du hørtes ut som en noe små-naiv politiker selv.

Blant annet syns jeg påstandene dine rundt dagmammaer var hårreisende. At de gjør det bare for å tjene masse penger, og heller burde jobbet i eldreomsorgen....??

Dagmammaer har vært en del av barne-pass-tilbudet her til lands til alle tider. Delvis fordi det ikke har vært nok barnehageplasser til alle som vil ha, og delvis fordi mange ønsker å ha barna sine hjemme litt lenger og velger å passe barn ved siden av for å ha råd til å være hjemme og for å gi barna sine lekekamerater. Og delvis fordi en del foreldre foretrekke det litt roligere tempoet hos en dagmamma fremfor institusjonen som barnehager tross alt er.

Om man - som FrP jevnlig har vært inne på - fjernet statsstøtten til barnehagene og heller utbetalte den direkte til foreldrene - som så måtte betale full pris for barnehagen - så ville nok det fått noen konsekvenser, ja. En konsekvens ville være at det ville blitt dyrt for staten, fordi man da også må betale til alle de som ikke benytter barnehagene. En annen konsekvens ville være at foreldrene kanskje ville vært mer kritiske til barnehagen, siden de måtte betale så mye. Kanskje måtte barnehagene skjerpet seg. Kanskje ville noen barnehager opplevd foreldreflukt, mens andre hadde barn på venteliste.

Jeg tror ikke at de fleste ville valgt dagmammaer selv om de fikk pengene mellom hendene og fikk en valg mulighet. Selv med kontantstøtte så ønsker jo de fleste foreldre barnehageplass fremfor dagmamma.

Ja, vi har en eldrebølge rundt hjørnet. Den har egentlig ventet på oss lenge. Og ja, det blir en del utfordringer knyttet til det. Men siden ting endrer seg kan vi ikke i dag låse oss til løsninger. Bare for 30 år siden var jo normalen at de eldre skulle flytte på aldershjem. I dag finner man andre løsninger, omsorgsboliger og hjemmebasert omsorg. Dessuten må vi ikke glemme at mange eldre slett ikke er pleietrengende.

Det økonomiske blir selvsagt en utfordring. Folketrygden skal jo finansieres. Men ja, hver og en av oss må nok innse at det kan være lurt å legge av litt med tanke på alderdommen. Og pussig nok har folk gjort det til alle tider. Spesielt den generasjonen som er gamle i dag. Mange av dem spinket og sparte hele sitt liv - og når de dør har de en brukbar sum til arvingene.

Jeg mener at det nå vokser fram noen generasjoner av krevere. Vi krever og krever, og vi skal ha, men bidra, det skal vi ikke. Ikke vil vi betale skatt, ikke vil vi betale moms og årsavgift på bilen. Men vi skal ha barnehageplasser, og de skal helst ikke koste noe. Dette blir i sterk kontrast til generasjonene før oss, som var opplært til å sørge for seg selv, ta vare på seg og sine, spare til en regnværsdag og hjelpe hverandre. I dag skal vi bare finne ut hva vi har krav på, og sørge for å få det. Og gud så redde vi er for å gå glipp av noe vi hadde rett på! Tenk om vi betaler skatt nå og ender med å ikke få så mye i pensjon som vi hadde trodd? Tenk så skrekkelig om vi må begynne å bidra vi også...

He,he, artig med politiske diskusjoner! Jeg er faktisk enig i det meste du sier, og har egentlig ikke tenkt å hive meg på diskusjinen nå i første omgang, syk som jeg er , her jeg ligger hjemme med streptokokker!... :( Men artig å lese, synes du setter bra ord på ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

He,he, artig med politiske diskusjoner! Jeg er faktisk uenig i det meste du sier, men har ikke tenkt å hive meg på diskusjonen nå i første omgang, syk som jeg er, her jeg ligger hjemme med streptokokker!... :( Men artig å lese om meningene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i grunnen du hørtes ut som en noe små-naiv politiker selv.

Blant annet syns jeg påstandene dine rundt dagmammaer var hårreisende. At de gjør det bare for å tjene masse penger, og heller burde jobbet i eldreomsorgen....??

Dagmammaer har vært en del av barne-pass-tilbudet her til lands til alle tider. Delvis fordi det ikke har vært nok barnehageplasser til alle som vil ha, og delvis fordi mange ønsker å ha barna sine hjemme litt lenger og velger å passe barn ved siden av for å ha råd til å være hjemme og for å gi barna sine lekekamerater. Og delvis fordi en del foreldre foretrekke det litt roligere tempoet hos en dagmamma fremfor institusjonen som barnehager tross alt er.

Om man - som FrP jevnlig har vært inne på - fjernet statsstøtten til barnehagene og heller utbetalte den direkte til foreldrene - som så måtte betale full pris for barnehagen - så ville nok det fått noen konsekvenser, ja. En konsekvens ville være at det ville blitt dyrt for staten, fordi man da også må betale til alle de som ikke benytter barnehagene. En annen konsekvens ville være at foreldrene kanskje ville vært mer kritiske til barnehagen, siden de måtte betale så mye. Kanskje måtte barnehagene skjerpet seg. Kanskje ville noen barnehager opplevd foreldreflukt, mens andre hadde barn på venteliste.

Jeg tror ikke at de fleste ville valgt dagmammaer selv om de fikk pengene mellom hendene og fikk en valg mulighet. Selv med kontantstøtte så ønsker jo de fleste foreldre barnehageplass fremfor dagmamma.

Ja, vi har en eldrebølge rundt hjørnet. Den har egentlig ventet på oss lenge. Og ja, det blir en del utfordringer knyttet til det. Men siden ting endrer seg kan vi ikke i dag låse oss til løsninger. Bare for 30 år siden var jo normalen at de eldre skulle flytte på aldershjem. I dag finner man andre løsninger, omsorgsboliger og hjemmebasert omsorg. Dessuten må vi ikke glemme at mange eldre slett ikke er pleietrengende.

Det økonomiske blir selvsagt en utfordring. Folketrygden skal jo finansieres. Men ja, hver og en av oss må nok innse at det kan være lurt å legge av litt med tanke på alderdommen. Og pussig nok har folk gjort det til alle tider. Spesielt den generasjonen som er gamle i dag. Mange av dem spinket og sparte hele sitt liv - og når de dør har de en brukbar sum til arvingene.

Jeg mener at det nå vokser fram noen generasjoner av krevere. Vi krever og krever, og vi skal ha, men bidra, det skal vi ikke. Ikke vil vi betale skatt, ikke vil vi betale moms og årsavgift på bilen. Men vi skal ha barnehageplasser, og de skal helst ikke koste noe. Dette blir i sterk kontrast til generasjonene før oss, som var opplært til å sørge for seg selv, ta vare på seg og sine, spare til en regnværsdag og hjelpe hverandre. I dag skal vi bare finne ut hva vi har krav på, og sørge for å få det. Og gud så redde vi er for å gå glipp av noe vi hadde rett på! Tenk om vi betaler skatt nå og ender med å ikke få så mye i pensjon som vi hadde trodd? Tenk så skrekkelig om vi må begynne å bidra vi også...

Hvor har du det fra at vi er så uenige? Jeg er faktisk enig med deg i mye, jeg , f.eks. at vi må nok basere oss på å ordne oss med private ordninger når vi selv blir gamle. Jeg synes som deg at alle krever og krever, også de eldre i dagens samfunn. Men synes likevel ikke det er riktig å legge regninga på eldrebølgen over på de unge.

Savner dog politikere som forteller oss sannheten, at det kanskje er på tide at vi innser at vi må legge til side litt til vi blir gamle fordi vi ikke kan regne med å få det vi trenger fra samfunnet.

Når det gjelder det med at mange velger barnehage fremfor kontantstøtten er jeg enig i med deg, men selv hadde jeg aldri valgt barnehage fremfor dagmamma hvis jeg sparte 10-15.000,- per måned på å velge dagmamma. Det er så mye penger at jeg tror mange hadde valgt bort barnehagen.

Mener heller ikke at alle dagmammaer heller burde jobbe i eldreomsorgen, men det er jo omsorg de driver med, så det ville kanskje vært nærliggende å tro at de velger å jobbe med omsorg, uansett? Tror ikke de ville valgt å bli økonom istedenfor dagmamma, liksom?

Dette er selvsagt synsing om fremtiden fra min side, men jeg har problemer med å finne noen politikere jeg har LYST til å stemme på utifra debatten som pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Hvor har du det fra at vi er så uenige? Jeg er faktisk enig med deg i mye, jeg , f.eks. at vi må nok basere oss på å ordne oss med private ordninger når vi selv blir gamle. Jeg synes som deg at alle krever og krever, også de eldre i dagens samfunn. Men synes likevel ikke det er riktig å legge regninga på eldrebølgen over på de unge.

Savner dog politikere som forteller oss sannheten, at det kanskje er på tide at vi innser at vi må legge til side litt til vi blir gamle fordi vi ikke kan regne med å få det vi trenger fra samfunnet.

Når det gjelder det med at mange velger barnehage fremfor kontantstøtten er jeg enig i med deg, men selv hadde jeg aldri valgt barnehage fremfor dagmamma hvis jeg sparte 10-15.000,- per måned på å velge dagmamma. Det er så mye penger at jeg tror mange hadde valgt bort barnehagen.

Mener heller ikke at alle dagmammaer heller burde jobbe i eldreomsorgen, men det er jo omsorg de driver med, så det ville kanskje vært nærliggende å tro at de velger å jobbe med omsorg, uansett? Tror ikke de ville valgt å bli økonom istedenfor dagmamma, liksom?

Dette er selvsagt synsing om fremtiden fra min side, men jeg har problemer med å finne noen politikere jeg har LYST til å stemme på utifra debatten som pågår.

Kommunevalg er og blir personvalg. Derfor burde stortingspolitikerne egentlig holde seg langt unna debatter. Det handler ikke om dem.

Grunnen til at jeg syns du virket naiv i ditt innlegg var at du - akkurat som politikerne - plukker ut et par-tre "ekstrem-saker" og lager svært lettvinte løsninger på dem. "Få dagmammaene inn i eldreomsorgen" - er en typisk lettvint og svært naiv politiker-løsning.

Jeg syns også det er naivt å tro at "folk flest" vil velge dagmamma fremfor barnehage hvis de får penger mellom hendene. Noen, ja. Men for de fleste vil det jo ikke bli et netto tap å ha unger i barnehagen, men de kunne "tjent" på å ha dagmamma.

Hva skjedde med dagmamma-prisene da kontantstøtten kom? Jo, dagmammaene oppjusterte sin takst slik at hele kontantstøtta og vel så det gikk til dagmamma. Men formålet med både kontantstøtte og det å utbetale statsstøtten til barnehagen til foreldrene er jo ikke å få flest mulig til å bruke dagmamma. Formålet er å gi reell valgfrihet om man ønsker å være hjemme eller jobbe og ha ungene i barnehage.

Og selv kontantstøtten, enda så små beløp som det er, har gjort at flere har valgt å være hjemme ett eller to år ekstra, enn hva som var tilfelle før kontantstøtten ble innført.

Jeg tror helt oppriktig at de aller fleste foreldre ønsker det beste for sine barn. Hva som er best er det delte meninger om. Men mange ønsker å være mer hjemme med barna sine enn det de har "fått lov til". Jeg er overbevist om at de fleste som ønsker barnepass ønsker barnehage - selv om det koster. De færreste vil sette økonomisk gevinst foran det de anser som barnas beste. Hvis du syns dagmammaer er helt forferdelig så kan jeg ikke skjønne at du ville vært villig til å kutte barnehagen og bruke dagmamma bare for å "tjene" 5-6000 kroner ekstra i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...