Gå til innhold

Hva kreves av meg som barnehage-mamma?


fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Denne uka er det tilvenning i barnehagen for lillesnuppa mi på 14 mnd.

Det ser ut som om hun syntes at det er gøy å komme der,og at hun liker å være sammen med de andre barna. Jeg syntes at det er sårt å tenke på at noen "fremmede" skal være sammen med henne hele dagen, men jeg tror at det er værre for meg enn for henne.

Men: Hva må vi gjøre som foreldre? Må vi være veldig aktive for å få vite hva som skjer der? Hvordan er man en god barnehagemamman?

Hvor lange dager kan en så liten jente ha? Vi jobber begge 100% jobb, en begge har selvstendige jobber med fleksitid, så vi kan tilpasse oss.

Hvordan har dere som jobber fult organisert hverdagen deres? Når står der opp, når leverer dere i barnehagen, når henter dere?

Ååå, dette var mange spørsmål! Jeg føler meg så usikker og emosjonell i dag. Har ikke lyst til å gå fra lillesnuppa hele dagenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg veldig godt! Våre tre har vært hhv 15 mnd, 13 mnd og 17 mnd når de har begynt i barnehage. Det har gått veldig fint. Som regel sover de jo en god lur også i løpet av barnehagetimene, slik at våkentida deres ikke bare er sammen med "fremmede folk"....

Hvis dere har mulighet til det, er det jo flott om de første dagene blir ganske korte, kanksje bare 2-3-4 timer. Deretter kanskje et par uker med 5-7 timer? Slik gjorde vi det nå da vår 3 åring begynte i ny barnehage. Nå, etter 3 uker, trives hun godt, og er der fra ca 8 til ca 16 (hun sover ikke).

Jeg har alltid likt å rekke en prat med en av de voksne når jeg henter, slik at jeg hører hva de har gjort. Leveringen om morgenen gjør vi så kort som mulig, prater heller litt om ettermiddagen. Les all informasjon dere får fra barnehagen, og følg godt opp beskjeder om hva de skal ha med, spesielle dager (Jenta mi hadde bamsefest i går, og det var kjempestas) osv.

Det går sikkert kjempebra!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i kvalene ja!

Hvor mye man må være aktiv for å få informasjon fra barnehagen varierer veldig fra barnehage til barnehage. Vi har opplevd både å få alle opplysninger om bleieskift, soving og pussige episoder nesten før vi kom inn porten, eller å måtte haaaale opplysningene ut av assistenten. Gå på foreldremøter, snakk med de som jobber i bhg. Hvis du har overskudd, er det nyttig å være med i FAU og jobbe med barnehagen litt mer fra "innsiden"

Jenta di sover vel fremdeles en time eller to midt på dagen, så da blir jo ikke antallet våkne timer i bhg så mange. Jeg har hatt ettåringer i bhg fra ca 8 til ca 15 som regel, men jeg tror ikke de hadde hatt vondt av lengre dager.

Da ungene var små hadde jeg hhv 3 og 4 dagers uke i bhg. De hadde vel én lang dag mens jeg jobbet ettermiddag, de andre dagene kunne jeg hente tidligere enn de fleste andre foreldrene, dvs i 15-tida. det er jo greit å ha et par timer sammen før kveldsstellet også hvis man har mulighet. Hvis dere jobber flekstibelt, kan dere jo bytte på å levere seint og hente tidlig, det vet jeg flere gjør. F.eks mamma'n leverer i bhg litt før 9 og jobber til 17, pappa'n går på jobb 7 og henter i bhg 15?

Lykke til som barnehageforelder, jeg er overbevist om at de fleste barnehager er flotte steder å være og at de fleste unger er glade i barnehagen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

''men jeg tror at det er værre for meg enn for henne.''

Det har du antagelig helt rett i :)

''Men: Hva må vi gjøre som foreldre? Må vi være veldig aktive for å få vite hva som skjer der?''

Nja, jeg synes det er en god ting å spørre hvordan dagen har vært, hvilke planer de har osv - men samtidig skal barnehagen opplyse om dette via ukeplaner, månedsplaner, årsplan - og de aller fleste skriver et lite referat fra dagen som de henger på døren e.l. på ettermiddagen.

''Hvor lange dager kan en så liten jente ha? Vi jobber begge 100% jobb, en begge har selvstendige jobber med fleksitid, så vi kan tilpasse oss.''

8 til 16 er helt ok - men dere burde prøve å ikke ha så mye lenger dager enn det, hvertfall i begynnelsen. Og så vil dere også merke en endring når hun slutter å sove på dagen - da blir dagene lengre for henne, og dere kan kutte ned litt i begge ender før dere øker igjen.

''Hvordan har dere som jobber fult organisert hverdagen deres? Når står der opp, når leverer dere i barnehagen, når henter dere?''

Jeg leverer rundt 8.30, og henter ca 16.30 - og det blir endel hjemmekontor på kveldene for å veie opp for det.

Dette kommer til å gå så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var kjempevondt de tre gangene jeg hadde mine tre barn i barnehage for første gang... Trøsten var at alle tre har stortrivdes fra første stund!!

Vi har prøvd å få til kortest mulig dag i barnehagen og lengden på dagene har variert litt (jeg er lærer). Det lengste de har oppholdt seg i barnehagen er fra klokka 07.30-16.15. Trøsten er at når barna er så små som ditt barn, så sover de oftest et par timer i løpet av dagen i barnehagen. Dagen går dermed mye raskere for barnet enn for deg:)

Jeg kan også trøste deg med at du mest sannsynlig vil slappe mer av etterhvert som du ser at jenta di vokser og trives og, i barnehagen, får positive utfordringer hun ikke ville fått hjemme. Dette kommer sikkert til å gå fint:)

I barnehagen vår har de blitt flinke til å ta bilder av barna, skrive litt på tavla i gangen om dagens forløp osv. Du kan også spørre de ansatte hvordan dagen har vært osv. I løpet av høsten får du sikkert innkalling til samtale med ped-leder og der kan du få mye nyttig informasjon. Du kan også være med på å påvirke ting ved å delta på foreldremøter etc.

Lykke til som barnehagemamma:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så godt. Det er ikke lett å skulle overlate det mest dyrebare man har til noen andre for så mange av døgnets timer. Du kan trøste deg med at barna storkoser seg, og de som jobber i barnehagen er flotte folk som tar godt var på barna.

"Hva må vi gjøre som foreldre? Må vi være veldig aktive for å få vite hva som skjer der? Hvordan er man en god barnehagemamman?"

Dette er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Hos oss, der minstemann på 22 mnd nå går, henger det en lapp på veggen der det står hvor mye de har spist, sovet og når bleier ble skiftet og når det var bæsj, KJempekjekt å vite.

Stort sett forteller de ansatte hvis det har skjedd noe spesielt i positiv eller negativ retning, ellers spør jeg gjerne hva de har gjort. Minsten forteller også gjerne litt selv, og det er kjempekoselig.

Hvis de ansatte ikke gjør noe for å informere deg om hvordan dagen har vært, så spør. De må ta seg tid til slike ting, det hører med til jobben.

"Hvor lange dager kan en så liten jente ha? Vi jobber begge 100% jobb, en begge har selvstendige jobber med fleksitid, så vi kan tilpasse oss."

Jeg ville prøvd å få til ikke så veldig lange dager. Hvis dere får til dager som varer fra ca. 8.30-9 til ca. 15 så er det flott. Da får hun være med på alle måltider, hun får sovet og hun får lekt.

Dere får da også mindre stressede morgener, og har fremdeles litt tid på ettermiddagen.

Går ikke dette, så må dere nesten se hvor det er best å kort inn. Er hun kjempetrøtt på morgenen, kan det kanskje være best å begynne senere og gå litt lenger. Er morgenene greie, kan det være kjekt å levere tidlig men også hente litt tidlig.

"Hvordan har dere som jobber fult organisert hverdagen deres? Når står der opp, når leverer dere i barnehagen, når henter dere?"

Når jeg har hatt jobber som begynner 8 og slutter 16, så står vi opp ca. 6.30, leverer i barnehagen ca. 7.15 og henter så fort jeg får det til. Min erfaring er at om jeg trenger å handle, så er det best å gjøre det uten slitne unger. Så da handler jeg heller alene etter jobb og henter etter det igjen. Ungen har det bedre i barnehagen 30 minutter lenger, enn å måtte være med på handlerunde sulten og sliten.

Ellers er mitt beste råd å følge opp ungen med å være med på foreldremøter, stille spørsmål, gi ros, gi kritikk og stille krav. Gjør det meste med et smil om munnen, så blir barnehagetiden flott for både liten og stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vi jobber også (mer enn) fullt begge to, og barna får lange dager. Hos oss drar stort sett én av oss tidlig på jobb mens den andre leverer. Den som drar tidlig på jobb, henter gjerne den dagen (flekser en del her, i forhold til møter etc.). Det fine med denne måten er at barna da ikke får max lange dager i barnehage (og SFO), det dumme er at vi får få måltider sammen som familie. Vi prøver å være alle sammen middag, men ofte må en av oss foreldre jobbe litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sier nå jeg

Jeg skjønner deg så godt. Det er ikke lett å skulle overlate det mest dyrebare man har til noen andre for så mange av døgnets timer. Du kan trøste deg med at barna storkoser seg, og de som jobber i barnehagen er flotte folk som tar godt var på barna.

"Hva må vi gjøre som foreldre? Må vi være veldig aktive for å få vite hva som skjer der? Hvordan er man en god barnehagemamman?"

Dette er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Hos oss, der minstemann på 22 mnd nå går, henger det en lapp på veggen der det står hvor mye de har spist, sovet og når bleier ble skiftet og når det var bæsj, KJempekjekt å vite.

Stort sett forteller de ansatte hvis det har skjedd noe spesielt i positiv eller negativ retning, ellers spør jeg gjerne hva de har gjort. Minsten forteller også gjerne litt selv, og det er kjempekoselig.

Hvis de ansatte ikke gjør noe for å informere deg om hvordan dagen har vært, så spør. De må ta seg tid til slike ting, det hører med til jobben.

"Hvor lange dager kan en så liten jente ha? Vi jobber begge 100% jobb, en begge har selvstendige jobber med fleksitid, så vi kan tilpasse oss."

Jeg ville prøvd å få til ikke så veldig lange dager. Hvis dere får til dager som varer fra ca. 8.30-9 til ca. 15 så er det flott. Da får hun være med på alle måltider, hun får sovet og hun får lekt.

Dere får da også mindre stressede morgener, og har fremdeles litt tid på ettermiddagen.

Går ikke dette, så må dere nesten se hvor det er best å kort inn. Er hun kjempetrøtt på morgenen, kan det kanskje være best å begynne senere og gå litt lenger. Er morgenene greie, kan det være kjekt å levere tidlig men også hente litt tidlig.

"Hvordan har dere som jobber fult organisert hverdagen deres? Når står der opp, når leverer dere i barnehagen, når henter dere?"

Når jeg har hatt jobber som begynner 8 og slutter 16, så står vi opp ca. 6.30, leverer i barnehagen ca. 7.15 og henter så fort jeg får det til. Min erfaring er at om jeg trenger å handle, så er det best å gjøre det uten slitne unger. Så da handler jeg heller alene etter jobb og henter etter det igjen. Ungen har det bedre i barnehagen 30 minutter lenger, enn å måtte være med på handlerunde sulten og sliten.

Ellers er mitt beste råd å følge opp ungen med å være med på foreldremøter, stille spørsmål, gi ros, gi kritikk og stille krav. Gjør det meste med et smil om munnen, så blir barnehagetiden flott for både liten og stor :)

30 min lengre på etter5middagen er ganske lenge, jeg ville planlagt innkjøp en dag i uka, slik at barnet mitt fikk mer tid med meg på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min lengre på etter5middagen er ganske lenge, jeg ville planlagt innkjøp en dag i uka, slik at barnet mitt fikk mer tid med meg på ettermiddagen.

Jeg sier jo ikke at man skal handle hver dag, da. Som deg ville jeg prøvd å handle 1-2 dager i uka - og da er den ene gangen på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...