Gå til innhold

Overvekt - Til plage for hvem?


PieLill

Anbefalte innlegg

Jeg mener at veien å gå er å gå direkte til foreldrene først.

De eneste gangene man ikke går direkte til foreldrene, er når man mener at foreldrene er så uskikkede i sin forelderrolle at det ville være til skade for barnet å snakke med foreldrene først. Vi er da over i ekstremtilfellene. Og ekstremtilfellene er barnevernets bord.

Alt som ikke er ekstremtilfeller går via foreldrene. Punktum. Det finnes ingen gangbar mellomting. Enten får den SFO-ansatte tåle foreldrenes eventuelle irritasjon, eller så er ikke saken viktig nok å kjempe for.

Hovedinnlegget i den tråden du refererer til ble skrevet på en slik måte at "Pass dine egne saker!" ble en ganske innlysende respons. Det kan godt hende at hovedinnelgget ble oppfattet annerledes enn det skribenten mente. Og ut fra et ståsted som korttidsengasjert i opplæringsstilling, bør man være nøye med å ikke gripe tak i ting man ikke har oversikt over.

Men jeg kan ikke se at dette representerer generelle oppfatninger som gjelder for en hver sak i forhold til mat/vekt/SFO/hjem.

Men om vi nå forutsetter at folk i tolererer at SFO blander seg inn i deres barns kostvaner og vekt. Hvordan kan du da tro de bedre skal akseptere at SFO ikke bare blander seg selv inn, men i tillegg blander inn en utenforstående trediepart? Det er slik de aller fleste vil definere helsesøste. Hun er da vitterligen ikke en del av skolestaben. Ingen innblanding, betyr ingen innblanding.

Jeg startet en ny tråd i håp om å kunne diskutere holdninger til overvekt og overvektige på et mer generelt grunnlag. Nå ergrer jeg meg litt over at jeg har latt meg vikle inn i en diskusjon om hvor vidt SFO-ansatte kan bryte taushetsplikten og opptre ilojalt, arrogant og urforskammet.

mvh

Jeg tror jeg har fått det med meg:)

Jeg er jo enig med deg i at man går til foreldrene, men som jeg har forsøkt å si så mange ganger nå, så kan det være slik at noen foreldre er så sårbare på slike ting at de ikke takler at "noen som ikke har noe med det" snakkker med dem om det.

DET ER DA SPØRSMÅLET OM HVEM SOM ER DEN RIKTIGE Å KONTAKTE KOMMER INN I BILDET.

Helsesøster eller barnevernet?

Jeg mener altså helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    63

  • Babette

    25

  • multippel

    12

  • laban

    11

Mest aktive i denne tråden

"Med den polariseringen som har vært i denne debatten og alle de personlige beskyldningene som har kommet mot meg som at jeg er mot all hjelp og stikker hodet i sanden"

Inntrykket jeg har fått er at du skal komplisere det hele og at det nærmest skal være umulig å å få tatt tak i problemene. Samtidig som det nesten virker som barn er overvektige av alle andre grunner enn kosthold. Jeg vet du ikke sa det slik, men det er inntrykket jeg får.

"Utsagn som at det i de fleste tilfeller er foreldrenes skyld at barna er overvektige (uten noen som helst nyansering av begrepet overvekt)"

Det er DU som er mest opptatt av å snakke om skyld/ikke skyld her .Jeg blåser i hvem som har skylden/ikke skylden. Jeg synes det viktigste er at barnet får hjelp.

Jeg vet at ingen er perfekt. Noen trenger råd på kosthold. andre trenger kanskje andre råd.

Det er ikke verre enn det egentlig.

"Vel da må jeg ærlig innrømme at jeg bruker god gammeldags ironi og spissformulering for å sprite opp dialogen med en meningsfelle, med verdens aller beste samvittighet. Om noen velger å føle seg generalisert fornærmet av dette bør de kanskje feie litt for egen dør først"

He he huff, det er visst et sårbart tema dette:)

Jeg har ikke ment å tråkke hverken deg eller andre på tærne her.

Tja, var det ikke dine tær som ble så ømme nå nettopp at du skrek opp?

;-)

For meg er dette ikke personlig viktig, så jeg er ikke så sår på det. Men jeg er ganske nidkjær på det jeg gjentatte ganger ser river mennesker, ikke minst de mest dyrebare av dem - barna, i stykker. Så jeg brenner for saken.

Jeg synes ting blir fryktelig kompliserte om man skal håndtere dem med forenklede løsninger som beviselig ikke fungerer.

At flere kalorier inn enn ut er den matematiske forklaringen på overvekt er greit nok, og svært enkel.

Hvordan man snur trenden flere kalorier inn enn ut, er derimot like komplisert som den første tesen er enkel, i og med at man har med levende mennesker, som atpåtil er innvilget fri vilje, og ikke maskiner å gjøre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har fått det med meg:)

Jeg er jo enig med deg i at man går til foreldrene, men som jeg har forsøkt å si så mange ganger nå, så kan det være slik at noen foreldre er så sårbare på slike ting at de ikke takler at "noen som ikke har noe med det" snakkker med dem om det.

DET ER DA SPØRSMÅLET OM HVEM SOM ER DEN RIKTIGE Å KONTAKTE KOMMER INN I BILDET.

Helsesøster eller barnevernet?

Jeg mener altså helsesøster.

Jeg mener at du kjører såre foredlre fullstendig oppi forsvarshjørnet ved å gå til tredjeperson bak deres rygg. Du kan dessuten ha gått utenfor dine juridiske fullmakter.

Klarer ikke den SFO-ansatte å selv kommunisere med foreldrene og saken heller ikke er en kvalifisert barnevernssak. Vel da er det ingen sak i det hele tatt. Enten er den ikke viktig nok eller så er den ikke løsbar innenfor rammene av SFO. Man er ikke alltid i en posisjon til å løse alle problemer man ønsker.

Det verste man kan gjøre mot barnet er å diskvalifisere seg selv for alt som heter tillit og respekt fra foreldrene. Det er nærmest fysisk umulig å dolke foreldrene på en slik måte og beholde deres respekt. Det er fullstendig irrelevant om du eller noen som i praksiss skulle finne på noe slikt mener om at det bør være greit og det beste etc. Foreldrenes tolkning av handlingen avgjør sluttresultatet. Og foreldrene kommer til å fly i flint.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at foreldrenes manglende karakterstyrke og vett er skyld i barnas overvekt, i tillegg har visstnok alle overvektige barn også overvektige foreldre, og dersom man bare kikker i kjøkkenskapene deres så får man hele forklaringen...

Skjønner ikke hvorfor ikke flere var tilhengere av mitt forslag om tvangsarbeid i ødemarken for alle de fete!

Du går ikke langt nok og tøft nok....

;-)

Kjekt å se deg her.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du kjører såre foredlre fullstendig oppi forsvarshjørnet ved å gå til tredjeperson bak deres rygg. Du kan dessuten ha gått utenfor dine juridiske fullmakter.

Klarer ikke den SFO-ansatte å selv kommunisere med foreldrene og saken heller ikke er en kvalifisert barnevernssak. Vel da er det ingen sak i det hele tatt. Enten er den ikke viktig nok eller så er den ikke løsbar innenfor rammene av SFO. Man er ikke alltid i en posisjon til å løse alle problemer man ønsker.

Det verste man kan gjøre mot barnet er å diskvalifisere seg selv for alt som heter tillit og respekt fra foreldrene. Det er nærmest fysisk umulig å dolke foreldrene på en slik måte og beholde deres respekt. Det er fullstendig irrelevant om du eller noen som i praksiss skulle finne på noe slikt mener om at det bør være greit og det beste etc. Foreldrenes tolkning av handlingen avgjør sluttresultatet. Og foreldrene kommer til å fly i flint.

mvh

Ok Pielill, takk for en forfriskende diskusjon og god helg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skjønner ikke hvorfor ikke flere var tilhengere av mitt forslag om tvangsarbeid i ødemarken for alle de fete!''

*Flirer* Når kjæresten og jeg har sett programmer om f.eks. ungdommer som er helt ute å kjøre, er sylfrekke mot foreldrene og slike ting (Brat-camp) så er vi egentlig enige om at arbeidsleirene i Sibir kanskje ikke var så dumme alikevel... ;o)

Jeg skiper hermed stiftelsen for tvangsarbeidest fremme.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, var det ikke dine tær som ble så ømme nå nettopp at du skrek opp?

;-)

For meg er dette ikke personlig viktig, så jeg er ikke så sår på det. Men jeg er ganske nidkjær på det jeg gjentatte ganger ser river mennesker, ikke minst de mest dyrebare av dem - barna, i stykker. Så jeg brenner for saken.

Jeg synes ting blir fryktelig kompliserte om man skal håndtere dem med forenklede løsninger som beviselig ikke fungerer.

At flere kalorier inn enn ut er den matematiske forklaringen på overvekt er greit nok, og svært enkel.

Hvordan man snur trenden flere kalorier inn enn ut, er derimot like komplisert som den første tesen er enkel, i og med at man har med levende mennesker, som atpåtil er innvilget fri vilje, og ikke maskiner å gjøre.

mvh

Tærne mine er ikke ømme. Eneste som plager meg nå er en sår hals, men nå reiser jeg til varmere strøk (søndag) og håper på litt bedring:)

God helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tærne mine er ikke ømme. Eneste som plager meg nå er en sår hals, men nå reiser jeg til varmere strøk (søndag) og håper på litt bedring:)

God helg:)

Ta en telefon til helsesøster først, du. Eller kanskje jeg burde ringe for deg.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

''Skolehelsetjenesten og skole er to ulike organisasjoner selv om alle er tjent med at de samarbeider''.

Dette stemmer ikke. Hele sulamitten er del av den kommunale forvaltningen og dermed en organisasjon: Skolen, SFO, skolehelsetjenesten og barnevernet.

Og alle slike instanser har selvsagt taushetsplikt. Men det stemmer som du sier at det ikke er dermed sagt at alle skal utveksle all infomasjon med hverandre.

Selv om de ulike instansene samarbeider, så må personen(e) det gjelder samtykke på at informasjon som gjelder dem selv blir sendt videre. Sånn er loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

Innenfor kommunen er de organisert som selvstendige enheter, med egne budsjett, egen drift og egen ledelse. Dermed opptrer de som selvstendige organisasjoner, selv om de litt slarvete sagt har samme moderorganisasjon.

Selv om helsesøster av tilgjengelighetshensyn holder til i skolens bygninger, rapporterer hun ikke til skolen rektor, men til kommunehelsetjenestens ledelse. Så det å sende et barn til skolen innebærer ingen blankofullmakt til utlevere opplysninger om barnet til skolehelsetjenesten. Heldigvis.

Skolen kan heller ikke uten informert samtykke koble inn andre eksterne instanser som BUP, fastlege og PPT.

Skolehelsetjenesten har 100% taushetsplikt overfor skolen og kan ikke viderebringe opplysninger gitt i fortrolighet uten informert samtykke. Det samme må da gjelde motsatt vei.

Skolehelsetjenesten er et tilbud, ikke et påbud og foreldrene står fritt til å velge det bort. Men foreldrene står ikke fritt til å velge bort nødvendig medisinsk behandling totalt, som en barnevernssak fra Asker er et eksempel på.

Taushetsplikten er også slik at det ikke er tilstrekkelig å være en del av den organisasjonen som innehar opplysningene for å kunne få tilgang til personopplysninger. Man må ha et reelt behov for dem for å kunne utføre jobben. Hvis ikke brytes taushetsplikten. Taushetsplikten gjelder kan altså også omfatte å holde tett i forhold til andre fagpersoner som også har taushetsplikt. Målet er at ikke en eneste som ikke har reelt behov for sensitive opplysninger skal stikke nesen sin i dem.

mvh

Fri flyt av informasjon gjennom ulike instanser er strengt forbudt dersom ikke personene det gjelder har skrevet under en fullmakt på at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

Hvis du leser den sfo-ansatte`s innlegg en gang til så ser du hva dette handler om.

Hun sier at eleven spiser mye mer enn de andre og i raskere tempo.

Hun mente at hun kanskje kunne hjelpe med dette.

Hun kan ikke snakke med foreldrene, fordi det er ikke "hennes sak"

Hun kan ikke ta kontakt med helsesøster, fordi det er et overtramp.

Hun kan heller ikke forsøke gjøre noe på egenhånd, fordi hun er ikke kyndig.

Det skal jammen ikke være lett.

Nei, selvsagt skal det ikke være lett. Sånn er loven og tro det eller ei; den er til for å beskytte invidiver mot overtramp. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

"Om man mener at et barns sykelige overvekt skyldes omsorgssvikt, er faktisk dette en barnevernssak og en bekymringsmelding skal sendes dit.

Helsesøster har ingen myndighet til å sette seg over foreldrene det er det kun barnevernet som har"

Jeg synes faktisk du vanskeliggjør dette mer enn meg.

Barnevernet skal kontaktes før helsesøster?

Jeg tror du skal lese hva du selv kopierte inn en gang til. Lurer på om du uttalte deg litt for raskt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selvsagt skal det ikke være lett. Sånn er loven og tro det eller ei; den er til for å beskytte invidiver mot overtramp. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå.

Noen har en naiv tro på at "systemets bistand" alltid er til det beste for individet. Jo mere innblanding, jo bedre ! Da blir det ikke lett å forstå at man har laget lovverk som forsøker å verne om enkeltmenneskets rett til frihet og privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri flyt av informasjon gjennom ulike instanser er strengt forbudt dersom ikke personene det gjelder har skrevet under en fullmakt på at det er greit.

Det skulle vel utelukke SFOs mulighet for å ta opp problemer med foreldrene via helsesøster?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt skal det ikke være lett. Sånn er loven og tro det eller ei; den er til for å beskytte invidiver mot overtramp. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå.

Det er så bra og konsist sagt!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

Jeg tror jeg har fått det med meg:)

Jeg er jo enig med deg i at man går til foreldrene, men som jeg har forsøkt å si så mange ganger nå, så kan det være slik at noen foreldre er så sårbare på slike ting at de ikke takler at "noen som ikke har noe med det" snakkker med dem om det.

DET ER DA SPØRSMÅLET OM HVEM SOM ER DEN RIKTIGE Å KONTAKTE KOMMER INN I BILDET.

Helsesøster eller barnevernet?

Jeg mener altså helsesøster.

Men hva du mener er jo vitterlig ikke viktig så fremt at loven er som den er. Måtte nesten trekke litt på smilebåndet nå ;o) Ikke noe vondt ment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har en naiv tro på at "systemets bistand" alltid er til det beste for individet. Jo mere innblanding, jo bedre ! Da blir det ikke lett å forstå at man har laget lovverk som forsøker å verne om enkeltmenneskets rett til frihet og privatliv.

Si mer! Si mer!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

Det skulle vel utelukke SFOs mulighet for å ta opp problemer med foreldrene via helsesøster?

mvh

Ja, selvsagt er det sånn. Etikk er jo en viktig del av et omsorgsyrke, og ikke minst den strenge taushetsplikten. Som sagt er fri flyt av info mellom ulike instanser strengt forbudt uten samtykke fra den det gjelder. Dette er jo for å beskytte mennesker for overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...