Gå til innhold

Overvekt - Til plage for hvem?


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterbarnet

"En del av en lærers yrke består jo av slike ubehageligheter - nemlig å diskutere sine bekymringer angående barnet. Jeg forstår ikke poenget med å ta runden rundt hele skolen for å melde sin bekymring angående barnets overvekt"

Men det var jo nettopp det som var problemet her. Folk ønsket ikke denne innblandingen.

Nei, ingen ønsker en sånn innblanding. Det er derfor vi har lovverk som beskytter mot sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    63

  • Babette

    25

  • multippel

    12

  • laban

    11

Mest aktive i denne tråden

"Som jeg har skrevet tidligere et sted: Overvekt starter med litt, og øker på. Å være obs når barnet legger på seg er smart. Å gå gjennom sitt eget kosthold når så skjer, er smart. For den som ikke ønsker å utsette barnet for overvekt av større og mindre dimmensjoner."

Dette er jeg HELT enig i, men det er ikke det samme som å mobilisere SFO/helsesøster så fort et barn får en liten kul på magen. Unger forandrer seg, min legger på seg litt om når vi er på sommerferie, men tar det av igjen når høsten kommer. Selv om jeg ikke synes overvekt er noen katastrofe, så ønsker jeg også at barna mine skal slippe det. Ikke alle er så heldige med helse og livslyst som jeg, så jeg vil jo også prøve å forhindre overvekt hos mine barn.

Men jeg synes ikke det er noen motsetning mellom at jeg som mamma gjør det, og at samfunnet og "instanser" som SFO osv skal trå veldig varsomt her. Og når man forholder seg til andre mennesker, bør vekt være noe av det siste man legger vekt på.

Jeg er enig med PieLill i at av "10 verste" skjebner barn kan ha, så kommer ikke overvekt med på min liste en gang. Det er mange, mange ting jeg er mer redd for enn det. At noen ville finne på å sette det på en slik liste, gjør jo at jeg undrer meg over det bildet folk har av overvektige.

Har en kamerat som er blind, og som ble sur over at helsestasjonen var så opptatt av om barnet hans kunne se. Han syntes det var latterlig, fordi det å være blind for ham ikke oppleves som noe stor forringelse av egen livskvalitet. Han har aldri visst om noe annet, og synes han lever et fullverdig liv som blind.

Det å være blind ville stått på min 10 verste liste. Antagelig ville han blitt like forundret over det, som jeg blir over at folk kan komme på å sette noe så lite vesentlig som vekt opp på listen.

Ditt eksempel om din blinde venn er en glimrende illustrasjon av hvor grunnleggende viktig det er å la folk få lov å definere sine egne problemer og behov. Og hvor dumt det blir når andre skal gjøre det for dem.

Synstap ville også kommet på min top ti liste.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Du ønsker å være slank p.g.a. stigmatisering og utseende, men teller ikke helse? Nå vet jo ikke jeg noe som helst om hvor overvektig du er, så det er jo ikke sikkert at du verken merker noen helsemssige ulemper eller har økt risiko for å utvikle dem etter hvert.

Men kjære vide vene.

Dama har jo alt fortalt at hun ikke har helseproblemer på grunn av sin overvekt. Og om du leser litt fagartikler, ikke avsisenes hysteri, vil du finne at en moderat overvektig veltrent kropp ikke utgjør noen større helserisiko en en slank veltrent kropp. Det som derimot i henhold til nyere forskning kunne være negativt for helsen, var om hun begynte å dille med å slanke seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dere trenger ikke vite hvem jeg er

OK. Du ønsker å være slank p.g.a. stigmatisering og utseende, men teller ikke helse? Nå vet jo ikke jeg noe som helst om hvor overvektig du er, så det er jo ikke sikkert at du verken merker noen helsemssige ulemper eller har økt risiko for å utvikle dem etter hvert.

Helse teller, men jeg er som jeg skrev et sted, i veldig god form, og det er ikke noen tegn til at jeg vil utvikle livsstilssykdommer. Har verken høyt blodsukker, blodtrykk eller noe annet.

Jeg er overvektig, men jeg lever ganske "slankt", når det gjelder mat og aktivitet. Men ikke nok til at jeg går ned i vekt, bare til at jeg ikke legger mer på meg. Jeg synes bare det å holde vekten, krever et ganske "strengt" regime, og jeg er ikke interessert i å leve enda strengere.

Min (og legen min) sin vurdering er at min livsstil og helse er sånn at jeg ikke er særlig mer disponert for livsstilssykdommer enn andre, selv om jeg har en BMI på rundt 35. Hadde garantert følt et behov for å gå ned i vekt dersom jeg hadde hatt dårlig helse, dårlig kondis og/eller vondt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjære vide vene.

Dama har jo alt fortalt at hun ikke har helseproblemer på grunn av sin overvekt. Og om du leser litt fagartikler, ikke avsisenes hysteri, vil du finne at en moderat overvektig veltrent kropp ikke utgjør noen større helserisiko en en slank veltrent kropp. Det som derimot i henhold til nyere forskning kunne være negativt for helsen, var om hun begynte å dille med å slanke seg.

mvh

Det går godt an å si at man vil begynne å trene for helsens skyld selv om man føler seg helt OK og ikke feiler noe som helst. Da styrker man skjelettet, reduserer faren for framtidige ryggplager, beinskjørhet og en rekke andre ting.

Det blir på samme måte med vektreduksjon. Jeg vet ikke om det betyr noe akkurat i forhold til beinskjørhet, men det var bare et eksempel for å vise hva jeg mente med helsehensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse teller, men jeg er som jeg skrev et sted, i veldig god form, og det er ikke noen tegn til at jeg vil utvikle livsstilssykdommer. Har verken høyt blodsukker, blodtrykk eller noe annet.

Jeg er overvektig, men jeg lever ganske "slankt", når det gjelder mat og aktivitet. Men ikke nok til at jeg går ned i vekt, bare til at jeg ikke legger mer på meg. Jeg synes bare det å holde vekten, krever et ganske "strengt" regime, og jeg er ikke interessert i å leve enda strengere.

Min (og legen min) sin vurdering er at min livsstil og helse er sånn at jeg ikke er særlig mer disponert for livsstilssykdommer enn andre, selv om jeg har en BMI på rundt 35. Hadde garantert følt et behov for å gå ned i vekt dersom jeg hadde hatt dårlig helse, dårlig kondis og/eller vondt over alt.

OK. Jeg leste også et intervju med ei dame som sto fram i et ukeblad og som sa mye av de samme tingene. Hun unnet seg kanskje flere utskeielser i matveien enn jeg har intrykk av at du gjør, for hennes hovedpoeng var at det er bedre å leve litt "tungt" men godt, enn å forsake alt som er godt hver dag. Hun var også i meget god form. Og jeg har ingen problemer med å forstå denne innstillingen, verken hos deg eller henne.

Jeg synes det er interessant det du skriver, og beklager at jeg var litt brå i starten med å tillegge deg egenskaper du ikke har. Du har bidratt til å gi meg et mer nyansert på disse tingene.

Det var heller ikke meningen å mistro deg. "Det tror jeg ikke noe på" høres kanskje respektløst ut, men det var bare ment som "jøss". Men jeg kan jo beklage det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dere trenger ikke vite hvem jeg er

OK. Jeg leste også et intervju med ei dame som sto fram i et ukeblad og som sa mye av de samme tingene. Hun unnet seg kanskje flere utskeielser i matveien enn jeg har intrykk av at du gjør, for hennes hovedpoeng var at det er bedre å leve litt "tungt" men godt, enn å forsake alt som er godt hver dag. Hun var også i meget god form. Og jeg har ingen problemer med å forstå denne innstillingen, verken hos deg eller henne.

Jeg synes det er interessant det du skriver, og beklager at jeg var litt brå i starten med å tillegge deg egenskaper du ikke har. Du har bidratt til å gi meg et mer nyansert på disse tingene.

Det var heller ikke meningen å mistro deg. "Det tror jeg ikke noe på" høres kanskje respektløst ut, men det var bare ment som "jøss". Men jeg kan jo beklage det også.

Hvem har vel ikke gått i "litt for brå" - fella?? :)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går godt an å si at man vil begynne å trene for helsens skyld selv om man føler seg helt OK og ikke feiler noe som helst. Da styrker man skjelettet, reduserer faren for framtidige ryggplager, beinskjørhet og en rekke andre ting.

Det blir på samme måte med vektreduksjon. Jeg vet ikke om det betyr noe akkurat i forhold til beinskjørhet, men det var bare et eksempel for å vise hva jeg mente med helsehensyn.

Babette, det er de slanke som blir beinskjøre, ikke de med for mange kg. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje fordi belastningen på sjelettet blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ringt. Du finner ut hvem det er og hva det gjelder når hun tar kontakt.

;-)

God og velfrotjent ferie.

mvh

Jeg må jo nesten le over at du greier å gjøre dette til en så alvorlig sak.

Om det var opp til deg, burde jeg jo nesten ha anmeldt lærer eller rektor (vet ikke hvem av dem som kontaktet logopede), før logopeden ringte til meg.

Nei, ærligtalt det går ikke an å være så firkantet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt skal det ikke være lett. Sånn er loven og tro det eller ei; den er til for å beskytte invidiver mot overtramp. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå.

Du mener at det er et overtramp hvis skolens helsesøster tar en telefon til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må jo nesten le over at du greier å gjøre dette til en så alvorlig sak.

Om det var opp til deg, burde jeg jo nesten ha anmeldt lærer eller rektor (vet ikke hvem av dem som kontaktet logopede), før logopeden ringte til meg.

Nei, ærligtalt det går ikke an å være så firkantet.

Jeg har allerede sagt at jeg heller sannsynligvis ikke ville brydd meg om å gjort en større sak av ditt logopedeksempel.

På vår skole er logopeden en del av staben og bruker f.eks. litt tid i første klasse for å fange opp barn med talefeil. Flott tilbud.

Finner det lite sammenlignbart med det mer hypotetiske SFO-bruddet på taushetsplikten.

Smil, senk skuldrene og ha en god ferie!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede sagt at jeg heller sannsynligvis ikke ville brydd meg om å gjort en større sak av ditt logopedeksempel.

På vår skole er logopeden en del av staben og bruker f.eks. litt tid i første klasse for å fange opp barn med talefeil. Flott tilbud.

Finner det lite sammenlignbart med det mer hypotetiske SFO-bruddet på taushetsplikten.

Smil, senk skuldrene og ha en god ferie!

mvh

Roe deg litt nå:)

Det er mye aggrisivitet hver gang dette temaet kommer opp på dol.

Denne gangen har ikke vært noe unntak. Skulle gjerne hatt SDD her nå:)

Man må ruste seg til krig hver gang og sånn sett var SDD god å ha.

Det er ikke rart at det er et økende problem dette med barn og overvekt.Eller overvekt generelt for den saks skyld. Det er av de mest tabubelagte temaene som finnes. Og hvis man mener at man kan dette, blir man nærmest halshugd.

Yes, jeg vet jeg kunne ha hjulpet et overvektig barn om det hadde bodd hos meg en periode.Og det enda jeg ikke har vært overvektig selv eller har overvektige barn. nettopp DERFOR vil jeg hevde at jeg kunne ha hjulpet om det da ikke hadde vært sykdom inne i bildet, men kun kostholdsproblemer.

Jeg har sett forskjellen på kostholdet hos en overvektig familie og en ikke overvektig-familie.Selvfølgelig finnes det unntak, men det er forbasket naivt å skylde på alt annet enn kostholdet.

Og selvfølgelig ser vi på dere som uiteligente og uskikkede foreldre. Jadda,o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest holdningsproblem

Roe deg litt nå:)

Det er mye aggrisivitet hver gang dette temaet kommer opp på dol.

Denne gangen har ikke vært noe unntak. Skulle gjerne hatt SDD her nå:)

Man må ruste seg til krig hver gang og sånn sett var SDD god å ha.

Det er ikke rart at det er et økende problem dette med barn og overvekt.Eller overvekt generelt for den saks skyld. Det er av de mest tabubelagte temaene som finnes. Og hvis man mener at man kan dette, blir man nærmest halshugd.

Yes, jeg vet jeg kunne ha hjulpet et overvektig barn om det hadde bodd hos meg en periode.Og det enda jeg ikke har vært overvektig selv eller har overvektige barn. nettopp DERFOR vil jeg hevde at jeg kunne ha hjulpet om det da ikke hadde vært sykdom inne i bildet, men kun kostholdsproblemer.

Jeg har sett forskjellen på kostholdet hos en overvektig familie og en ikke overvektig-familie.Selvfølgelig finnes det unntak, men det er forbasket naivt å skylde på alt annet enn kostholdet.

Og selvfølgelig ser vi på dere som uiteligente og uskikkede foreldre. Jadda,o)

Men hva får deg til å tro at det ville være bra for et barn å bli plassert i fosterhjem hos deg en periode? Mener du at et barns vekt er det eneste som er viktig å være opptatt av ?

Hvordan forstår du de situasjoner hvor kun ett av barna i en søskenflokk er overvektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva får deg til å tro at det ville være bra for et barn å bli plassert i fosterhjem hos deg en periode? Mener du at et barns vekt er det eneste som er viktig å være opptatt av ?

Hvordan forstår du de situasjoner hvor kun ett av barna i en søskenflokk er overvektig?

I de tilfellene jeg har sett så er enten hele søskenflokker overvektige. Noen mer enn andre.

Selvfølgelig vil det finnes tilfeller der ting er mer komplisert, men i de aller fleste tilfeller er det ikke kompliserte forklaringer på overvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene jeg har sett så er enten hele søskenflokker overvektige. Noen mer enn andre.

Selvfølgelig vil det finnes tilfeller der ting er mer komplisert, men i de aller fleste tilfeller er det ikke kompliserte forklaringer på overvekten.

Har lest en del av de uttalelsene du kommer med i denne tråden, Wita, og jeg blir litt overrasket over at du tror det er så enkelt å løse overvektsproblematikk.

De foreldre som jeg kjenner er alle opptatt av at barna skal være aktive og helst slanke. Enkelte barn har allikevel tendenser til lettere å legge på seg enn andre (noen fordi de har dårlig apetittregulering, noen fordi de ikke trives med fysisk aktivitet, hos noen har det sammenheng med psykologiske forhold, og hos noen finner man ingen åpenbare forklaringer osv. osv. ). Tendensen til å lettere gå opp i vekt er ikke noe som alltid løses en gang for alle, ofte er det et pågående prosjekt hele oppveksten.

Jeg kjenner stort sett mennesker som setter sine barns velferd høyt på prioriteringslisten, så selv om noen av dem har unger som ikke er av de slankeste, så betyr ikke det at de ikke har iverksatt konstruktive tiltak.

Det finnes selvfølgelig også familier som ikke har innsett betydningen av å forsøke å beskytte sine barn mot overvektsproblemer. Det er allikevel liten grunn til å tro at det vil hjelpe med tvangsmessige tiltak eller tiltak som har preg av overformynderi i forhold til disse. Det er sjelden manglende faktakunnskap som er hovedproblemet, og i våre dager lærer også barna om kosthold allerede i de første skoleårene, så etter min mening bør det finnes godt tilgjengelige tilbud om veiledning og hjelp i forhold til barns vektproblematikk - og så bør vi stole på at befolkningen har vett til å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del av de uttalelsene du kommer med i denne tråden, Wita, og jeg blir litt overrasket over at du tror det er så enkelt å løse overvektsproblematikk.

De foreldre som jeg kjenner er alle opptatt av at barna skal være aktive og helst slanke. Enkelte barn har allikevel tendenser til lettere å legge på seg enn andre (noen fordi de har dårlig apetittregulering, noen fordi de ikke trives med fysisk aktivitet, hos noen har det sammenheng med psykologiske forhold, og hos noen finner man ingen åpenbare forklaringer osv. osv. ). Tendensen til å lettere gå opp i vekt er ikke noe som alltid løses en gang for alle, ofte er det et pågående prosjekt hele oppveksten.

Jeg kjenner stort sett mennesker som setter sine barns velferd høyt på prioriteringslisten, så selv om noen av dem har unger som ikke er av de slankeste, så betyr ikke det at de ikke har iverksatt konstruktive tiltak.

Det finnes selvfølgelig også familier som ikke har innsett betydningen av å forsøke å beskytte sine barn mot overvektsproblemer. Det er allikevel liten grunn til å tro at det vil hjelpe med tvangsmessige tiltak eller tiltak som har preg av overformynderi i forhold til disse. Det er sjelden manglende faktakunnskap som er hovedproblemet, og i våre dager lærer også barna om kosthold allerede i de første skoleårene, så etter min mening bør det finnes godt tilgjengelige tilbud om veiledning og hjelp i forhold til barns vektproblematikk - og så bør vi stole på at befolkningen har vett til å bruke dem.

Jeg visste du ville komme:)

Jeg kunne ikke hjulpet alle, men jeg kunne hjulpet en god del uten følelse av tvang.

Bare gyv løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går godt an å si at man vil begynne å trene for helsens skyld selv om man føler seg helt OK og ikke feiler noe som helst. Da styrker man skjelettet, reduserer faren for framtidige ryggplager, beinskjørhet og en rekke andre ting.

Det blir på samme måte med vektreduksjon. Jeg vet ikke om det betyr noe akkurat i forhold til beinskjørhet, men det var bare et eksempel for å vise hva jeg mente med helsehensyn.

Vektreduksjon _øker_ risikoen for beinskjørhet.

Ustabil vekt er mer ugunstig for helsen enn en stabil moderat overvekt.

I fagartikler jeg har lest det siste året har det blitt hevdet at det ikke er en moderat overvekt i seg selv som er usunnt, men den blir usunn om den fører til passivitet.

Koblingene mellom helseplager og moderat overvekt er ikke så klare som det ble anntatt for bare få år siden. Å starte en slankekur er dessuten en risikosport fordi dette destabiliserer vekta.

Kroppen har en forkjærlighet for å beholde sine kilo og kjemper med nebb og klør mot vektreduksjon. Det kan ta år før kroppen aksepterer en ny og lavere vekt. Så når folk legger på seg mer enn de har gått ned behøver ikke dette bety en total sprekk, men at kroppen har satt inn sitt forsvar mot vektreduksjon. Den lagrer fett enda mer omhyggelig og forbrenner fett enda mer motvillig enn før.

Sluttresultatet kan bli at man må spise enda mindre og trene enda mer enn før for å klare å holde på den vekten man hadde før slankekuren startet. Så man skal faktisk tenke seg godt og lenge om før man tukler med en vekt som er praktisk og helsemessig uproblematisk.

Jeg grøsser på ryggen over skryteartikeler av typen "Jeg gikk ned 12 kg på 9 uker." Det er oppskriften på større vektproblemer.

Hvis det virker, ikke reparer det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...