Gå til innhold

Overvekt - Til plage for hvem?


PieLill

Anbefalte innlegg

Hvis du leser den sfo-ansatte`s innlegg en gang til så ser du hva dette handler om.

Hun sier at eleven spiser mye mer enn de andre og i raskere tempo.

Hun mente at hun kanskje kunne hjelpe med dette.

Hun kan ikke snakke med foreldrene, fordi det er ikke "hennes sak"

Hun kan ikke ta kontakt med helsesøster, fordi det er et overtramp.

Hun kan heller ikke forsøke gjøre noe på egenhånd, fordi hun er ikke kyndig.

Det skal jammen ikke være lett.

Som korttids forbipasserende i opplæringspossisjon skal man ikke kaste seg over ting fordi man som regel vet mindre enn 5% om saken.

Som en del av SFOs faste stab, kan man snakke med SFOs leder og bli enige om hvordan man best kan håndtere dette. Enten man velger å ta det opp med foreldrene eller at dette er utenfor det SFO skal legge seg i.

Gjentatt overspising og/eller konkuransespising er noe jeg ville ta som en selvfølge at SFO tar opp individuelt eller på gruppenivå med foreldrene. Et barns vekt som enkeltstående sak, er noe SFO ikke har noe med med mindre foreldrene tar det opp. Om man mener at et barns sykelige overvekt skyldes omsorgssvikt, er faktisk dette en barnevernssak og en bekymringsmelding skal sendes dit.

Helsesøster har ingen myndighet til å sette seg over foreldrene det er det kun barnevernet som har. Å få helsesøster til å ta kontakt med foreldrene pga bekymringer for et barns overvekt, vil ikke svekke, men begrave samarbeidet mellom hjem og SFO og sannsynligvis også med helsesøster.

Barn er ikke fullkomne og er i tillegg belastet med ufullkomne foreldre. Det kan være fortærende å ikke alltid ha mulighet til å rette på alle feilene.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    63

  • Babette

    25

  • multippel

    12

  • laban

    11

Mest aktive i denne tråden

Hva ville du gjort dersom et barn hadde et fryktelig usunt kosthold, da, men fremdeles var slank? Ville du tatt det også opp med helsesøster, foreldre osv?

Dette barnet kan ha like stor risiko for å bli overvektig som voksen som det barnet som i utgangspunktet er lubbent.Og alle burde snart vite at det er farligere å være slank, usunn og inaktiv enn overvektig og sunn (sikkert innen visse grenser).

Det er VEKT du ville hengt deg opp i, ikke sant? I likhet med 99% av resten av befolkningen antageligvis...

Jeg tror ikke vi snakker om samme sak.

Jeg snakker ikke om personer som er litt lubne, friske og sunne.

Jeg snakker om ekstrem overvekt. Jeg har sett det på nært hold og fulgt vedkommende fra babystadiet. Jeg har sett kostholdet på nært hold. Jeg har sett han sitte i vogn til han var 5 år. Jeg ser at han ikke kan gå på ski. Han kan ikke løpe slik som andre barn. Det er veldig trist.

Jeg har aldri blandet meg inn. Ingen gode råd fra meg. Jeg vet at spesielt mor er sårbar. Samtidig er det netopp henne som gjør feilene. En slags misforstått snillisme. Men jeg håpet at helsesøster skulle se det.

Og man trenger ikke se på det psykosiale eller andre bakenforliggende grunner her. Det er kostholdet som er feil.

Ungene mine elsker å komme dit på besøk og det forstår jeg godt. Damen er jo veldig snill og generøs da og overøser dem med godsaker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som korttids forbipasserende i opplæringspossisjon skal man ikke kaste seg over ting fordi man som regel vet mindre enn 5% om saken.

Som en del av SFOs faste stab, kan man snakke med SFOs leder og bli enige om hvordan man best kan håndtere dette. Enten man velger å ta det opp med foreldrene eller at dette er utenfor det SFO skal legge seg i.

Gjentatt overspising og/eller konkuransespising er noe jeg ville ta som en selvfølge at SFO tar opp individuelt eller på gruppenivå med foreldrene. Et barns vekt som enkeltstående sak, er noe SFO ikke har noe med med mindre foreldrene tar det opp. Om man mener at et barns sykelige overvekt skyldes omsorgssvikt, er faktisk dette en barnevernssak og en bekymringsmelding skal sendes dit.

Helsesøster har ingen myndighet til å sette seg over foreldrene det er det kun barnevernet som har. Å få helsesøster til å ta kontakt med foreldrene pga bekymringer for et barns overvekt, vil ikke svekke, men begrave samarbeidet mellom hjem og SFO og sannsynligvis også med helsesøster.

Barn er ikke fullkomne og er i tillegg belastet med ufullkomne foreldre. Det kan være fortærende å ikke alltid ha mulighet til å rette på alle feilene.

;-)

mvh

"Om man mener at et barns sykelige overvekt skyldes omsorgssvikt, er faktisk dette en barnevernssak og en bekymringsmelding skal sendes dit.

Helsesøster har ingen myndighet til å sette seg over foreldrene det er det kun barnevernet som har"

Jeg synes faktisk du vanskeliggjør dette mer enn meg.

Barnevernet skal kontaktes før helsesøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Takk for linken. Og for øvrig. Er barna dine tynne og skrantne må det være fordi du ikke lærer dem viktigheten av å spise og generelt lager ekkel og lite proteinrik mat"

Kunne ikke dy meg!"

Hvis det er et slikt syn du har på folk? Jeg tror du nedvurderer mennesker.

Jeg tror at vi har forskjellige områder vi er flinke og mindre flinke på.Noe mestrer vi, andre ting mestrer vi ikke så godt.

Den replikken var fra PieLill til meg og bare ment på tull. Det er jeg helt aldeles sikker på.

Svaret mitt til henne (om at jeg lever på pulver osv.) var også bare tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den replikken var fra PieLill til meg og bare ment på tull. Det er jeg helt aldeles sikker på.

Svaret mitt til henne (om at jeg lever på pulver osv.) var også bare tøys.

Men hun sier vel indirekte at vi som ikke har samme mening her ser på foreldre med overvektige barn som udugelige foreldre og det er drøyt og provoserer meg.

Jeg tror vi alle har våre styrker og svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er handler over hodet ikke om hvor vidt man ønsker hjelp eller ikke. Det handler om å formidle hjelp på en respektfull måte.

Aller første punkt på listen blir da å avstå fra å engasjere hjelpere uten å si et kløyva ord til den som skal hjelpes. Det er et overformynderisk overtramp av dimensjoner.

Jeg har sjekket litt rundt og tror for øvrig det ville vært brudd på taushetsplikten. Skolehelsetjenesten og skole er to ulike organisasjoner selv om alle er tjent med at de samarbeider. Dermed er fri flyt av informasjon om enkeltpersoner uten informert samtykke et lovbrudd begge veier. Skolen kan ikke forholde seg til helsesøster annerledes enn PPT.

Å ta beslutninger for andre er og blir en nedvurdering av deres innsikt og dømmekraft samt en grov krenkelse av deres integritet. Særlig når det gjelder vekt, der anklagene til daglig hagler mot foreldrene, vil en oppringning fra helsesøster ut av det blå ikke kunne oppfattes som stort annet en personlig kritikk og nedvurdering.

Om en dyktig og innsiktsfull ansatt på SFO derimot hadde sagt at "Jeg kjenner en helsesøster som er helt super på området. Vil du ha nummeret hennes eller skal jeg be henne kontakte deg?" Da har man overlatt roret til den det gjelder, og svaret kan meget mulig bli tusen takk. Eventuelt, takk for omsorgen, men vi har allerede et tilbud som fungerer godt.

Alminnelig basis folkeskikk samt norsk lov i forhold til taushetsplikt. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

De fleste er positive til nyttige opplysninger om hjelp, bare informasjonen ikke kommer tett som haggel. De absolutt fleste blir steike forb... om man overkjører dem og trer ting nedover hodet på dem. Det ligger alltid en nedvurdering bak en slik handling.

mvh

''Skolehelsetjenesten og skole er to ulike organisasjoner selv om alle er tjent med at de samarbeider''.

Dette stemmer ikke. Hele sulamitten er del av den kommunale forvaltningen og dermed en organisasjon: Skolen, SFO, skolehelsetjenesten og barnevernet.

Og alle slike instanser har selvsagt taushetsplikt. Men det stemmer som du sier at det ikke er dermed sagt at alle skal utveksle all infomasjon med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dere trenger ikke vite hvem jeg er

Jeg tror ikke vi snakker om samme sak.

Jeg snakker ikke om personer som er litt lubne, friske og sunne.

Jeg snakker om ekstrem overvekt. Jeg har sett det på nært hold og fulgt vedkommende fra babystadiet. Jeg har sett kostholdet på nært hold. Jeg har sett han sitte i vogn til han var 5 år. Jeg ser at han ikke kan gå på ski. Han kan ikke løpe slik som andre barn. Det er veldig trist.

Jeg har aldri blandet meg inn. Ingen gode råd fra meg. Jeg vet at spesielt mor er sårbar. Samtidig er det netopp henne som gjør feilene. En slags misforstått snillisme. Men jeg håpet at helsesøster skulle se det.

Og man trenger ikke se på det psykosiale eller andre bakenforliggende grunner her. Det er kostholdet som er feil.

Ungene mine elsker å komme dit på besøk og det forstår jeg godt. Damen er jo veldig snill og generøs da og overøser dem med godsaker:)

Nei, du har rett - vi snakker ikke om samme sak. I det tilfellet du beskriver, mener jeg nesten at det er barnevernssak. Klart at noen bør gripe inn overfor denne familien.

Men det er da ganske få slike tilfeller, får jeg håper. Jeg tror ikke jeg vet om ett eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dere trenger ikke vite hvem jeg er

Jeg tror du føler deg angrepet og provosert og derfor kommer i forsvarsposisjon. Det er veldig bra at du trives med og er fornøyd med tilværelsen og ikke plages av overvekten. Du har helt rett i at det er sunnere å være overvektig og sprek enn tynn og utrent. Jeg skjønner også de som heller vil leve med noe overvekt enn å måtte leve på salatblader for å holde vekten, for å si det litt sleivete (ikke bostavelig ment). For all del. Det å unne seg og nyte god mat og drikke er viktig for trivselen.

Så det eneste jeg eventuelt ikke forstår, er at du i et valg mellom å være slank og overvektig vil velge det siste.

Jeg har ikke sagt at jeg ville velge å være overvektig, har jeg det? Jeg har sagt at jeg ville velge å være slank pga stigmatisering i samfunnet mot overvektige- blant annet. Har tenkt litt mer på spørsmålet, og kom til at jeg nok ville velge å være slank på grunn av utseende også.

Men forholdet jeg har til vekt, er omtrent den samme som jeg har til høyden min -eller til de ikke lenger snøhvite tennene. Jeg skulle gjerne vært 7 cm høyere (eksakt), og jeg skulle gjerne hatt litt hvitere tenner - de har fått lide for te og rødvin i snart 40 år. Men det er ikke noe jeg tenker på i hverdagen, og bryr meg om å kaste bort krefter på. Det er på samme måte med vekt.

Hvem vil ikke være vakrest mulig? Og slanke kvinner er estetisk vakrere enn tykke, det synes jeg også. Selv om jeg synes idealene er beinharde og bekymrer meg for oppvoksende generasjon.

Jeg blir provosert over å ikke bli trodd. Ikke av noe annet, tror jeg. Jo , jeg blir også provosert over svartmaling av liv som overvektig. Det er bare en side ved et menneske.

Når det gjelder barn, er jeg mer redd for at for mye fokus på unger som egenltig er ganske normale, skal ødelegge skjøre selvbilder. Det er få som klarer å behandle seg selv skikkelig dersom de ikke har trygghet for egen verdi i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om man mener at et barns sykelige overvekt skyldes omsorgssvikt, er faktisk dette en barnevernssak og en bekymringsmelding skal sendes dit.

Helsesøster har ingen myndighet til å sette seg over foreldrene det er det kun barnevernet som har"

Jeg synes faktisk du vanskeliggjør dette mer enn meg.

Barnevernet skal kontaktes før helsesøster?

Foreldrene skal kontaktes først. Punktum. Det er foreldrene som har ansvaret for barnets kosthold, vekt og helse.

Men om man mener foreldrene er så uskikkede at de har behov for umyndiggjøring i form av at man bringer inn ekstern ekspertise uten deres vitende og samtykke, er barnevernet riktig adresse, ja. Det er vel også en av de få instansene man kan meddele sin bekkymring til uten å risikere å komme på kant med taushetsplikten.

Jeg har vanskelig for å se for meg en situsjon i RL der helsesøster går på limpinnen og bifaller et slikt overkjøringsopplegg som her skisseres. Den fornuftige responsen på en slik henvendelse vil være et tilbud til SFOs ansatte om veiledning på hvordan man kan vurdere og håndtere slike situasjoner.

Jeg har faktisk også problemer med å se for meg at en SFO-leder kan finne på å være så innmari korka.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg ville velge å være overvektig, har jeg det? Jeg har sagt at jeg ville velge å være slank pga stigmatisering i samfunnet mot overvektige- blant annet. Har tenkt litt mer på spørsmålet, og kom til at jeg nok ville velge å være slank på grunn av utseende også.

Men forholdet jeg har til vekt, er omtrent den samme som jeg har til høyden min -eller til de ikke lenger snøhvite tennene. Jeg skulle gjerne vært 7 cm høyere (eksakt), og jeg skulle gjerne hatt litt hvitere tenner - de har fått lide for te og rødvin i snart 40 år. Men det er ikke noe jeg tenker på i hverdagen, og bryr meg om å kaste bort krefter på. Det er på samme måte med vekt.

Hvem vil ikke være vakrest mulig? Og slanke kvinner er estetisk vakrere enn tykke, det synes jeg også. Selv om jeg synes idealene er beinharde og bekymrer meg for oppvoksende generasjon.

Jeg blir provosert over å ikke bli trodd. Ikke av noe annet, tror jeg. Jo , jeg blir også provosert over svartmaling av liv som overvektig. Det er bare en side ved et menneske.

Når det gjelder barn, er jeg mer redd for at for mye fokus på unger som egenltig er ganske normale, skal ødelegge skjøre selvbilder. Det er få som klarer å behandle seg selv skikkelig dersom de ikke har trygghet for egen verdi i bunnen.

OK. Du ønsker å være slank p.g.a. stigmatisering og utseende, men teller ikke helse? Nå vet jo ikke jeg noe som helst om hvor overvektig du er, så det er jo ikke sikkert at du verken merker noen helsemssige ulemper eller har økt risiko for å utvikle dem etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skolehelsetjenesten og skole er to ulike organisasjoner selv om alle er tjent med at de samarbeider''.

Dette stemmer ikke. Hele sulamitten er del av den kommunale forvaltningen og dermed en organisasjon: Skolen, SFO, skolehelsetjenesten og barnevernet.

Og alle slike instanser har selvsagt taushetsplikt. Men det stemmer som du sier at det ikke er dermed sagt at alle skal utveksle all infomasjon med hverandre.

Innenfor kommunen er de organisert som selvstendige enheter, med egne budsjett, egen drift og egen ledelse. Dermed opptrer de som selvstendige organisasjoner, selv om de litt slarvete sagt har samme moderorganisasjon.

Selv om helsesøster av tilgjengelighetshensyn holder til i skolens bygninger, rapporterer hun ikke til skolen rektor, men til kommunehelsetjenestens ledelse. Så det å sende et barn til skolen innebærer ingen blankofullmakt til utlevere opplysninger om barnet til skolehelsetjenesten. Heldigvis.

Skolen kan heller ikke uten informert samtykke koble inn andre eksterne instanser som BUP, fastlege og PPT.

Skolehelsetjenesten har 100% taushetsplikt overfor skolen og kan ikke viderebringe opplysninger gitt i fortrolighet uten informert samtykke. Det samme må da gjelde motsatt vei.

Skolehelsetjenesten er et tilbud, ikke et påbud og foreldrene står fritt til å velge det bort. Men foreldrene står ikke fritt til å velge bort nødvendig medisinsk behandling totalt, som en barnevernssak fra Asker er et eksempel på.

Taushetsplikten er også slik at det ikke er tilstrekkelig å være en del av den organisasjonen som innehar opplysningene for å kunne få tilgang til personopplysninger. Man må ha et reelt behov for dem for å kunne utføre jobben. Hvis ikke brytes taushetsplikten. Taushetsplikten gjelder kan altså også omfatte å holde tett i forhold til andre fagpersoner som også har taushetsplikt. Målet er at ikke en eneste som ikke har reelt behov for sensitive opplysninger skal stikke nesen sin i dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene skal kontaktes først. Punktum. Det er foreldrene som har ansvaret for barnets kosthold, vekt og helse.

Men om man mener foreldrene er så uskikkede at de har behov for umyndiggjøring i form av at man bringer inn ekstern ekspertise uten deres vitende og samtykke, er barnevernet riktig adresse, ja. Det er vel også en av de få instansene man kan meddele sin bekkymring til uten å risikere å komme på kant med taushetsplikten.

Jeg har vanskelig for å se for meg en situsjon i RL der helsesøster går på limpinnen og bifaller et slikt overkjøringsopplegg som her skisseres. Den fornuftige responsen på en slik henvendelse vil være et tilbud til SFOs ansatte om veiledning på hvordan man kan vurdere og håndtere slike situasjoner.

Jeg har faktisk også problemer med å se for meg at en SFO-leder kan finne på å være så innmari korka.

mvh

Når du snakker umyndiggjøring og ser så alvorlig på dette at en helsesøster kontaktes og i tilegg mener du at da må foreldrene være så uskikket at det er bedre å kontakte barnevernet, tror jeg ikke vi har så mye mer å diskutere:)

Jeg er jo ikke uenig med deg i at foreldrene skal kontaktes først, men jeg har forstått det slik på den forrige tråden at dette var et så sårbart tema og at folk ikke vil ha noe innblanding fra sfo-personalet. "De har ikke noe med det", ble det sagt.

DERFOR blir det håpløst vanskelig for sfo-personalet og jeg synes derfor veien er å gå gjennom helsesøster, mens du tenker barnevernssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Takk for linken. Og for øvrig. Er barna dine tynne og skrantne må det være fordi du ikke lærer dem viktigheten av å spise og generelt lager ekkel og lite proteinrik mat"

Kunne ikke dy meg!"

Hvis det er et slikt syn du har på folk? Jeg tror du nedvurderer mennesker.

Jeg tror at vi har forskjellige områder vi er flinke og mindre flinke på.Noe mestrer vi, andre ting mestrer vi ikke så godt.

Med den polariseringen som har vært i denne debatten og alle de personlige beskyldningene som har kommet mot meg som at jeg er mot all hjelp og stikker hodet i sanden. Utsagn som at det i de fleste tilfeller er foreldrenes skyld at barna er overvektige (uten noen som helst nyansering av begrepet overvekt).

Vel da må jeg ærlig innrømme at jeg bruker god gammeldags ironi og spissformulering for å sprite opp dialogen med en meningsfelle, med verdens aller beste samvittighet. Om noen velger å føle seg generalisert fornærmet av dette bør de kanskje feie litt for egen dør først.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med den polariseringen som har vært i denne debatten og alle de personlige beskyldningene som har kommet mot meg som at jeg er mot all hjelp og stikker hodet i sanden. Utsagn som at det i de fleste tilfeller er foreldrenes skyld at barna er overvektige (uten noen som helst nyansering av begrepet overvekt).

Vel da må jeg ærlig innrømme at jeg bruker god gammeldags ironi og spissformulering for å sprite opp dialogen med en meningsfelle, med verdens aller beste samvittighet. Om noen velger å føle seg generalisert fornærmet av dette bør de kanskje feie litt for egen dør først.

mvh

Det er ikke bare det at foreldrenes manglende karakterstyrke og vett er skyld i barnas overvekt, i tillegg har visstnok alle overvektige barn også overvektige foreldre, og dersom man bare kikker i kjøkkenskapene deres så får man hele forklaringen...

Skjønner ikke hvorfor ikke flere var tilhengere av mitt forslag om tvangsarbeid i ødemarken for alle de fete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at foreldrenes manglende karakterstyrke og vett er skyld i barnas overvekt, i tillegg har visstnok alle overvektige barn også overvektige foreldre, og dersom man bare kikker i kjøkkenskapene deres så får man hele forklaringen...

Skjønner ikke hvorfor ikke flere var tilhengere av mitt forslag om tvangsarbeid i ødemarken for alle de fete!

''Skjønner ikke hvorfor ikke flere var tilhengere av mitt forslag om tvangsarbeid i ødemarken for alle de fete!''

*Flirer* Når kjæresten og jeg har sett programmer om f.eks. ungdommer som er helt ute å kjøre, er sylfrekke mot foreldrene og slike ting (Brat-camp) så er vi egentlig enige om at arbeidsleirene i Sibir kanskje ikke var så dumme alikevel... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skjønner ikke hvorfor ikke flere var tilhengere av mitt forslag om tvangsarbeid i ødemarken for alle de fete!''

*Flirer* Når kjæresten og jeg har sett programmer om f.eks. ungdommer som er helt ute å kjøre, er sylfrekke mot foreldrene og slike ting (Brat-camp) så er vi egentlig enige om at arbeidsleirene i Sibir kanskje ikke var så dumme alikevel... ;o)

Nettopp! Og siden overvekt helt klart er indikator på både et atferdsproblem, manglende intelligens, manglende moral og mangel på sunn mat og aktivitet, så må jo tvangsarbeid være den opplagte løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den polariseringen som har vært i denne debatten og alle de personlige beskyldningene som har kommet mot meg som at jeg er mot all hjelp og stikker hodet i sanden. Utsagn som at det i de fleste tilfeller er foreldrenes skyld at barna er overvektige (uten noen som helst nyansering av begrepet overvekt).

Vel da må jeg ærlig innrømme at jeg bruker god gammeldags ironi og spissformulering for å sprite opp dialogen med en meningsfelle, med verdens aller beste samvittighet. Om noen velger å føle seg generalisert fornærmet av dette bør de kanskje feie litt for egen dør først.

mvh

"Med den polariseringen som har vært i denne debatten og alle de personlige beskyldningene som har kommet mot meg som at jeg er mot all hjelp og stikker hodet i sanden"

Inntrykket jeg har fått er at du skal komplisere det hele og at det nærmest skal være umulig å å få tatt tak i problemene. Samtidig som det nesten virker som barn er overvektige av alle andre grunner enn kosthold. Jeg vet du ikke sa det slik, men det er inntrykket jeg får.

"Utsagn som at det i de fleste tilfeller er foreldrenes skyld at barna er overvektige (uten noen som helst nyansering av begrepet overvekt)"

Det er DU som er mest opptatt av å snakke om skyld/ikke skyld her .Jeg blåser i hvem som har skylden/ikke skylden. Jeg synes det viktigste er at barnet får hjelp.

Jeg vet at ingen er perfekt. Noen trenger råd på kosthold. andre trenger kanskje andre råd.

Det er ikke verre enn det egentlig.

"Vel da må jeg ærlig innrømme at jeg bruker god gammeldags ironi og spissformulering for å sprite opp dialogen med en meningsfelle, med verdens aller beste samvittighet. Om noen velger å føle seg generalisert fornærmet av dette bør de kanskje feie litt for egen dør først"

He he huff, det er visst et sårbart tema dette:)

Jeg har ikke ment å tråkke hverken deg eller andre på tærne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at foreldrenes manglende karakterstyrke og vett er skyld i barnas overvekt, i tillegg har visstnok alle overvektige barn også overvektige foreldre, og dersom man bare kikker i kjøkkenskapene deres så får man hele forklaringen...

Skjønner ikke hvorfor ikke flere var tilhengere av mitt forslag om tvangsarbeid i ødemarken for alle de fete!

Gudbedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Og siden overvekt helt klart er indikator på både et atferdsproblem, manglende intelligens, manglende moral og mangel på sunn mat og aktivitet, så må jo tvangsarbeid være den opplagte løsningen.

"Nettopp! Og siden overvekt helt klart er indikator på både et atferdsproblem, manglende intelligens, manglende moral"

Dette var DINE ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker umyndiggjøring og ser så alvorlig på dette at en helsesøster kontaktes og i tilegg mener du at da må foreldrene være så uskikket at det er bedre å kontakte barnevernet, tror jeg ikke vi har så mye mer å diskutere:)

Jeg er jo ikke uenig med deg i at foreldrene skal kontaktes først, men jeg har forstått det slik på den forrige tråden at dette var et så sårbart tema og at folk ikke vil ha noe innblanding fra sfo-personalet. "De har ikke noe med det", ble det sagt.

DERFOR blir det håpløst vanskelig for sfo-personalet og jeg synes derfor veien er å gå gjennom helsesøster, mens du tenker barnevernssak.

Jeg mener at veien å gå er å gå direkte til foreldrene først.

De eneste gangene man ikke går direkte til foreldrene, er når man mener at foreldrene er så uskikkede i sin forelderrolle at det ville være til skade for barnet å snakke med foreldrene først. Vi er da over i ekstremtilfellene. Og ekstremtilfellene er barnevernets bord.

Alt som ikke er ekstremtilfeller går via foreldrene. Punktum. Det finnes ingen gangbar mellomting. Enten får den SFO-ansatte tåle foreldrenes eventuelle irritasjon, eller så er ikke saken viktig nok å kjempe for.

Hovedinnlegget i den tråden du refererer til ble skrevet på en slik måte at "Pass dine egne saker!" ble en ganske innlysende respons. Det kan godt hende at hovedinnelgget ble oppfattet annerledes enn det skribenten mente. Og ut fra et ståsted som korttidsengasjert i opplæringsstilling, bør man være nøye med å ikke gripe tak i ting man ikke har oversikt over.

Men jeg kan ikke se at dette representerer generelle oppfatninger som gjelder for en hver sak i forhold til mat/vekt/SFO/hjem.

Men om vi nå forutsetter at folk i tolererer at SFO blander seg inn i deres barns kostvaner og vekt. Hvordan kan du da tro de bedre skal akseptere at SFO ikke bare blander seg selv inn, men i tillegg blander inn en utenforstående trediepart? Det er slik de aller fleste vil definere helsesøste. Hun er da vitterligen ikke en del av skolestaben. Ingen innblanding, betyr ingen innblanding.

Jeg startet en ny tråd i håp om å kunne diskutere holdninger til overvekt og overvektige på et mer generelt grunnlag. Nå ergrer jeg meg litt over at jeg har latt meg vikle inn i en diskusjon om hvor vidt SFO-ansatte kan bryte taushetsplikten og opptre ilojalt, arrogant og urforskammet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...