Gå til innhold

Pusteproblemer


Gjest benteb

Anbefalte innlegg

Mathea er 5 uker og jeg ammer henne. Hun er flink til å spise, men problemet er at ammingen har begynt å bli svært "masete".

Hun er så glupsk, uansett når i måltidet det er, at hun slutter å puste, fortsetter gjerne å spise, før hun til slutt (noen ganger blå på leppene) hiver etter pusten og det tar tid før hun får tilbake pusten. Jeg tar henne vekk fra brystet og holder henne opp mot skulderen hver gang, men det tar allikevel litt tid før hun roer seg og puster rolig. Så er det tilbake til puppen, suger litt, og så er det på`n igjen.

Dette er veldig slitsomt, vi blir begge frustrerte, men hva kanjeg gjøre????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med helsesøster, la henne observere mens du ammer, hun kan sikkert fortelle deg hva dette kan være og gi deg gode råd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigurd (7 uker) gjør akkurat likedan. Det skjer hver gang han har fått i gang utdrivingsrefleksen, med det resultat at når han slipper puppen og gisper etter luft, så spruter det melk ut over hele ansiktet hans. Tror de bare blir litt for ivrig. Så snart jeg har fått pusten i gang igjen, og han har fått roet seg går alt tilbake til normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre benteb.

Ja det höres slitsomt ut at datteren din kaver seg slik opp. Det er ikke så lett å si hva årsaken er uten å ha observert hva som skjer under ammingen. Hva med hyppighet av ammingen ? Kan det hjelpe å amme oftere slik at hun ikke er så sulten. Har du mye melk og sterk utdrivning? Da kan det hjelpe å melke ut litt melk först. Du kan også pröve å ha henne i tvillingstilling (under armen) men la henne sitte mer opp slik at hun ser rett på brystet og stött bak hodet med pute for å hvile din hånd som hennes hode ligger i. Om hun er mer oppreist kan det hjelpe om det kommer mye melk. Eller pröv å ta henne jevnlig vekk fra brystet for å gi pauser för hun begynner å kave. Har helsesöster sett på ammesituasjonen for eventuellt å kunne komme med råd?

En intrenett konsultasjon erstatter ikke en kontakt med helsevesenet. Ta eventuelt kontakt med helsepersonell for en vurdering av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...