Gå til innhold

Tette melkeganger og feber


Gjest Eivor

Anbefalte innlegg

Jeg har født tre barn og ammet de to første til de var

ett år, den tredje er tre måneder. Dessverre har jeg

svært lett for å få tette melkeganger og høy feber, og '

har vært plaget av dette med alle tre barna. Feberen

kan vare 2- 4 dager og på det meste har jeg hatt

feber opp mot 40.

I denne ammeperioden har jeg hatt tilsammen 7

dager med feber i løpet av tre måneder, og jeg

begynner å bli sliten av å ha feber.

Jeg har hatt kontakt med ammehjelpen og fulgt alle

gode råd, og jeg har etterhvert lært meg hva jeg skal

gjøre for å få løst opp de tette melkegangene.

Jeg lurer bare på om det er skadelig å ha feber så

ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Eivor, Det er ikke farlig å ha feber så ofte eller lenge men det er helt sikkert innnmari slitsomt!

Noen kvinner er spesielt utsatt for å få tilstoppede melkeganger. Det kan være en tidligere skade på brystet (f.eks. en hard ball som har landet på brystet) eller en sjelden gang missdannelse av melkegangene slik at de er litt krokete. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med lege å få tatt en melkeprøve som sendes til dyrking neste gang du får feber og tilstoppa melkegang. Det kan være at du har oppvekst av bakterier som du klarer å holde i sjakk fordi du antagligen har blitt en mester på å bruke varme omslag, massere forsiktig og være tidlig ute når klumpene oppstår. Gro Nylander beskriver dette som at bakterier gror i en stillestående sjø men ikke i en rennende foss. Det er et godt bilde.

Jeg ønsker deg lykke til å håper du slipper en ny omgang!

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Eivor, Det er ikke farlig å ha feber så ofte eller lenge men det er helt sikkert innnmari slitsomt!

Noen kvinner er spesielt utsatt for å få tilstoppede melkeganger. Det kan være en tidligere skade på brystet (f.eks. en hard ball som har landet på brystet) eller en sjelden gang missdannelse av melkegangene slik at de er litt krokete. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med lege å få tatt en melkeprøve som sendes til dyrking neste gang du får feber og tilstoppa melkegang. Det kan være at du har oppvekst av bakterier som du klarer å holde i sjakk fordi du antagligen har blitt en mester på å bruke varme omslag, massere forsiktig og være tidlig ute når klumpene oppstår. Gro Nylander beskriver dette som at bakterier gror i en stillestående sjø men ikke i en rennende foss. Det er et godt bilde.

Jeg ønsker deg lykke til å håper du slipper en ny omgang!

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Takk for svar.

Dette var interessant, og jeg skal følge ditt råd om å

ta melkeprøve ved ev. neste gang. Jeg kan huske en

gang brystene mine fikk en hard omgang, og det var

ved hjemmebesøk av helsesøster rett etter fødsel

av mitt første barn. Hun forsøkte å klemme hardt på

brystene for å løse opp de tette melkegangene. Jeg

trodde nesten jeg skulle besvime, fordi det var så

vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...