Gå til innhold

Tåler ikke blod


norgih

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på snart 17 år som har litt angst mot blod. Når læreren min snakket i 2 timer om krinsløpet til blodet i dag, merket jeg den siste halvtimen at det brått begynte å flimre for øynene.. Jeg kaldsvettet, og tvingte meg selv til ikke å vise noen va jeg holdt på med. Til slutt måtte jeg bare lukke øynene og etter kort stund gikk det vekk igjen.

Vanligvis har jeg ikke så mye imot blod. Siden jeg er sikker på å jobbe i Forsvaret som eldre, BØR jeg kunne tåle blod. Hvordan kan jeg venne meg til det? Og hva gjør jeg når jeg older på å svime av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 6 måneder senere...

Du kan bli mer vant til det med tiden. Men om du holdt på å svime av, eller merket at dette var ubehagelig. Så kunne du fått læreren med ut på gangen, fortalt hvordan det lå ann.. Å kanskje fått lov til å forlate akkurat den timen. Lærerne har taushetsplikt vet du, så hun/han sier ikke hvorfor du dro til noen. Ellers om du merker at du er på vei å svime av andre plasser enn i et klasserom bør du sette deg ned! Pust godt inn og ut, hjelper å lene hodet litt i armene (nedover) eller mellom bena. Funket for meg i ungdommen når jeg svimte av titt og ofte (den veste var når jeg svimte av i dusjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest fruitcake

Det er ikke noe mer enn en overlevelsesmekanisme. Ikke noe nytt at voksne, sterke menn besvimer ved blodprøvetakning etc. Det er ikke meningen at vi skal se blodet vårt, , det skal jo være på innsiden. Og når vi gjør det kommer vi i alarmberedskap slik at vi gjør noe med det, og ikke blør ihjel. Man kan helt sikkert venne seg til syn av blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Kanskje du kan spørre en lege. Leger har nok sikkert masse erfaring med dette.

Jeg har en idè om hvordan du kan venne deg til blod. Du kan se bilder av blod på nettet. Bare en blod dråpe. Om du ser det oftere og oftere, blir du gradvis mer og mer vant til det. Men jeg har ingen erfaring med dette. Så jeg anbefaler deg å oppsøke lege.  :) 

Endret av hval12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...