Gå til innhold

utslett på overkroppen, går ikke vekk med glass

Gjest litt bekymret mamma...

Anbefalte innlegg

Oppdaget i dag at min sønn på 14 har fått et snålt utslett på overkroppen. Det er fra skulder til skulder, begynner ca ved adamseplet og går til litt nedenfor brystvortene. Det er rødlig (som små blodutredelser?) (kan ligne på massssse små nye fregner, bare røde), og det går ikke vekk med glass-test...

Han er i god form, ikke feber, vondt noe sted eller stiv nakke. Alt er ellers helt bra.

Hva kan dette være tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må ligge flatt på ryggen for så å legge haken ned mot brystet.

Jeg kan ikke gi deg noe godt svar, men ring legevakt bare for å sikre deg at du gjør det rette. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kanskje vært i svømmehall og eller sloss med noen? Det kan være strekking av huden som gir utslettet. Jeg har sett det på mine når de har lekt med ting i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kanskje vært i svømmehall og eller sloss med noen? Det kan være strekking av huden som gir utslettet. Jeg har sett det på mine når de har lekt med ting i vannet.

Han har stort sett vært mye i ro i det siste pga en skade i beinet (men er glad i å lekeslåss ja, så det er jo ikke usannsynlig sånn sett).

Men vil han få dette over HELE kassa da? Kan man få utslett før feber og nakkestivhet?

Hadde igrunnen tenkt å legge meg, men er litt bekymret likevel.. kanskje dumt å legge seg uten å sjekke?.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har stort sett vært mye i ro i det siste pga en skade i beinet (men er glad i å lekeslåss ja, så det er jo ikke usannsynlig sånn sett).

Men vil han få dette over HELE kassa da? Kan man få utslett før feber og nakkestivhet?

Hadde igrunnen tenkt å legge meg, men er litt bekymret likevel.. kanskje dumt å legge seg uten å sjekke?.. ;)

Her står det litt om dette med symptomer og slikt.

http://www.doktoronline.no/lex/b/bakteriellmeningitt.html

Han har sikkert hatt noen som har hengt på ryggen hans og strevd for å holde seg fast. Du vet best. Les litt, eller ring for å slappe av. Jeg tror prikkene kommer etter andre symptomer når det gjelder hjernehinnebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette kommet akkurat i dag ? Eller har du sett det først i dag.

Sønnen min startet med noe lignende og har det fortsatt. Det er begynnelse på hårvekst hos han da, og det begynner som røde prikker hos noen - de skal jo ble menn disse guttene vet du :) Jeg tror ikke du behøver og bekymre deg - men du kan jo følge med litt for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dette kommet akkurat i dag ? Eller har du sett det først i dag.

Sønnen min startet med noe lignende og har det fortsatt. Det er begynnelse på hårvekst hos han da, og det begynner som røde prikker hos noen - de skal jo ble menn disse guttene vet du :) Jeg tror ikke du behøver og bekymre deg - men du kan jo følge med litt for sikkerhets skyld :)

Det ser likedan ut i dag, han sier at han ble holdt i et kraftig nakkegrep samme dagen vi oppdaget utslettet - spørs om det kan være som pekkaline sier - blodutredelser. Ringte legevakten bare for å få sove, det var beroligende. :)

Men takk for tips, det kan jo godt være det også... Litt rart å tenke på ja..! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om dette med symptomer og slikt.

http://www.doktoronline.no/lex/b/bakteriellmeningitt.html

Han har sikkert hatt noen som har hengt på ryggen hans og strevd for å holde seg fast. Du vet best. Les litt, eller ring for å slappe av. Jeg tror prikkene kommer etter andre symptomer når det gjelder hjernehinnebetennelse.

Tusen takk for svar. Høres ut som om du har rett. Etter nærmere utspørring (ala "har noen hengt på ryggen din eller?"), forteller han at en 10.klassing hadde holdt han lenge i nakkegrep... Lekeslåssing - det går nok hardt for seg. Han har forsåvidt hatt en god del blåmerker etter start på ungdomsskolen (inkl 2 legebesøk), men det har vært mer tydelige blåmerker liksom. Disse "utslettene" var så diffuse.

Ringte forøvrig til legevakten for å få nattero, og de beroliget meg ang. hj.h.bet.

Men takk for tips, hadde aldri kommet på at det kunne være noe sånt.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...