Gå til innhold

Når tørke sjøl?


Åsemor

Anbefalte innlegg

Snuppa på 2 år og 9 mnd tror hun er stor nok til å tørke seg sjøl når hun har vært på do. Hun har da selvsagt bevist at hun slettes ikke er stor nok til å tørke seg bak, men hva med når hun bare tisser? Når begynner man med det? Og hvor gamle er de når de klarer å tørke rompa ordentlig og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å tørke seg etter å ha tisset går sikkert bra. Bare pass på litt ekstra grundig vask hver dag. Bak er vanskeligere, men test det med jevne mellomrom. Du ser jo fort når det ikke er merker i trusa:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørke tiss begynte de med rimelig kjapt etter at de ble kvitt bleiene, da var de vel 2,5 og nesten 3 mener jeg å huske (herregud, jeg er jo hukommelsesløs...).

Bak, derimot, er det litt vanskeligere. Armene er ikke lange nok, rett og slett, før nærmere skolealder. Det er såklart individuelle forskjeller, da. Ungene blir oppfordret til å øve på dette sommeren før de starter på skolen, og det er nok ikke helt vanlig at majoriteten gjør det noe særlig mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi blir 6 i januar, og hun har har tørket seg sjøl foran og bak siden i sommer. Det hender fremdeles at jeg må hjelpe henne litt.

Glemmer aldri storebroren hennes da han var 5 år, kom på hender og føtter baklengs uti stua med buksa på knærne og ropte "Har jeg tørka bra nok nå?!" veldig glad vi ikke hadde gjester da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi blir 6 i januar, og hun har har tørket seg sjøl foran og bak siden i sommer. Det hender fremdeles at jeg må hjelpe henne litt.

Glemmer aldri storebroren hennes da han var 5 år, kom på hender og føtter baklengs uti stua med buksa på knærne og ropte "Har jeg tørka bra nok nå?!" veldig glad vi ikke hadde gjester da.

Haha! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Skolen oppfordret oss foreldre til at barna skulle lære seg å tørke seg bak sommeren før skolen startet.

Jeg har en 1.klassing som blir 6 i neste uke. Vi har prøvd og prøvd og prøvd. Men han vil IKKE tørke seg bak, det er nesten helt umulig. Vi lokker og oppfordrer, men han synes det er ekkelt. Men han bæsjer kun hjemme på ettermiddagen, så skolen merker ikke noe til at han ikke vil.

Men de fleste tørker seg nok bak når de begynner på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolen oppfordret oss foreldre til at barna skulle lære seg å tørke seg bak sommeren før skolen startet.

Jeg har en 1.klassing som blir 6 i neste uke. Vi har prøvd og prøvd og prøvd. Men han vil IKKE tørke seg bak, det er nesten helt umulig. Vi lokker og oppfordrer, men han synes det er ekkelt. Men han bæsjer kun hjemme på ettermiddagen, så skolen merker ikke noe til at han ikke vil.

Men de fleste tørker seg nok bak når de begynner på skolen.

Hørtes kjent ut! ;-) Det samme gjaldt for min førsteklassing, men ettersom han aldri bæsjet på skolen, var det ikke noe problem.

Husker ikke helt når han tok over jobben selv, men det var vel i løpet av første klasse, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hørtes kjent ut! ;-) Det samme gjaldt for min førsteklassing, men ettersom han aldri bæsjet på skolen, var det ikke noe problem.

Husker ikke helt når han tok over jobben selv, men det var vel i løpet av første klasse, tror jeg.

Håper han har tenkt å prøve seg litt selv han også.

I starten så sa jeg jo det at de på skolen vil at dere barna skal tørke dere selv når dere er på skolen. Da svarte han 'Jammen mamma da, jeg bæsjer jo ikke på skolen jeg, det gjør jeg hjemme det.'

Men det kommer vel snart håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann lærte å tørke seg selv etter bæsjing det siste barnehageåret. Han har klart det rimelig bra, men slurver faktisk ennå litt innimellom (ser av og til lit i underbuksa), han er 8 nå.

Nr to var seks i sommer, og hun kan gjøre det selv, men foretrekker å få hjelp hvis hun kan. Hun har slitt litt med dette i høst, og vært lit sår pga at hun ikke har tørket godt nok, men de siste ukene har det vært bedre.

Vet ikke helt når de tørket seg selv etter tissing. Rundt tre år kanskje? Hun minste på 3,5 gjør det som regel selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta di er sikkert stor nok til å tørke seg selv når hun tisser. Jeg skal bli flinkere selv til å la snuppa mi på drøyt 2 år å gjøre det, siden hun ønsker det.

Datteren min på 4,5 år begynte å tørke seg seg bak da hun var ca 3,5 år, men da sjekket jeg alltid om det var rent. Det er først de siste månedene at hun har klart alt helt alene. Det hender hun ber om både sjekking og tørking om hun har litt løs avføring. Den eldste datteren min gjorde omtrent som henne til samme alder, mens sønnen min ville ha se-hjelp til han var ca 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi blir 6 i januar, og hun har har tørket seg sjøl foran og bak siden i sommer. Det hender fremdeles at jeg må hjelpe henne litt.

Glemmer aldri storebroren hennes da han var 5 år, kom på hender og føtter baklengs uti stua med buksa på knærne og ropte "Har jeg tørka bra nok nå?!" veldig glad vi ikke hadde gjester da.

hihi :) Jeg opplevde noe lignende. Jeg solte meg på terassen da jeg hørte kjøkkenvinduet åpne seg. Ut av vindet kom sønnen min sin rumpe mens han ropte "Er det rent og pent?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...