Gå til innhold

Julegardiner etc.


Gjest solstice

Anbefalte innlegg

Gjest solstice

Når henger man opp julegardiner og slikt, egentlig? Nå har vi jo begynt med advent, men jeg synes det er litt tidlig ennå... Hva pleier dere å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Setter aldri ut noen juleting før 23. desember. Og jeg lar jula vare hele jula, ikke bare romjula.

Kan ikke fordra steder som ikke klarer skille mellom advent og jul. Julemusikk på radio er greit og jul i butikken er greit, men ikke hjemme hos folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Julegardiner har jeg aldri hatt, og kommer vel heller neppe til å ha :)

Er en evig diskusjon her inne om når man skal pynte til jul. Jeg synes det er hyggelig å vente så lenge som mulig, kanskje til 22. desember, slik at man virkelig får bygget oppunder julestemningen da, i stedet for under advent.

Men her er meningene delte, og man gjør som man vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jul fra 1. desember og hengte opp julegardinene i går! :o) Altså en dag før jeg pleier egentlig, men jeg klarte ikke å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg elsker jul fra 1. desember og hengte opp julegardinene i går! :o) Altså en dag før jeg pleier egentlig, men jeg klarte ikke å vente.

Hehe *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor kjøpte jeg noen fine, ganske nøytrale julegardiner/paneler. Har tenkt å hive dem opp allerede nå, jeg - for å få litt glede av dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Når man selv syns det passer :-).

Selv er jeg ekstremt "julete" og henger opp julegardiner enten 1. desember eller første søndag i advent, avhengig av hva som kommer først. For meg er det en del av gleden og forventningen fram til jul. Så plukker jeg det ned igjen relativt tidlig i januar, for da er jula over mener jeg.

Andre velger andre løsninger, henger dem opp rett før jul og lar det henge til langt uti januar. Jeg syns folk kan gjøre dette slik de selv trives med. Det er det viktigste i forhold til jula. Det skal være glede og kos.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter aldri ut noen juleting før 23. desember. Og jeg lar jula vare hele jula, ikke bare romjula.

Kan ikke fordra steder som ikke klarer skille mellom advent og jul. Julemusikk på radio er greit og jul i butikken er greit, men ikke hjemme hos folk.

Hva er "hele jula" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nissekjerringa

Har ikke direkte julegardiner, kjøkkengardinene er røde (panel), men ikke med nisser, stjerner eller hjerter. Har ingen spesielle "tradisjons"gardiner vi bruker i stua til jul, i år blir det hvite blondegardiner.

Gardinene som skal brukes i jula, kom opp idag sammen med julestjernene.

Jeg er glad i julen, men kun i desember, så kjøkkenet får noen nisser til 1. søndagen i advent. Satte disse også frem idag siden vi er i desember.

Pleier å kaste ut jula ca en uke etter nyttårsaften.

Vi koser oss altså med advent, jul og nisser nå i hele desember :) Juletre, juleduker og resten av nisseeskene kommer fram lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstice

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196518181' post='3735886]

Jeg hengte opp i går, og det tas ned igjen rett over nyttår. Har kun på kjøkkenet og en kappe i gangen.

Ja, det er bare på kjøkkenet jeg også har :) Julepynt i resten av huset blir nok ca 20. desember tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine blir hengt opp i morgen. Har akkuratt blitt ferdig å sette inn nye stuevinduer + oppussing av stua. Ikke aktuelt å henge opp noen andre for et par uke før jeg må bytte igjen.

Jeg har aldri hatt julegardiner før, men vil vel tro det ville vært naturlig å henge dem opp om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "hele jula" da?

Jula slutter tjuendedagen. 13. januar, da tas alt ned. Men når jeg tenker meg om, så har vi ikke så mye julepynt. Adventslys i vinduene tas jo frem nå og står fremme til 13. januar. Juletre tar vi vel ut på nyåret. Det viktigste er vel å få spist opp all julematen før jula tar slutt. Julekrans på døra hører vel adventstiden til. Litt mer småtteri har vi vel, men dette pleier å dukke opp lille julaften når vi skal pynte treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula slutter tjuendedagen. 13. januar, da tas alt ned. Men når jeg tenker meg om, så har vi ikke så mye julepynt. Adventslys i vinduene tas jo frem nå og står fremme til 13. januar. Juletre tar vi vel ut på nyåret. Det viktigste er vel å få spist opp all julematen før jula tar slutt. Julekrans på døra hører vel adventstiden til. Litt mer småtteri har vi vel, men dette pleier å dukke opp lille julaften når vi skal pynte treet.

Trodde jula var over 13. dagen jeg? Altså 6. januar? Det har vi alltid praktisert hjemme hos oss i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jula var over 13. dagen jeg? Altså 6. januar? Det har vi alltid praktisert hjemme hos oss i alle fall.

Noen avslutter jula trettendedagen, mens andre av oss kommer sent i gang og holder på lenge :-)

Enkelte juletrefester er rundt 13. januar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter aldri ut noen juleting før 23. desember. Og jeg lar jula vare hele jula, ikke bare romjula.

Kan ikke fordra steder som ikke klarer skille mellom advent og jul. Julemusikk på radio er greit og jul i butikken er greit, men ikke hjemme hos folk.

Samme her, men hos meg varer jula helt til 20. dag jul :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...