Gå til innhold

Trenger en barnehage å ha pedagogisk innhold?


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

Man kan få dispensasjon fra førskolelærerutdanning i en del tilfeller. ofte kan dispensasjonene gjøres permanent også.

Betyr det at en barnehage ikke trenger å ha et pedagogisk innhold?

Hva er i såfall definisjonen på en barnehage? Er det nok å ha tak over hodet og et toalett tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, de har rammeplaner de må følge.

BarnePARK derimot trenger ikke å ha noe pedagogisk innhold. Det er vel nesten ikke påkrevd tak over hodet engang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Betyr det at en barnehage ikke trenger å ha et pedagogisk innhold?''

Vet ikkje.

Men lurer på følgende:

1. Hva innebærer det å ha et pedagogisk innhold?

2. Er det mulig å drive en barnehage uten et pedagogisk innhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje man iblant gjør det å passe/oppfostre barn litt mer komplisert enn det behøver å være.

Mye av det barnehagen gjør er bare en akademisert utgave av det man ville gjort hjemme. Barn som følger en hverdag hjemme med matlaging, handling, rengjøring etc pluss mer "barneting" som å lage noe, male og leke med andre barn, vil få omtrent det samme som det man får i en barnehage.

En av de dessidert dyktigste jeg har støtt på i barnehagesammenheng hadde ikke ped. utdanning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Nei, tror nok kravene til pedagogisk innhold er omtrent de samme selv om man får dispensasjon m.h.p. førskolelærer.

Førskolelærere er antakelig de best kvalifiserte, men det finnes jo mange andre som kan lage et godt pedagogisk opplegg i barnehagen. Første barnehagen minstemann var i var et godt eksmpel på dette - opplegget der var langt bedre enn i flere andre barnehager vi har har erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du er en smule fordomsfull nå.

Vår superfantastiske familiebarnehage (0-3 år) er den beste barnehagen jeg har vært borti noen gang. Som andre små familiebarnehager så har de en pedagog en dag i uken som skal stå ansvarlig for planer o.a. Pedagogen i vår barnehage har vært sykemeldt i lange perioder, dette har ikke opplegget i barnehagen vært preget av idet minste. Jeg kjenner også forholdene i denne barnehagen så bra at jeg vet at ting ville vært like bra her uten hjelp og støtte av pedagogen som "kikker innom" en dag i uka.

Jeg sier ikke dette fordi jeg mener at de har en dårlig pedagog, for det har de ikke. Men jeg vet hva de andre i barnehagen står for og hvilke komptanse de har. Kompetansen er selvfølgelig ikke formell siden de ikke har tatt førskoleutdanning eller annen relevant utdanning.

I tillegg til komptansen de har opparbeidet seg så spiller personlige kvalifikasjoner inn. For meg som mor så er dette langt viktigere enn en formell komptanse, spesielt når det gjelder de minste barna. At det er ansvarlige voksenpersoner med god omsorgsevne og som klarer å se alle barna, det setter jeg utrolig stor pris på.

I tillegg til dette har de turer i nærmiljøet, karneval, morgensamlinger med høytlesing og sang, produksjon av julegaver og mye annet som er gøy for barna. I tillegg jobber de bevisst med alt som rammeplanen pålegger dem.

De lager varm mat til ungene hver dag (til den nette sum av 200 kr i mnd), de skaper ro og hygge rundt matbordet og legger dagen til rette slik at alle i størst mulig grad skal få tilfredsstilt sine behov (utetid, søvn etc)

Disse fantastiske damene som jobber i vår barnehage har aldri gitt oss grunn til å savne en førskolelærer på heltid.

Så det finnest ingen grunn til å hevde at en barnehage uten pedagoger er en dårlig barnehage. I større barnehager vil nok behovet for førskolelærere absolutt være til stede, men på den annen side så gir heller ikke det noen sikkerhet for et pedagogisk og bra innhold- dessverre.

Åååå, det var godt å kunne skryte hemningsløst av barnehagen vår igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Jeg tror kanskje du er en smule fordomsfull nå.

Vår superfantastiske familiebarnehage (0-3 år) er den beste barnehagen jeg har vært borti noen gang. Som andre små familiebarnehager så har de en pedagog en dag i uken som skal stå ansvarlig for planer o.a. Pedagogen i vår barnehage har vært sykemeldt i lange perioder, dette har ikke opplegget i barnehagen vært preget av idet minste. Jeg kjenner også forholdene i denne barnehagen så bra at jeg vet at ting ville vært like bra her uten hjelp og støtte av pedagogen som "kikker innom" en dag i uka.

Jeg sier ikke dette fordi jeg mener at de har en dårlig pedagog, for det har de ikke. Men jeg vet hva de andre i barnehagen står for og hvilke komptanse de har. Kompetansen er selvfølgelig ikke formell siden de ikke har tatt førskoleutdanning eller annen relevant utdanning.

I tillegg til komptansen de har opparbeidet seg så spiller personlige kvalifikasjoner inn. For meg som mor så er dette langt viktigere enn en formell komptanse, spesielt når det gjelder de minste barna. At det er ansvarlige voksenpersoner med god omsorgsevne og som klarer å se alle barna, det setter jeg utrolig stor pris på.

I tillegg til dette har de turer i nærmiljøet, karneval, morgensamlinger med høytlesing og sang, produksjon av julegaver og mye annet som er gøy for barna. I tillegg jobber de bevisst med alt som rammeplanen pålegger dem.

De lager varm mat til ungene hver dag (til den nette sum av 200 kr i mnd), de skaper ro og hygge rundt matbordet og legger dagen til rette slik at alle i størst mulig grad skal få tilfredsstilt sine behov (utetid, søvn etc)

Disse fantastiske damene som jobber i vår barnehage har aldri gitt oss grunn til å savne en førskolelærer på heltid.

Så det finnest ingen grunn til å hevde at en barnehage uten pedagoger er en dårlig barnehage. I større barnehager vil nok behovet for førskolelærere absolutt være til stede, men på den annen side så gir heller ikke det noen sikkerhet for et pedagogisk og bra innhold- dessverre.

Åååå, det var godt å kunne skryte hemningsløst av barnehagen vår igjen:-)

det var aldri min hensikt å være fordomsfull her ,men jeg ser at innlegget mitt kan tolkes slik. Burde lest over det før jeg trykket på "send" Jeg bare lurte på hva definisjonen på en barnehage var, og om det måtte være et pedagogisk innhold der for å bli kalt barnehage. ikke dermed sagt at jeg mener at all pedagogikk er av det gode, og at folk som ikke er pedagoger ikke kan drive en god barnehage:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

det var aldri min hensikt å være fordomsfull her ,men jeg ser at innlegget mitt kan tolkes slik. Burde lest over det før jeg trykket på "send" Jeg bare lurte på hva definisjonen på en barnehage var, og om det måtte være et pedagogisk innhold der for å bli kalt barnehage. ikke dermed sagt at jeg mener at all pedagogikk er av det gode, og at folk som ikke er pedagoger ikke kan drive en god barnehage:)

''og om det måtte være et pedagogisk innhold der for å bli kalt barnehage''

Du får ikke godkjent en barnehage av fylkesmannen om du ikke har en pedagogisk plan vedlagt søknaden. Dette gjelder også bemanningsplan, utomhusplan, hms-plan og en rekke andre ting man skal forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

''og om det måtte være et pedagogisk innhold der for å bli kalt barnehage''

Du får ikke godkjent en barnehage av fylkesmannen om du ikke har en pedagogisk plan vedlagt søknaden. Dette gjelder også bemanningsplan, utomhusplan, hms-plan og en rekke andre ting man skal forholde seg til.

men jeg lurer på hva som kan kalles pedagogisk og hva som ikke er det. Hva skal til for at en plan for barnehagen skal være pedagogisk, og hva kjennetegner en plan som ikke er det?

Og hva med førskolelærerne? trengs de i en barnehage , hvis så mange kan få dispensasjon? Bare en undring fra meg, som selv ikke jobber i barnehage, jeg er heller ikke førskolelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Neida, de har rammeplaner de må følge.

BarnePARK derimot trenger ikke å ha noe pedagogisk innhold. Det er vel nesten ikke påkrevd tak over hodet engang. ;)

Hva med friluftsbarnehager da? Hva er påkrevd der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

men jeg lurer på hva som kan kalles pedagogisk og hva som ikke er det. Hva skal til for at en plan for barnehagen skal være pedagogisk, og hva kjennetegner en plan som ikke er det?

Og hva med førskolelærerne? trengs de i en barnehage , hvis så mange kan få dispensasjon? Bare en undring fra meg, som selv ikke jobber i barnehage, jeg er heller ikke førskolelærer.

En pedagogisk plan forholder seg til Rammeplan for barnehager:http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2006/Ny-rammeplan-for-barnehagene-.html?id=103812

Her er selve planen:

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/prm/2006/0005/ddd/pdfv/282009-rammeplanen.pdf

Barnehagens pedagogikk skal inneholde alle elementene denne planen krever, og i tillegg forholde seg til den linjen barnehagen har lagt seg på. Vi f.eks har uteliv, Montessori og Steinar har sine egne, menighetsbarnehager - etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hva med friluftsbarnehager da? Hva er påkrevd der?

Det samme som i alle andre barnehager.

Her er rammeverket vi skal forholde oss til:

Rammeplan: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/prm/2006/0005/ddd/pdfv/282009-rammeplanen.pdf

Barnehagelov:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20050617-064.html&emne=barnehagelov*&&

Forskrift om miljørettet helsevern i skoler og barnehager:

http://www.helsetilsynet.no/upload/Publikasjoner/veiledningsserien/veileder_forskrift_miljoerrettet_helsevern_skoler_barnehager_ik-2619.pdf

Alle som ønsker å være godkjent som barnehage, må forholde seg til disse tre lovverkene (i hovedsak, det er mange flere også, arbeidsmiljøloven, regler fra mattilsynet osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...