Gå til innhold

Fortvilet og stresset jente (16 år)


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

For noen uker siden arrangerte datteren min og en gutt i klassen en klassetur (1gym). De leide en stor hytte.

Jeg var litt skeptisk for dette var ingen tur arrangert av skolen og ingen lærere eller voksne skulle være med. Ansvaret lå altså på datteren min og denne gutten. Alle i klassen fikk tillatelse til å være med.

Turen gikk bra trodde jeg frem til i dag. Men så kommer det frem noe hun ikke hadde turt å si til oss.

I ettertid fikk de en uventet regning på 4000 kr, fordi de ikke hadde stengt av vannrørerene skikkelig og røret var sprukket.

Alle skal spleise på vannrøret, men hun har slitt med å få inn penger og fortsatt er det 5 stykker som ikke har betalt.

Dermed kom det også en purring.

Den andre gutten tar ikke ansvar.

Hun har en liten jobb ved siden av skolen og hadde planlagt å legge ut for de som ikke har betalt så snart hun fikk lønn.

Problemet hennes er bare at hun kun får ut en viss sum fra kontoen hver uke.

Dermed hadde hun ikke annet valg enn å fortelle oss det. Vi hjelper henne med og ordne opp i regningen.

Men hun må selv batale oss for de som ikke har lagt ut og det er hennes ansvar å skaffe inn de pengene som mangler fra de 5.

Vi får ikke lov til ringe foreldrene.

Hun vil ordne opp selv.

Skal jeg la henne gjøre det?

Men hun blir jo stresset av dette og den andre gutten har en nøkkel til hytta han ikke leverer også. Hun har visst kranglet med denne gutten i lang tid pga av nøkkelen og hun blir sliten stresset og sur. Endelig forstår jeg hvorfor hun har vært så stressa og i dårlig humør i det siste.

Jeg har så lyst til å ringe foreldrene hans, men hun blånekter og jeg vet ikke om det er riktig av meg heller?

Hun er ei voksen og ansvarsfull jente og dette skulle gå så fint, trodde hun.

Spørsmålet er om hun skal få rydde opp selv med stresset det medfører for henne eller om jeg skal ringe foreldrene bak ryggen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest allsang

HVIS du går bak ryggen hennes, var dette aller siste gang i livet du kommer til å oppleve at hun betrodde seg til deg....

IKKE ring noen uten at du har diskutert deg frem til at det er ok med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun er gammel (og virker moden) nok til å få ordne opp selv. Sånne situasjoner er like greit å lære seg å takle først som sist, og hvis du har spurt henne om å få ringe guttens foreldre osv. og hun sier nei, synes jeg du skal respektere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo foreslå for henne at hun tar kontakt med utleier og forteller om disse problemene, og at hun spør om hun kan betale deler av regningen nå og resten om en (avtalt) stund.

De fleste som sender ut regninger er villige til å samarbeide for å få inn pengene, så hun burde greie å få til en ordning.

Synd at slike ting skal ødelegge et godt klassemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE ringt foreldrene bak hennes rygg, MEN jeg hadde nok dekket regningen for henne dersom hun ikke får inn alle pengene... SÅ bløt er jeg!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg vil anta at det aller meste har ordnet seg for henne nå som dere vet om det, støtter henne og har hjulpet henne over likviditetsproblemene.

Så lenge hun vet at hun har deres støtte i ryggen, så klarer hun sikkert fint å håndtere saken selv.

Ikke gå bak hennes rygg, ikke gjør noe dere har lovet dere ikke skal gjøre.

I den store sammenheng er det ikke så mye penger at det får langvarige konsekvenser for henne, jeg antar det er snakk om en tusenlapp eller to som hun ikke har fått samlet inn? Det er surt, men ikke noe som ødelegger mulighetene hennes økonomisk senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE ringt foreldrene bak hennes rygg, MEN jeg hadde nok dekket regningen for henne dersom hun ikke får inn alle pengene... SÅ bløt er jeg!

mvh

Vi betalte regningen i går, men vi får tilbake etterhvert som hun får inn penger fra de 5 som mangler. (hvis hun får dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det aller meste har ordnet seg for henne nå som dere vet om det, støtter henne og har hjulpet henne over likviditetsproblemene.

Så lenge hun vet at hun har deres støtte i ryggen, så klarer hun sikkert fint å håndtere saken selv.

Ikke gå bak hennes rygg, ikke gjør noe dere har lovet dere ikke skal gjøre.

I den store sammenheng er det ikke så mye penger at det får langvarige konsekvenser for henne, jeg antar det er snakk om en tusenlapp eller to som hun ikke har fått samlet inn? Det er surt, men ikke noe som ødelegger mulighetene hennes økonomisk senere..

"I den store sammenheng er det ikke så mye penger at det får langvarige konsekvenser for henne, jeg antar det er snakk om en tusenlapp"

Hmm, hun sa 90 kr på hver. Det blir 450 kr. Får det ikke til å stemme jeg.

Men uansett er det ikke store summen, men hun hadde gledet seg til å få sin første lønning og det er litt surt at hun må bruke penger på dette. Mulig jeg synes det er mer surt enn hun selv synes:)

Ja ja, hvis hun ikke greier å få inn summen fra disse 5, kan det godt hende jeg ender med å bli like bløt som Pås:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE lurt å gå bak ryggen hennes ved å kontakte foreldrene hans. Slike tillitsbrudd blir tatt meget ille opp av tenåringer som er iferd med å løsrive seg.

La henne få muligheten til å ordne opp selv hvis hun ønsker det!

Men la henne samtidig vite at dere stiller opp hvis hun finner ut at hun trenger hjelp allikevel..

Da viser dere henne tillit, samtidig som hun vet at dere er der for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE lurt å gå bak ryggen hennes ved å kontakte foreldrene hans. Slike tillitsbrudd blir tatt meget ille opp av tenåringer som er iferd med å løsrive seg.

La henne få muligheten til å ordne opp selv hvis hun ønsker det!

Men la henne samtidig vite at dere stiller opp hvis hun finner ut at hun trenger hjelp allikevel..

Da viser dere henne tillit, samtidig som hun vet at dere er der for henne.

"Det er IKKE lurt å gå bak ryggen hennes ved å kontakte foreldrene hans. Slike tillitsbrudd blir tatt meget ille opp av tenåringer som er iferd med å løsrive seg"

Jeg vet, men jeg har en tendens til å komme til fornuft først etter å ha fått roet meg litt:)

Har gjort det nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Hva med at du tilbyr henne å kontakte de som leide ut hytta og si fra at din datter ikke kan ta ansvar for nøkkelen som ikke er levert? Slik blir hun ihvertfall kvitt ansvaret for den kameraten som ikke ordner opp. Og regningen hadde jeg nok tatt for henne. Hun har jo gjort en stor jobb med å ta ansvar allerede, så hun fortjener jo å få litt hjelp. Slik lærer hun også at når hun har forsøkt å ta ansvar, og ikke kommer helt i mål - så lønner det seg å komme til foreldrene sine og si det som det er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du tilbyr henne å kontakte de som leide ut hytta og si fra at din datter ikke kan ta ansvar for nøkkelen som ikke er levert? Slik blir hun ihvertfall kvitt ansvaret for den kameraten som ikke ordner opp. Og regningen hadde jeg nok tatt for henne. Hun har jo gjort en stor jobb med å ta ansvar allerede, så hun fortjener jo å få litt hjelp. Slik lærer hun også at når hun har forsøkt å ta ansvar, og ikke kommer helt i mål - så lønner det seg å komme til foreldrene sine og si det som det er :-)

Er helt enig med deg, det høres ut som en god ide å tilby seg å ringe og fortelle at hun ikke kan holdes ansvarlig for den andre gutten. Vet av erfaring at det er mye lettere å avfeie ungdommer en voksne. Men da må du snakke med henne at det er ok først. Og når det gjelder pengene kan hun vel betale tilbake litt senere til dere hvis hun ikke får pengene fra klassekameratene. (eks om et par mnd når hun har fått noen lønninger) Jeg ville uansett IKKE ringt til klassekameratenes venner og bedt om penger! Det er alltid noen som ikke betaler når det gjelder slike ting, også voksne. Det er læring i det også, selv om det selvfølgelig går ut over den som alltid tar iniativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE ringt foreldrene bak hennes rygg, MEN jeg hadde nok dekket regningen for henne dersom hun ikke får inn alle pengene... SÅ bløt er jeg!

mvh

Ja, så bløt er jeg også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...