Gå til innhold

Hjelp! Foreldrepenger!


Gjest Skjønner ikke noe nå

Anbefalte innlegg

Gjest Skjønner ikke noe nå

Prøver meg her, fordi njeg ikke skjønte bæret av hva damen på NAV sa. Det har seg sli, at jeg er midt i permisjonsperiode hjemme med baby. Jeg har blitt syk, og vi ønsker at faren skal ta ut fedrekvoten i denne perioden. Vi hadde planlagt at han skulle ta den ut på slutten, og at jeg skulle begynne på jobb når han tok ut sin fedrekvote.

Men; hvordan blir det nå? Han skal ta fedrekvote, og jeg er for syk til å jobbe. Jeg trodde at jeg kunne ta sykemelding, og dermed få sykepenger i denne perioden. Vil jeg ha rett til sykepenger? Eller vil jeg lide økonomisk, altså tape penger på dette?

Please hjelp de som vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble sykmeldt da jeg hadde permisjon.. Far overtok da min permisjon uten at det gikk utover hans del da jeg var sykmeldt. Så jeg fikk vanlig permisjon/lønn (fikk 100% dekning), og far fikk også vanlig lønn siden han også da hadde 100%. Jeg var sykmeldt fire uker, da var vi begge hjemme. Far tok sin planlagte permisjon senere. Jeg kunne ikke ta meg av barnet da jeg var syk, så det er fullt mulig at far tar over permen mens mor er syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten være så syk at NAV godtar at du er for syk til å ta deg av barnet. Da blir det som Spirello forklarer.

Om NAV mener at du ikke er for syk til å ta deg av barnet, vil dere tape 4 ukers permisjon.

Alternativt må du gå ut i jobb i 4 uker mens pappa tar sin permisjon. Men du vil vel da bli sykemeldt fra jobben?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca tre år siden gjaldt dette også meg. Da fikk jeg til svar at jeg måtte være HELT ute av stand til å ta meg av barnet for at vi skulle kunne bytte om på permisjonen slik uten videre.

Det er tydeligvis mye strengere å få sykemelding fra fødselspermisjon enn fra arbeid. Det ble krevd ekstra uttalelse fra lege i tillegg til sykemeldingen.

Jeg var også innlagt på sykehus noen dager, og de dagene ble til nød godtatt som sykedager under permisjon. Mannen min har en grei arbeidsgiver, så det ordnet seg.

NAV kunne kanskje fått noe veiledning i pedagogikk.

Ofte bruker de ansatte ord og begreper som de selv er fortrolige med, men som ikke er en del av dagligtalen til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...