Gå til innhold

Hvis den andre ikke spyr


Gjest eplemor

Anbefalte innlegg

Gjest eplemor

Jeg har 2 barn. Den ene har nettopp spydd. Den andre virker frisk som en fisk og god matlyst. Den ungen som har spydd holder jeg hjemme fra bhg i morra, men hvis den andre ikke spyr eller viser tegn på å være dårlig, kan jeg da sende h*n i barnehagen i morra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Kan jo være smittet av det samme da, husk kan gjerna da noen dager før det bryter ut.. så du kan jo risikere å smitte andre barn via den som er frisk.. men slike ting smitter jo lettest når man er blitt syk.

Så da er det å være på den sikre siden å holde ungen hjemme for å ikke smitte andre, eller å la det gå og se om ungen er blitt smitta i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplemor

Vet ikke hva jeg ville gjort, hvertfall se an natta - men enn så lenge --- Håndvask, håndvask, håndvask..!!

Jeg har håndsprit som jeg har brukt etter spyepisoden. Håper jeg ikke er smittet allerede!!!! Skal være alene med begge to i hele helga også!! Typisk at sånt skal komme nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har håndsprit som jeg har brukt etter spyepisoden. Håper jeg ikke er smittet allerede!!!! Skal være alene med begge to i hele helga også!! Typisk at sånt skal komme nå!

Uff, føler med deg der! Er han som kastet opp er ordentlig syk, eller kunne det vært tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er jo ganske sannsynlig at de allerede har smittet noen eller er blitt smittet i bhg, så sånn sett kan du med god samvittighet sende det friske barnet dit. På en annen side er det jo en viss risiko for at det andre barnet også får oppkast snart.. Siden du likevel må være hjemme med det ene barnet ville jeg kanskje valgt å ta helg nå :)

God bedring til de små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest eplemor

Uff, føler med deg der! Er han som kastet opp er ordentlig syk, eller kunne det vært tilfeldig?

Han hadde litt dårlig matlyst, men tenkte ikke noe mer over det. Jeg visste jo ikke helt når han spiste sist siden han har vært i bhg, men han pleier å være ganske sulten klokka 17. Så drakk han litt badevann når jeg bada han og jeg håper litt på at han har spydd pga det. Det var ganske mye spy også, men så fikk han flaske med mme før han la seg da. Han er i fin form, og lå og pratet og lo etter at han var badet på nytt etter å ha spydd. Så det er vel bare å krysse fingra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vijo diskutert før her kan man si :)

Jeg sier nei -fordi man er smittsom 1-2 dager _før_ man begynner å kaste opp og 3 dager _etter_ man er ferdig med å kaste opp. Så har du mulighet; hold ungene hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Her får ikke ungene nødvendigvis omgangssyke selv om en annen i familien har det, så dersom jeg skulle holdt dem hjemme fordi de kanskje ble syke og kunne smitte noen, hadde det blitt MANGE unødvendige hjemmedager.

Dessuten så er man visst bare smittsom rett før man blir syk - ikke 1- 2 dager som noen skriver nedenfor.

Jeg kan ikke fordra omgangssyke, men å tro at man kan gardere seg mot den, det tror jeg heller ikke særlig mye på. Unntatt ved håndvask og sånn, natruligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplemor

Hvor bor du sånn ca? I tilfelle jeg må ta visse forhåndsregler

Smitten spruter vel ikke ut av veggen så selv om du skulle være min nabo så burde du være relativt trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hushora

Smitten spruter vel ikke ut av veggen så selv om du skulle være min nabo så burde du være relativt trygg.

Tenkte mer på området da.. hvis dere har spysyken har jo flere det også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holdt på å si - SELVFØLGELIG:-) Dette synes som et overflødig spørsmål, det blir jo nesten som om jeg skulle være hjemme fra jobben fordi mannen min er syk... Man blir bare hjemme fra b.hagen hvis man er syk, ikke fordi man kanskje kan bli det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Legespiren

Her får ikke ungene nødvendigvis omgangssyke selv om en annen i familien har det, så dersom jeg skulle holdt dem hjemme fordi de kanskje ble syke og kunne smitte noen, hadde det blitt MANGE unødvendige hjemmedager.

Dessuten så er man visst bare smittsom rett før man blir syk - ikke 1- 2 dager som noen skriver nedenfor.

Jeg kan ikke fordra omgangssyke, men å tro at man kan gardere seg mot den, det tror jeg heller ikke særlig mye på. Unntatt ved håndvask og sånn, natruligvis.

Hei Tzatziki. Det du skriver om smitte er feil når det gjelder norovirus (den vanligste formen for omgangssyke). Det korrekte er at det smitter fra like før utbrudd og til et par døgn etter at man tilsynelatende er frisk. Dette fremgår av folkehelseinstiuttets informasjon:

"Norovirus smitter på flere måter:

• Fra person til person (via uvaskede hender).

• Via kontakt med forurensede overflater (dørhåndtak, vannkraner på vasker o.l).

• Via små dråper som dannes ved oppkast (nærdråpesmitte), som andre personer puster inn.

• Via forurensede matvarer eller drikkevann.

I institusjoner er person-til-personsmitte den vanligste smitteformen. Utenfor institusjoner er smitte via mat og vann en vanlig smittevei.

Smittsomhet

Personer i alle aldersgrupper kan bli rammet av norovirus. En smittet person regnes for å være smittsom fra en kort periode før symptomene starter til et par dager etter at symptomene er borte. Pasienten er mest smittsom mens han/hun har symptomer med oppkast og diare."

Se for øvrig den brosjyren som ligger på nettet for utprinting og som skal brukes av barnehagene (Norovirus utenfor helseinstitusjoner) hvor det fremgår at barn bør holdes hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diare. http://fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,3423:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5603:43081::1:5793:1:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Legespiren

Hei Tzatziki. Det du skriver om smitte er feil når det gjelder norovirus (den vanligste formen for omgangssyke). Det korrekte er at det smitter fra like før utbrudd og til et par døgn etter at man tilsynelatende er frisk. Dette fremgår av folkehelseinstiuttets informasjon:

"Norovirus smitter på flere måter:

• Fra person til person (via uvaskede hender).

• Via kontakt med forurensede overflater (dørhåndtak, vannkraner på vasker o.l).

• Via små dråper som dannes ved oppkast (nærdråpesmitte), som andre personer puster inn.

• Via forurensede matvarer eller drikkevann.

I institusjoner er person-til-personsmitte den vanligste smitteformen. Utenfor institusjoner er smitte via mat og vann en vanlig smittevei.

Smittsomhet

Personer i alle aldersgrupper kan bli rammet av norovirus. En smittet person regnes for å være smittsom fra en kort periode før symptomene starter til et par dager etter at symptomene er borte. Pasienten er mest smittsom mens han/hun har symptomer med oppkast og diare."

Se for øvrig den brosjyren som ligger på nettet for utprinting og som skal brukes av barnehagene (Norovirus utenfor helseinstitusjoner) hvor det fremgår at barn bør holdes hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diare. http://fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,3423:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5603:43081::1:5793:1:::0:0

Etter finlesing ser jeg at vi kanskje ikke var så uenlige likevel, jeg blandet litt sammen ditt og smekka sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Etter finlesing ser jeg at vi kanskje ikke var så uenlige likevel, jeg blandet litt sammen ditt og smekka sitt innlegg.

;)

Jeg mente jeg hadde hørt at det smittet rett før utbrudd, og i ca to døgn etter siste symptom, men at det er aller mest smittefarlig under utbruddet.

Men det er ikke alltid så lett å skjønne når siste symptom er, synes jeg. Er det faktisk siste oppkast eller diare - det er jo gjerne en litt glidende overgang, i hvert fall med diare.

Og her i huset har vi akkurat hatt en rar variant hvor vi noen av oss ble syke, også egentlig friske, men etter en dag eller to litt syk igjen. Ikke kjempesyk noen av gangene, egentlig - og sånn har vi holdt på i nesten en uke. Jeg tror ikke det er snakk om å bli smittet på nytt, siden det ikke kan ha vært tid til deg egentlig, mellom hver "sjau". Dessuten har vi stort sett bare hvert hjemme.

Men takk for svar, legesprie! Lykke til med studiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...