Gå til innhold

Min 12-år galme datter gjør meg så sliten


Gjest Lottann

Anbefalte innlegg

Gjest Lottann

En stund siden jeg var på DOL...har hoppet fra småbarn til tenåringspanelet siste året og trenger rett og slett noen generelle råd fra dere drevne tenåringsmammaer.

Datteren min blir sint uansett hva jeg sier, hun synes jeg klær meg teit, sier alt feil, velger galt og er dårligere enn alla andre mammaer. Baker boller feil, lager feil mat osv osv...

Hun gidder ikke å vaske håret når jeg ber henne om det, ikke at jeg skal si ting når hun sitter på PC´n eller gjør andre ting for da sier hun jeg stresser henne.

Alt funker godt på skolen, en solstråle sier alle, hun gjør lekser, og greier seg veldig god og er selvstendig på alle måter.

Hva skal man gjøre? Holde seg vekk og snakke minst mulig? Man mister jo hele selvtilliten av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold ut, det går over! Min teori er at alle barn i den aldrene har behov for å "få det ut", enten på foreldre/søsken eller på skolen/lærerne! Når du sier at hun er grei på skolen, må hun iflg. min teori ta det ut hjemme!

Det er kjempeslitsomt når det står på, men hold ut, det går over. I den grad du klarer det får du legge det døve øret til, dersom det blir for ille må du si i fra at du blir sliten og lei deg. Men: IKKE GI OPP! Fortsett å prate hyggelig, gi henne nye sjanser hele tiden til å prate med deg om ting hun tenker på, gi henne signaler om at du er der for henne, vær tålmodig når hun slenger med leppa.

Dette var de rådene jeg kom på!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottann

Hold ut, det går over! Min teori er at alle barn i den aldrene har behov for å "få det ut", enten på foreldre/søsken eller på skolen/lærerne! Når du sier at hun er grei på skolen, må hun iflg. min teori ta det ut hjemme!

Det er kjempeslitsomt når det står på, men hold ut, det går over. I den grad du klarer det får du legge det døve øret til, dersom det blir for ille må du si i fra at du blir sliten og lei deg. Men: IKKE GI OPP! Fortsett å prate hyggelig, gi henne nye sjanser hele tiden til å prate med deg om ting hun tenker på, gi henne signaler om at du er der for henne, vær tålmodig når hun slenger med leppa.

Dette var de rådene jeg kom på!

mvh

Takk det var snilt, jeg prøver og prøver og holder ut lenger og lenger men hun gir seg liksom ikke før det eksploderer og jeg skriker tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det var snilt, jeg prøver og prøver og holder ut lenger og lenger men hun gir seg liksom ikke før det eksploderer og jeg skriker tilbake....

Ja, de tester oss i den alderen også: hvor langt kan jeg dra det før mor sprekker? Men prøv å gå i et annet rom når hun setter i gang, PRØV å overhør det. Og husk at vi er MANGE tenåringsforeldre som opplever det du opplever nå. Kan også godt være at ettersom hun begynte tidlig med slike fakter, så går det fortere over, og de er lettere å takle når de er 12 enn når de er 16...:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt tegn at hun er OK andre steder enn hjemme.

Min erfaring (med én tenåringsdatter) er at det går ganske fort over når de starter såpass tidlig.

Du kan godt la tausheten råde når hun driver med noe, dersom du ikke er nødt til å formidle et eller annet. Prøv heller å snakke rolig med henne sent på kvelden når hun egentlig skulle vært igang med kveldsstellet - og ikke saml opp kritikk til dette tidspunktet, men spør hvordan hun har det osv.

Vedr. hårvask og denslags tror jeg det kommer en endring ganske fort. Snart lurer du på om du noen gang mer skal få komme inn på badet og få vasket ditt eget hår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldre er en medfødt belastning. Prøv å ikke ta det personlig.

Om alt du gjør blir feil uansett, synes jeg ikke du skal forsøke å gjøre henne fornøyd. Klager hun på tingene du gjør, som f.eks. bollebaking, får hun overta jobben om hun vet så mye bedre. Gjør det klinkende klart at alt hun klager på hvordan du gjør, får hun gjøre i stedet. Og gjennomfør det!

Litt grenser må man ha lov å sette. Du har også lov å si at nå får hun si noe hyggelig, eller ti stille.

Klager hun på klærne dine så kan du jo alltids skifte om til noe enda verre... ;-) Vis at du ikke tar den skikkelige usaklige klagingen og kritikken alvorlig. Bruk litt humor. Le litt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...