Gå til innhold

Nyfødt baby og bakterier


Gjest Mamma med mange tanker

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma med mange tanker

Jeg har en gutt på 9 dager og har allerede rukket å opparbeide meg ulike bekymringer og spørsmål som sikkert hører nybakte mødre til. I forbindelse med graviditeten leste jeg litt om gbs-bakterien, noe som viste seg å ikke ha noen rolle i forhold til min fødsel. Men jeg fikk med meg at det er mulig å smitte spedbarn også etter fødselen med denne bakterien. God håndhygiene etter toalettbesøk var viktig i denne sammenheng. I går kveld under badestellet gulpet lillegutt, og jeg grep tak i det første og beste som var tilgjengelig for å tørke med, dopapirrullen. Tørket han godt på hals og rundt munnen, og fikk først etterpå tanken om at dette kanskje ikke var så lurt. Jeg lurer derfor på om det er mulig å smitte et spedbarn via toalettpapiret? Jeg lurer også på om det er stor sannsynlighet for at han kan smittes via andre voksne hvis de har vært slappe med håndhygienen før de holder han? ( synes det er flaut å spørre folk om de har vasket seg godt på hendene etter å ha vært på do...) Et annet spørsmål jeg har er i forhold til herpes type 1 (forkjølelsessår på munnen). Jeg bruker å få slike utbrudd et par ganger i løpet av en vintersesong, og lurer derfor på om dette er farlig for babyen min. Jeg regner med at jeg ikke bør kysse direkte på han under utbruddet, men hvor restriktiv bør jeg være i forhold til kontakt med han? Hvor farlig er eventuell smitte for han nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du skal senke skuldrene litt, ellers får du en slitsom tid framover.

Jeg vet ikke om jeg forsto innledningen din helt - har du vært testet for gbs-bakterier og de har funnet ut at du ikke er bærer? Det jeg skriver nedenfor, er basert på at du ikke har eller har hatt dette selv, og altså at du og babyen er i den samme situasjonen som de fleste andre. Hvis dere er spesielt utsatt på noen måte, men jeg ikke har forstått det, beklager jeg at det kanskje virker som om jeg bagatelligserer situasjonen.

Jeg tror du kan føle deg trygg hjemme med alminnelig hygiene, sykehus er nok blant de skumleste steder man kan være med tanke på agressive bakterier. I perioden med en liten baby som trenger bleieskift støtt, vasker man vel hendene oftere enn de fleste andre faser i livet.

Det vil være en sensasjon om du klarer å smitte babyen med noe via ubrukt toalettpapir - i aller verste fall kan han vel få i seg tarmbakterier, rota- eller norovirus (begge disse gir alminnelig magetrøbbel), men da har dere hatt noen smågriser på badet. Kjøp en sånn myk Linella-rull og sett den ved stellebordet, litt unna toalettet(?), så slipper du å tenke på det.

Husk også på at små mager godt kan være litt trøblete innimellom uten at det trenger å være noe galt.

Mht. herpes tror jeg ikke det finnes noen måte å smitte ham med noe farlig på. Slike utbrudd er det så mange som har at det hadde nok vært allmennkunnskap hvis det var farlig for babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Spedbarnet har et ganske godt utviklet immunsystem, dessuten vil en rekke spesifikke antistoffer mot sykdommer som moren har hatt passere over til fosteret. Hos morsmelkernærte barn vil denne passive immunisering fortsette, slik at spedbarnet er relativt godt beskyttet mot infeksjoner. Beskyttelsen er i starten ikke like god som den vil være senere i barneårene, men barn er helt frem til 1/2 års alder, og mulig lenger, beskyttet mot virusinfeksjoner som moren har hatt dersom det er antistoffer mot dem i blodet. Din herpes er ikke farlig for barnet. Du har sikkert antistoffer mot dette viruset, og det er grunn til å tro at det beskytter store deler av første leveår. De fleste barn gjennomgår en herpes 1 infeksjon, slik at et flertall av oss har hatt denne infeksjonen uten at det blir noen dramatisk sykdom ut av det. Når det gjelder renslighet og smitte tror jeg du er mer bekymret enn du behøver å være. Et dopapir fra rullen er så rent at du kan tørke barnet ditt med det. Normal god håndhygiene er godt nok i kontakt med spedbarn, og det vil jeg tro dine venner og din familie respekterer når de er i kontakt med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...